Senaste nytt

danielhog

Medlem
Så imponerande @Berglund mästare av ord och penna.
Kommer du ihåg detta så väl ett år senare eller har redan en ”draft” / stödord / dagbok från 2020? Oavsett, magiskt återberättat.

ps extra plus (riktigt plus, inte sas plus liknande plus) på alla bilder du haft sinnesnärvaro att ta på kvitton, larmklockor osv!
Finns besvarat tidigare i tråden, bara börja läsa resten av helgen ;)

Minns det som en del anteckningar för eget bruk och att läsa anteckningar återupplivar säkert minnet litegrann.
 

squeezen

Medlem
Finns besvarat tidigare i tråden, bara börja läsa resten av helgen ;)

Minns det som en del anteckningar för eget bruk och att läsa anteckningar återupplivar säkert minnet litegrann.
Galna är jag läst alla inlägg i tråden efterhand, uppenbarligen halvtaskigt minne av mig.
Till mitt försvar har ju å andra sidan tråden levt ett tag… ;)
 

danielhog

Medlem
Så imponerande @Berglund mästare av ord och penna.
Kommer du ihåg detta så väl ett år senare eller har redan en ”draft” / stödord / dagbok från 2020? Oavsett, magiskt återberättat.

ps extra plus (riktigt plus, inte sas plus liknande plus) på alla bilder du haft sinnesnärvaro att ta på kvitton, larmklockor osv!


Tack så mycket! Jag för naturligtvis någon sorts anteckningar, för mina egna minnens skull när jag är ute och reser såhär. Mycket av resan är förstås för själva upplevelsen, för min egen skull. Utöver minnesanteckningar tar jag mycket bilder med min telefon som tidsstämplar varje bild automatiskt. Lägg till det att min flickvän stannat hemma och jag har uppdaterat henne via meddelanden som då tidsstämplas och beskriver vad som hänt, var jag är och liknande. Utöver det är jag en väldigt minnesgod person överlag.

@squeezen, hittade inlägget från tidigare :)
 

Berglund

Medlem
Lördag den 17 oktober 2020
Paris Charles de Gaulle - CDG
Desto dyrare det är att göra misstag, desto färre gånger unnar man sig den lyxen!
Del 3


Planet klockan 10:15 till Amsterdam var kört, det var helt slutsålt. Agenten och jag enades om att satsa på 12:20 kärran istället. Att göra hela snurren upp om Oslo idag var också i det närmaste helt uteslutet. Jag hade sett i Hilton appen att jag dessutom hade fått uppgradering på kvällens bokning i Amsterdam. Därför kunde jag gott tänka mig att bara åka till hotellet, ta några diamonddrinkar i baren och sakta kontemplera dagens öden och äventyr.

Efter över en timmes funderande och utredande av möjliga och omöjliga flyg, tillsammans med biljettagenten, kom vi till slut fram till en rutt och en kostnad. För €866 Euro kunde Air France tänka sig att "reissue" min biljett där vi då tagit bort alla de fem flighterna:
Paris-Amsterdam,
Amsterdam-Oslo,
Oslo-Amsterdam,
Amsterdam-Paris
och Paris-Stockholm.
Istället hade man ersatt dessa flygningar med Paris-Amsterdam och Amsterdam-Stockholm.

Jag stod där vid biljettdisken, med en lösning presenterad i skrift framför mig.
Jag hade kreditkortet redo, min trogna resväska som så mången gång förr - tätt intill mig. Redo att åka, "at a moment's notice". Den enda frågan som återstod var, är det här verkligen värt €866 Euro? Betänk då att de flesta av mina resor under hösten hade bokats till betydligt billigare kostnad än dessa €866 Euro, en kort tillbakablick ger:

Jag vill också återvända till lite läsarfrågor och kommentarer längs vägen:
En vanlig t&r resa med ett byte, dvs totalt fyra flyg, går mer eller mindre "alltid" att få hos Air France för runt €400 - om man bokar minst 21 dagar i förväg. En sådan resa ger normalt 60 XP poäng. Pris per XP blir då €400/60 = €6,67 Euro/XP poäng.

En resa med två byten, både på CDG och AMS, kan man få till för ungefär €100 mer, när man tvingar datorn att mer eller mindre ge en anslutningen för ganska lite extra. För en sådan resa får man normalt 90 XP. Ponera att du får till en sådan resa för €500 då blir priset per XP = 500/90 = €5,56 Euro/XP poäng. Tänk nu att du skulle få dubbelt så många poäng för en sådan resa, som under hela andra halvåret 2020. Genast sjunker då priset per XP poäng till €2,78 Euro. Det är helt i nivå med några av de bästa per XP priserna som folk på Flyer Talk hittar och delar med sig av.

helgen den 19-20 september. Den gick att få för ungefär 5000 kronor.

