Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Johan Gott

Medlem
Tack för info, då behöver jag inte lägga tid på det. Finns ju en centurion lounge åtminstone som kanske hunnit öppna.

Nu till en sak jag behöver hjälp med. Ombokad via Tyskland, tidigare har det inte krävt några tester när man åkt från Sverige. Har det ändrats något senaste dagarna för transit USA-Frankfurt-Sverige, eller kan jag åka utan nytt test? Är vaccinerad och har alla andra nödvändiga papper.

Det ska inte vara något problem, men Tyskland har ju varit ute och vevat om att FFP2-mask krävs på flygplatsen och flygen av och till. Vet inte vad statusen är just nu.


Jag var i Frankfurt i torsdags. Inget krav på test då, utan vaccinationsintyg räckte. Ingen hade någon åsikt om min ansiktsmask heller (jag hade en vanlig ”surgical mask” inte FFP2)
 

fcx

Medlem
Konstigt val att ställa SFO då och inte ORD, när ORD-maskinen visserligen är rätt full, men massor av pax ombord skulle egentligen till SFO...

SFO var så gott som full i biz och plus och drygt halvfull i eco när den ställdes. Säkert många i eco som inte hunnit välja plats än också. Runt två miljoner kronor i EU261-ersättning att betala ut på flighten+returen om bägge går halvfulla, plus att SAS får köpa nya biljetter på andra bolag. Det är en årslön för flera anställda...
 

Alx

Medlem
Konstigt val att ställa SFO då och inte ORD, när ORD-maskinen visserligen är rätt full, men massor av pax ombord skulle egentligen till SFO...
I mitt fall är det dock EWR kärran det rör sig om. Så det var den jag refererade till när det gällde ”lack of deck crew”

Varför SFO ställdes in har jag inte frågat. Så det kan ju vara någon helt annan orsak bakom det beslutet.
 

palmen

Moderator
Nu har säkert någon faktiskt erfarenhet men kan tipsa om Lufthansas hemsida som brukar sammanfatta reglerna som gäller väldigt bra (om du nu inte redan kikat där)!
Flyger United och SAS, men går säkert bra att kolla där ändå. Verkar enligt andra som att antigen/pcr inte ska behövas åtminstone.
 

Alx

Medlem
Tack för info, då behöver jag inte lägga tid på det. Finns ju en centurion lounge åtminstone som kanske hunnit öppna.

Nu till en sak jag behöver hjälp med. Ombokad via Tyskland, tidigare har det inte krävt några tester när man åkt från Sverige. Har det ändrats något senaste dagarna för transit USA-Frankfurt-Sverige, eller kan jag åka utan nytt test? Är vaccinerad och har alla andra nödvändiga papper.

Som flera redan har svarat så räcker det med vaccinationsbeviset och det ”blå” munskyddet vid transfer i Tyskland.

Trevlig hemresa!
 

SimonXYZ

Medlem
Jag skulle åkt samma flight, såg alla ändringar idag när jag vaknar och är inbokad med United via FRA istället. Där rök den arbetsdagen all världens väg, får väl köra lite extra i polaris loungen istället. Trots allt betydligt bättre avgångstid för resa till Europa.
Här har du ett alternativ om du vill komma hem tidigare @palmen. Nu vet jag inte var du befinner dig, men SJC ligger inte så långt från SFO.

Screenshot 2021-11-13 at 09.59.40.png
 
Toppen