Senaste nytt

Amex Business Travel köper Egencia.

Moco

Medlem
Finns det någon av dessa som är jättebra, egentligen? Dock ska det väl sägas att när man väl har behövt prata med någon på AmEx Business Travel så har de varit kompetenta och för det mesta lyckats boka det man efterfrågat, även om det inneburit komplicerad routing. Jag upplever också att den US-baserade personalen generellt sett har varit väldigt service minded. Jag minns speciellt en kille som skulle boka om en resa för mig, och som vid kollen i min profil utbrast "Wow! Do you ever wake up in the morning and wonder where you are?" Men även han löste biffen. Vad det blir av detta återstår väl att se. Jag har inget direkt dåligt att säga om Egencia heller, i slutändan är det ju travel policy som styr ganska mycket.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Har aldrig hört något gott om Egencia från de som reser. För financeavdelningen på företaget är de säkert bra, antar att de får kickbacks på bokningarna.
 

fcx

Medlem
Har aldrig hört något gott om Egencia från de som reser. För financeavdelningen på företaget är de säkert bra, antar att de får kickbacks på bokningarna.
Vad är det nu för fel på Egencia? Att styra en intra-europaresa med att bokas på Etiopian Airlines ger ju massor av spänning i vardagen för närvarande.
 

Fredrik

Medlem
Har aldrig hört något gott om Egencia från de som reser. För financeavdelningen på företaget är de säkert bra, antar att de får kickbacks på bokningarna.

Det är rätt prioritering med tanke på att det är firman som betalar. Det är en självklarhet att kontroll på kostnaderna är en central uppgift för en affärsresebyrå och lika självklart är att omsorgen om de anställdas guldkort är minimal.

Absurda rutter som ARN-ADD-Europa som antytts av andra beror inte på Egencia utan om att egna arbetsgivaren är dum i huvudet. Precis som de som tillåter att man flyger SAS till CPH när Norwegian eller Ryanair flyger samma sträcka till lägre pris.
 

fcx

Medlem
surda rutter som ARN-ADD-Europa som antytts av andra beror inte på Egencia utan om att egna arbetsgivaren är dum i huvudet. Precis som de som tillåter att man flyger SAS till CPH när Norwegian eller Ryanair flyger samma sträcka till lägre pris.
Är det då inte resebyråns jobb att säga till beställaren att de är "dumma i huvudet"? Kunden har inte alltid rätt. På så sätt så skulle de tillföra värde, istället för att bara vara ett rundningsmärke.
 

Fredrik

Medlem
Är det då inte resebyråns jobb att säga till beställaren att de är "dumma i huvudet"? Kunden har inte alltid rätt. På så sätt så skulle de tillföra värde, istället för att bara vara ett rundningsmärke.

Om kundens beställare inte ser något värde i resan i sig utan behandlar det som en mer eller mindre nödvändig budgetpost blir det så. Vem är dock sån mer än svenska landst...regioner? Mina egna erfarenheter säger mig att boka en udda rutt snarare bjuder in till frågor om jag gör det för egna poängintjäningen. Enklast möjliga bokning ger inga frågor även om priset skulle vara lite högre(och resans syfte är naturligtvis avstämt med chefen inklusive återkoppling om det skulle krocka med absurt höga priser på flyg och/eller hotell).

Men vad vet jag. Det är kanske hos min arbetsgivare det är udda?
 
Mitt bolag använder Egencia, man väljer orter och tidpunkter, och sedan får man välja inom policy. Vår policy är ekonomi samt inte dyrare än $200 jämfört med det billigaste alternativet. Resans budget godkänns först av respektive ansvarig, och sedan skall Egencia beställningen också godkännas.

Inte så komplicerat.
 

TP12

Medlem
Mitt bolag använder Egencia, man väljer orter och tidpunkter, och sedan får man välja inom policy. Vår policy är ekonomi samt inte dyrare än $200 jämfört med det billigaste alternativet. Resans budget godkänns först av respektive ansvarig, och sedan skall Egencia beställningen också godkännas.

Inte så komplicerat.

Har liknande, dock genom Amex, och även om det inte är så komplext (behöver inte lika många godkännanden som du) så kan det bli lite märkligt. Skulle boka MMX-ARN i veckan och fick billigare pris med sas plus än sas go men kunde inte välja plus pga att premium economy inrikes inte är inom policy....
 

NotRyan

Medlem
Har liknande, dock genom Amex, och även om det inte är så komplext (behöver inte lika många godkännanden som du) så kan det bli lite märkligt. Skulle boka MMX-ARN i veckan och fick billigare pris med sas plus än sas go men kunde inte välja plus pga att premium economy inrikes inte är inom policy....
Det där är ju ditt företag som bestämmer, om din Travel Manager säger att ni ska kunna boka SAS Plus om det är billigare så konfigureras systemet så!
 
Toppen