Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

imartin

Medlem
Mejlade precis till SAS Guldsupporten och frågade om de har några planer att köpa in Fast Track på BER, och jag beskrev problematiken med att det är svårt att ens hinna hänga lite i loungen pga väntetiderna och de långa vägarna.

Hjälper kanske om andra gör samma sak? De måste höra från sina kunder för att förstå att det inte är rimligt att inte erbjuda Fast Track på BER.
 

011430121

Medlem
Mejlade precis till SAS Guldsupporten och frågade om de har några planer att köpa in Fast Track på BER, och jag beskrev problematiken med att det är svårt att ens hinna hänga lite i loungen pga väntetiderna och de långa vägarna.

Hjälper kanske om andra gör samma sak? De måste höra från sina kunder för att förstå att det inte är rimligt att inte erbjuda Fast Track på BER.
Och varför det står Fast Track på boardingkortet när det inte gäller.
 
Som så många andra här inne har jag både ris och ros att dela ut till det "nya" flaggskeppet när det gäller flygplatser i den germanska huvudstaden. ROS: Bra skyltat, förvånansvärt luftig flygplats ändå och hur relativt smidigt det gick att ta sig dit och därifrån med S-bahn och Buss. Smidigt att köpa biljetten till BVG i appen och bara kunna glida förbi köerna till biljettautomaterna och hoppa ombord direkt på tåget.

RIS: Trängsel, trots att jag valde att traska bort bort till säkerhetskontroll 1 då det skulle vara minst folk där enligt skärmarna tog det närmare en timme i kö pga avsaknad av SAS fast track. Anledningen till den långsamma hanteringen var främst för att avståndet på 1.5m skulle hållas i kön där man lägger upp sakerna i lådorna för röntgen.

Trängsel uppstod även när bussen (X7) från Rüdow till flygplatsen blev fullpackad som i Tokyos tunnelbana under rusningstid p.g.a banarbeten på vanliga järnvägsnätet vilket gjorde att FEX inte gick hela vägen till Terminal 1-2 utan vände vid T5 och resterande biten hänvisades resenärerna till buss eller S-bahn. Tack vare att kravet på munskydd ombord i kollektivtrafiken sånär var 100% och det faktum att det var en relativt kort bussresa mellan terminalerna gjorde att det kändes helt okej.

Dock är det ju lite höjden av ironi när man går ut med att hålla minst 1.5m avstånd till andra såväl inomhus som utomhus men att lasta en buss till bristningsgränsen är de helt okej med? Nåja det kan bara bli bättre men nog alltid saknar man Tegel..
 

Kris

Medlem
Någon som har en färsk upplevelse av FastTrack på BER? Är den effektiv, eller stoppkloss? En av kommande resor från BER fick bli med Lufthansa, så tänkte passa på att få en up-tempo upplevelse från incheckning till lounge...
 

imartin

Medlem
Någon som har en färsk upplevelse av FastTrack på BER? Är den effektiv, eller stoppkloss? En av kommande resor från BER fick bli med Lufthansa, så tänkte passa på att få en up-tempo upplevelse från incheckning till lounge...

När jag för ungefär 2 månader sedan lyckades snacka mig in på Fast Track med min SAS biljett, så tog det ändå 15-20 minuter för att de var så extremt grundliga i säkerhetskontrollen, plus det där 1,5-meters avståndet som Anton Clausén nämnde som gjorde att man inte kunda beskriva processen som effektiv. För att det alltid bara var en enda person åt gången som kunda lägga sina grejer på bandet.
 

NyfikenGrau

Medlem
Några små uppdateringar:

Kranvattnet är rent igen. Åtminstone från kolibakterier.
Båda landningsbanorna sätts i drift parallellt troligen från 1 (men senast mitten av) december istället för bara en som hittills.
Terminal 2 öppnar påsk 2022.

Nach Abfertigungsproblemen: BER-Betreiber wollen 2022 weiteres Terminal in Betrieb nehmen | rbb24

Dock är det ju lite höjden av ironi när man går ut med att hålla minst 1.5m avstånd till andra såväl inomhus som utomhus men att lasta en buss till bristningsgränsen är de helt okej med?

Är en annan diskussion, men detta är ju precis grunden för maskkraven i så många länder: det är obligatoriskt just där man inte kan hålla avstånd, exempelvis i kollektivtrafik eller på flyg. Det man kan fundera på är varför det är maskkrav där man KAN hålla avstånd, som uppenbarligen då på flygplatsen här. Min åsikt.
 
Last edited:

M@GNÜS

Medlem
Någon som har en färsk upplevelse av FastTrack på BER? Är den effektiv, eller stoppkloss? En av kommande resor från BER fick bli med Lufthansa, så tänkte passa på att få en up-tempo upplevelse från incheckning till lounge...

Körde fast track idag nu när jag är på väg till Frankfurt med Lufthansa. Vilken skillnad mot erfarenheten med SAS, en före i kön och igenom på 3-4 minuter trots att kroppsscannern ville att jag kollades och mitt handbagage blev ”kontrollerat”.
 

ante888

Medlem
Några små uppdateringar:

Kranvattnet är rent igen. Åtminstone från kolibakterier.

Sitter i lufthansaloungen nu och varken kaffemaskinerna eller läskmaskinerna är igång, antar att de ska saneras osv.

Blev också stoppad vid Fast Track med en SAS plus-biljett, lyckades inte snacka mig in så det blir ett mail till kundtjänst även från mig.
 
Last edited:

Ping

Medlem
Lite restips och allmän info. Ber verkar vara väldigt ineffektiv med säkerhetsköerna trots att 4/5 kontrollgrupper var öppna och fullbemannade stod de ca 20min kötid på nästan alla. Valde en som deras hemsida sa 10-20min men jag uppskattade det till att det tog 35-40min. Har man fast track verkar man kunna slinka igenom på 5 min.

Det som sinkar är alla långsamma resenärer som först börjar Preppa allt precis när dessa är framme samt att personalen som kollar x-ray är rätt långsamma. Hade önskat att de gjort som i Wien och brussel med 3 avlämningsplatser per band så man kan gå om långsamma resenärer och säkerhetspersonalen används effektivt.

Kunde bara se några enstaka matställen utanför säkerhetskontrollen. Tror det är bäst att äta vid food court efter säkerhetskontrollen, men det är löjligt trångt där och ganska dyrt.

Det är ganska långa avstånd från ena änden till andra och de fåtal korta rullbanorna verkar inte vara i drift.

Ska ni resa kollektivt ladda ner bvg appen. In till centrum tar ca 40min.
cc6b663bd2d0bc9603359b15d517576f.jpg
04f2c8211746cffc510f3ace33ed1299.jpg
 
Toppen