Senaste nytt

Swiss hemsida visar fel när man försöker boka first?!

EBGGOT

Medlem
Kan någon hjälpa mig förstå varför inte swiss.com visar tillgängliga flyg när man väljer business eller first class till Bangkok?

Tex. Söker Göteborg - Bangkok i ekonomi i Januari får upp aktuella flyg:
LX 1227 och vidare med LX180

Men så fort jag väljer business eller First så visar det bara turen via Hongkong.
Verkar vara samma sak när jag kör några datum från Stockholm.

Alla + business säten kan ju inte vara bokade i hela Januari? Dessutom när jag bryter upp bokning i separat leg finns det massa ledig.

Vad missar jag?!
 

Senator

Moderator
Knackig hemsida. Alla bolag inom gruppen kör nu samma plattform som är den som Lufthansa använde. Jag har tröttnat och mailar numera min dedikerade kontakt på AMEX Travel så får hon brottas med detta

En annan grej: Lufthansagruppen lämnar kakor när man börjar ta sig längre ner i köpsprocessen. Dessa försvinner efter 24t men jag har ofta brottas med priser som försvinner eftersom man tar dessa direkt från inventory.

Funkar det segment för segment, köp bara om det är det du vill ha.

Affärslogiken skulle kunna vara att andra marknader (som t.ex hemmaorten Zürich) har mycket högre yield och man vill därmed allokera inventory ditåt.
 

EBGGOT

Medlem
Knackig hemsida. Alla bolag inom gruppen kör nu samma plattform som är den som Lufthansa använde. Jag har tröttnat och mailar numera min dedikerade kontakt på AMEX Travel så får hon brottas med detta

En annan grej: Lufthansagruppen lämnar kakor när man börjar ta sig längre ner i köpsprocessen. Dessa försvinner efter 24t men jag har ofta brottas med priser som försvinner eftersom man tar dessa direkt från inventory.

Funkar det segment för segment, köp bara om det är det du vill ha.

Affärslogiken skulle kunna vara att andra marknader (som t.ex hemmaorten Zürich) har mycket högre yield och man vill därmed allokera inventory ditåt.

Man tycka att en bolagsgrupp som Lufthansa borde ha den absolut bästa tekniska plattformen som finns när det kommer till online bokning ...
Känns väldigt 90tal att behöva gå via ombud för att boka flygbiljetter år 2021 ...men nu har jag ju inget val för swiss är ju enda alternativet om man vill åka first till BKK inom *A med smidigt transfer.
 

SimonXYZ

Medlem
Swiss har inga platser till försäljning i business och first ARN-ZRH-BKK men det finns till försäljning ZRH-BKK när jag kollar i ExpertFlyer, så jag tror på @Senator sista förslag om att de styr inventory till dyrare marknad.
 

EBGGOT

Medlem
Swiss har inga platser till försäljning i business och first ARN-ZRH-BKK men det finns till försäljning ZRH-BKK när jag kollar i ExpertFlyer, så jag tror på @Senator sista förslag om att de styr inventory till dyrare marknad.

Tack för info! Kan du hjälpa mig och se fall det endast gäller Januari vore jag mkt tacksam.
 

E.K

Medlem
En tur och retur för 11.000:- via Hong Kong i business på flertalet datum i januari hade jag inte beklagat mig över.
Värre saker har man utsatt sig för till ett sådant kanon pris. "Mer mil den vägen också"
 

Tostarp

Medlem
Jag köpte Swiss P-klass CPH-ZUR-BKK för ett par veckor sedan för en spottstyver. Detta var precis några dagar innan det blev 100% klart att Bangkok skulle öppna 1/11. När jag kollade för skojsskull en vecka senare låg samma biljetter ute för fantasipriser (typ €12.000 C-klass). När jag sedan flög så var first och business knökfullt men ekonomi ganska många platser tomma. Jag tror att det finns en enorm (uppdämd) efterfrågan till speciellt Bangkok i premium segmentet. Jag tror helt enkelt att det inte finns några platser i F/C för att allt är uppbokat...
 

AABack2ARN

Medlem
Skulle tro att revenue management är en stor anledning till att du inte ser några tillgängliga platser för Sverige men det kan ju så klart vara så att en prisregel är skapad fel så att den inte går att nyttja i praktiken.

@SimonXYZ: Vilket POS använder du i ExpertFlyer när du letar på tillgängligthet FRÅN Sverige (eftersom Sverige inte är ett alternativ)? Har noterat (för Finnair) att den svenska tillgängligheten är betydligt sämre än exempelvis den från Tyskland så därför ser tillgängligheten bättre ut i ExpertFlyer när jag väljer Tyskland, UK eller USA än på Finnairs bokningssida med utgångspunkt Sverige.

American är ett annat bolag som har väldigt annorlunda tillgänglighet för Sverige kontra exempelvis USA. I synnerhet när det kommer till I-klass. Ibland bättre men ofta sämre. :(
 
Toppen