helgen den 26-27 september
-"€368 Euros for the full round trip, in business, Sir. This includes the service charge of €25 Euros for bookings over the phone. Would you like me to make this booking for you?". När jag kollar bakåt i tiden har jag aldrig tidigare betalat några €25 i serviceavgift för telefonbokningar och han hade inte heller nämnt något vid den första bokningen. Men det här var samtidigt ett fantastiskt pris, man får välja sina strider och det här var inte ett sådant läge där man skulle sila mygg och svälja kameler. Det var viktigast att jag fick till bokningen just den här helgen, för dessa dagar passade bra. Inget att tjafsa om, betala och se glad ut! Jag bokade på denna resa också.

helgen den 17-18 oktober för honom. Han kollade och rutten fanns för facila €490, det var bara att boka på resa nummer sju:

Nu, en dryg månad senare, var världsläget ett annat än mot hur det var den 6 september 2020. Betydligt mycket mer annorlunda! Det fanns inte många flygrutter kvar som gick att boka och gick dem att boka var det inte säkert att de skulle flygas alls eftersom många länder stängdes ned, mer eller mindre helt. Jag var beroende av att språkligt kunna tala mig ur eventuella situationer som skulle kunna uppstå. Världen var förändrad, kanske för all framtid. Hemska tanke!

Drömmen om Ultimate levde - ännu - i just det ögonblicket. Det var förhållandevis mycket pengar att "böta" för en sovmorgon. Min helt klart dyraste sovmorgon någonsin, om jag nu skulle välja att acceptera det föreslagna priset.


Ingen minns en fegis!


Innan agenten ens hade hunnit avsluta meningen:
”Mr. Berglund, this can be arranged!
Air France is pleased to reinstate your ticket and let you reconnect to your trip - for the price of...”
€866 Euro
hade jag redan hunnit avbryta henne - "Very good, I'll take it!"

Hon frågade hur jag ville betala, jag visade fram mitt KLM American Expresskort - men i samma stund som hon sträckte sin hand mot min för att ta emot kortet - drog jag det blixtsnabbt tillbaka. Hon flämtade till, rädd att hon hade gjort något fel som påkallat min hastiga rörelse.

Än en gång hade mitt undermedvetna processat information som jag kände till men som jag inte hade haft "top of my mind"

Var det priset som hade fått mig att tänka till, ytterligare en gång?

Nej, jag hade ju, som den minnesstarke läsaren så väl kommer ihåg, den 29 september fått två stycken vouchers att köpa nya resor för:

Handläggaren ville ha lite detaljer. Märkligt egentligen för allting stod ju i KLMs egna system men jag krånglade inte. Det tog kanske 3-4 minuter att gå igenom ärendet tillsammans, han tog anteckningar och bad att få spela in två små delar av vår konversation. Därefter tog han omedelbart ett beslut över telefon och meddelade att:
-"This case is clear as day, you are entitled to either €250 Euro cash compensation to be paid out to your bank account within seven days or Air France/KLM offers you a non-refundable voucher for the amount of €350 Euro to be used towards any of your future journeys or services from us."

Underbart! Tänkte jag, det här kan komma väl till pass. Eftersom jag gillar Air France/KLM och hade den djupaste förståelsen för den dystra situation som bolaget befann sig i - valde jag att ta vouchern. Dels för att jag var ytterst medveten om att jag behövde fler resor på denna sidan av nyårsnatten för att kunna nå - Ultimate - och dels för att jag faktiskt ville hjälpa till. Det är ett givande och ett tagande, bolaget hade trots allt hjälpt mig till bättre och drägligare resor vid alla ombokningarna. Att jag nu dessutom fick en voucher som till tre femtedelar täckte kostnaden för en ny resa - det måste ses som generöst!

-"I don't need any further details, I will decide in your favor in this case too. Will you accept another voucher of €350 Euro or would you like the cash option of €250 instead?"
frågade agenten.

Jag valde, igen, vouchern med tanken att då får jag totalt €700 Euro i bokningsvärde att köpa nya resor för. Det räcker till i varje fall en liknande resa med ytterligare sex flyg, om det nu finns några alls att köpa längre och möjligen ett litet trevligt bidrag på ytterligare en resa.

-"I will finish and close out your two cases here, it shouldn't be more than a few hours until the vouchers show up in your Flying Blue account and your e-mail inbox"
sade agenten.

Vi önskade varandra en fortsatt trevlig dag och jag kunde inte låta bli att - återigen - nämna hur nöjd jag var med den enkla ärendehanteringen och att det var på grund av fantastiska människor som honom som jag fortsatte att flyga Air France/KLM. Han tackade så mycket för de vänliga orden och sade att skulle jag ångra mig och vilja ha cash istället för vouchern, hade jag 24 timmar på mig att ändra mig från och med nu. Då behövde jag bara ringa Platinumlinjen och be att få min voucher ändrad till en bankutbetalning istället.

Jag hade inte för avsikt att ändra mig, jag var tvärtom väldigt nöjd med att så pass enkelt ha fått €700 Euro tillbaka att köpa nya flyg för!

"Are you able to accept an Air France voucher?" frågade jag agenten genom plexiglaset som skiljde oss åt.

"Yes sir, no problem. Do you have the voucher code?" frågade hon tillbaka.

