Senaste nytt

Test av Ryanair inrikes

Homer

Medlem
Vid närmare eftertanke så ska Amex privat också vara undantaget

Charges for using your card
When you pay for something in the EU using your credit or debit card, traders and banks cannot charge you an extra fee – also known as "surcharging" – just for using a particular card. This rule applies to all card purchases (in shops and online) made within your home country or in another EU country.

Warning
Credit and debit cards issued by three party schemes (such as American Express and Diners Club), and business or corporate credit cards, where your employer is billed instead of you, are not covered by EU rules on payment services, and you can still be charged extra for using these cards.

Payments, transfers and cheques in the EU - Your Europe
 

cantona

Medlem
Vid närmare eftertanke så ska Amex privat också vara undantaget

Charges for using your card
When you pay for something in the EU using your credit or debit card, traders and banks cannot charge you an extra fee – also known as "surcharging" – just for using a particular card. This rule applies to all card purchases (in shops and online) made within your home country or in another EU country.

Warning
Credit and debit cards issued by three party schemes (such as American Express and Diners Club), and business or corporate credit cards, where your employer is billed instead of you, are not covered by EU rules on payment services, and you can still be charged extra for using these cards.

Payments, transfers and cheques in the EU - Your Europe

Avser det avgifter från Banken lr från Ryanair? För alla förmedlare lägger på 150 kr vid köp av biljetter via de. T.ex Flygcity och likn.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Avser det avgifter från Banken lr från Ryanair?

För all förmedlare lägger på 150 kr vid köp av biljetter via de. T.ex Flygcity och likn.


De där kör väl med ett trick där de påstår att de inte lägger på någon avgift och visar priset för betalning med kort
men sedan anger en rabatt som man får om man betalar via banköverföring.
Varför inte Ryan gör samma sak får någon annan svara på.
 

Tonton

Medlem
Tack för en härlig rapport @ekf!

Min take på det hela (ingen surprise för de flesta här) är att Ryanair levererar sjukt bra värde punkt A-B. SAS och andra legacybolag levererar inte en produkt som gör det värt att (oftast) betala 1XX% mer i kostnad för biljetten.

Medan SAS har ett relativt smidigt och enkelt bokningsflöde så har Ryanair, som tidigare nämnts i tråden, ett allt mer komplicerat flöde. De erbjuder låga baspriser för biljetten, och trycker sedan stenhårt på ancillary services. Även om de erbjuder ett visst antal biljetter för 117kr T&R, så tror jag att de flesta resenärerna lägger till diverse ancillary services under bokningen, vilket gör att priset går upp litegrann.

Lär man sig bara reglerna (vilket Ryan är tydliga med, och följer till punkt och pricka) samt lär sig att på ett smidigt sätt komma igenom bokningsflödet med rätt sorts tillägg, så kommer man att kunna köpa resor till grymt pris i vårt närområde.

Med det sagt - roligt att se fler rapporter från Ryan här på forumet! Jag tror att vi kommer se stora förändringar på den svenska flygmarknaden närmsta tiden, och Ryan och andra liknande bolag kommer att spela en stor roll i det hela! Då är reserapporter, likt denna, guldvärda!
 

Homer

Medlem
Jag förstår att Ryan ser en marknad för linjer till/från Luleå. Dom annonserade att dom startar 7 avgångar i veckan from sommar 2022.

Luleå bör vara en av de dyraste linjerna för tillfället, där SAS under pandemin varit ensamt bolag. Nu är Norweigen tillbaka och vi börjar se lite mer frekventa kampanjer på Luleå linjen (från SAS).

Jag välkomnar fler bolag på linjen, framför allt för att det underlättar positionering till bonusresor från Arlanda, där man ofta går bet på en genomgående biljett och blir ruinerad för att boka en separat biljett. Det är som all vet viktigt att vara flexibel med sina awards, men när man väl har fått till en bokning så har man inte så många avgångar att välja på, för positioneringsflyget.

Samma sak är det när man ska boka med kort varsel (< 7-14 dagar), så är SAS (Destination Luleå-Arlanda) rent av löjligt dyra.
Bifogar ett exempel när jag skulle boka en resa senast.

Det är intressant att tänka hur mycket passagerare Norweigen/Ryan kommer få från tex kommunen och andra verksamheter med strikta resepolicys, om SAS fortsätter med denna prissättning.

Bilderna återspeglar följande flighter och skulle bokas 8 dagar innan avfärd.

LLA-ARN 10 november 2021
ARN-LLA 11 november 2021

SAS: 6154 SEK
Norweigen: 1197 SEK

Resultatet? Jag bokade SAS Bonusbiljetter för 10,000p (FlyPremium) och 419 SEK i skatter.

Edit: Jag ser att Ryan säljer biljetter till/från Lule med start 27 mars 2022. En avgång per dag. ARN-LLA 07:00 och ARN-LLA 08:55. Priserna ligger mellan 168-613 SEK per flight (enkelresa).

De som sitter på sina höga hästar och pratar om fulflyg flyger inte såna sträckor, eller så gör de det men betalar inte biljetten själv.
SAS Travelpass som arbetsgivaren betalar och tjäna poäng som de använder privat verkar vara en vanlig situation.
 

011430121

Medlem
Jag tror att på Allmänna reklamationsnämnden får de lite mera att göra, om sedan Ryanair börjar följa det nämnden beslutar (vet att det inte är en domstol) får vi vänta och se, det har ju varit lite si och så med det hittills.
Rekordstor uppdatering av Svarta listan - Råd & Rön

BA2C3EC8-EC6A-4688-AAD3-CE6EE7245850.png
 

Canadien

Medlem
Visa bifogad bild 123412
Visa bifogad bild 123413

Mitt exempel GOT-ARN blir en Ryan Air Regular då den är jämförbar med SAS Go Light.
Det skiljer ca 160 kr för avgången vid 16 tiden, om det är värt eller inte värt är upp till den som betalar.

Kuriosa ang. de små detaljerna är SAS morgonavgång där Go Light inte är billigast.

EDIT: Absolut inte ett inlägg för att försvara SAS, vilket framgår av mitt ursprungliga inlägg.

Du får lägga på ett par spänn på Ryan som kräver munskydd, vilket inte SAS gör, så typ 155:- skillnad
 
Toppen