Självklart hade jag den. Voucherkoderna fanns skickade till min privata epost och smidigt nog också inlagda i min Flying Blue profil. Jag sökte snabbt rätt på voucherkoden i min mobil och bokstaverade den med NATO alfabetet till henne. Hon slog in den och sade "€479 Euro remaining to be paid".

Nu är kanske jag, trots två universitetsutbildningar, inte tillräckligt skolad, men sist jag satt i skolbänken var €866 - €350 = €516. Nåja, det kanske har hänt något med skatter eller andra varianter på avgifter tänkte jag. Agenten hade tagit över en timme av sin servicetid enbart till mig. Nu var inte läge att börja krångla om de €37 som jag av någon outgrundlig anledning fick i extra rabatt.

Jag skickade nu glatt och snabbt in mitt American Expresskort och lät henne debitera de återstående €479 Euro.

Biljetten återupplivades och var på nytt giltig!

Nu skulle jag bara ta mig genom security och fram till gaten i tid. Därefter fullgöra flygningen till Amsterdam och slutligen avsluta med att flyga hem på söndagskvällen. Det skulle jag nog klara, tänkte jag.

Klockan 09:33 gick jag från disken, €479 Euro och en voucher på €350 Euro fattigare. Nu var den stora frågan hur jag skulle fördriva de nästan tre timmarna fram till planet mot Amsterdam skulle gå.

Under mina tidigare resor här genom Paris Charles de Gaulle airport hade jag sett stationen för coronatest. Bestämde mig för att prova, jag behövde ju något att sysselsätta mig med! Efter att ha passerat två stationer med beväpnade poliser, som vid varje passage noga kollade både pass och boardingkort, tog jag en snabb omväg inom toaletterna och presenterade därefter mig själv och mina dokument för den första personen som satt vid datorn och skrev in patienternas detaljer i datorn. Det var inte helt enkelt att kommunicera, jag talar ingen franska och den unge mannen bakom datorn talade mycket bristfällig engelska. På något vis tog vi oss igenom frågorna och jag godkändes för att få testa mig. Fick något sorts testkit i handen och skulle gå runt några skärmar.
693438EF-A892-49A8-85AB-635DA2842EEF.jpeg
Sköterskan kom emot mig, iklädd en blå engångsplastoverall. Munskydd och visir utanpå. Jag hade fått noggranna instruktioner om att jag bara skulle dra ned munskyddet så att näsan blottades men behålla en del över munnen. Sköterskan förde in pinnen i näsan, långt upp i näsan skulle den tydligen! Det gjorde ont, det kittlade och en obehaglig känsla uppstod. Men just när jag kände att nä, nu får det minsann räcka - då var det över. Sett i backspegeln skulle jag naturligtvis hittat något annat sätt att fördriva tiden. Nu hade jag i varje fall gjort ett covidtest i Frankrike och skulle få besked på e-post inom 24-72 timmar. Gratis var det i alla fall, alltid något att trösta sig med!
FFDDA1E8-3433-48EF-A6B5-B2476315DA24.jpeg

Tanken var ju att den här resan skulle vara "något extra" och skilja sig från de övriga resorna. Det var inte riktigt så här jag hade tänkt mig det hela. Nåja, ju dyrare det är att göra misstag, desto färre gånger har man råd att unna sig dem! Det här gick trots allt ganska bra!

Jag styrde stegen mot en av de små loungerna i terminal 2F. När jag kom fram möttes jag utanför av en Air France uniformerad kvinna som informerade om att loungen just nu hölls stängd, på grund av "hälsoskäl" och att de redan hade nått maxkapaciteten inne i loungen. Fler personer fick helt enkelt inte plats. Jag erbjöds vänta tills att någon gick ut, då skulle jag släppas in. Istället bad jag dem ringa bort till den andra Air France loungen, i den andra piren av terminal 2F och höra hur det såg ut med kapacitetstaket där. De hade plats och eftersom jag var Platinum lovade man att spara en plats till mig om jag dök upp inom 15 minuter. Det är inga större problem att göra den sträckan på lite drygt tio minuter, 15 minuter borde under alla omständigheter vara helt lugnt tänkte jag.

Jag kom fram till den andra Air France loungen. Dessa två lounger var i princip helt identiska och erbjöd exakt samma förplägnad i båda, vilken man gick till spelade således ingen som helst roll. Jag fick strax över en timme på plats i loungen, kunde sitta ned, läsa ikapp en smula och vila lite. Mit nästa plan skulle gå klockan 12:20. Det borde innebära att boarding påbörjas kring 11:50 tänkte jag för mig själv och slog lite extra på chipspåsen, så att jag skulle få ännu mindre bitar, som i sin tur skulle ta ännu längre tid att äta upp - en och en. Så länge man åt och drack fick man låta munskyddet vara av. Jag hade den här hösten 2020 blivit expert på att få en 40 grams chipspåse att räcka alldeles exceptionellt, rent av fenomenalt, länge!

Klockan 11:48 påbörjades boarding och klockan 11:56 satt jag tryggt på min plats, redo att flyga igen! Nu skulle jag bara ta mig en kort flygning till Amsterdam och därefter raka vägen till hotellet - trodde jag…
 
Last edited:
Toppen