Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Nordic Choice Hotels?

Lukas2

Medlem
Hotell:Clarion Collection Hotel Tapetfabriken
Bokat: Moderate dubbelrum
Fick: Standard dubbelrum
Status: Gold

Var tvungen och boka om till senare datum, efter jag pratat och fixat det med kundtjänst, så såg jag i appen att de hade lagt mig en rumskategori upp. Även vid incheck, så sa de att de hade uppgraderat mig efter bästa förmåga, och receptionisten lät nästan lite ursäktande att de bara uppgraderat mig ett snäpp. Men jag är glad för det också. Eftersom jag hade hunden med mig, så räknar jag inte så mycket mer heller, eftersom det nog bara finns ett antal hundrum på hotellen. :)
 

intuition

Medlem
Här är mina 5 senaste vistelser på ett visst hotell. Jag tycker att det här avspeglar ganska tydligt hur dåligt uppgraderingarna fungerar, just på lite nyare hotell som har en viss struktur på rumstyperna.


Hotell:Clarion Hotel Sea U
Bokat: Superior dubbelrum
Fick: Familjerum
Status: Platinum

Hotell:Clarion Hotel Sea U
Bokat: Deluxe dubbelrum
Fick: Deluxe dubbelrum
Status: Platinum

Hotell:Clarion Hotel Sea U
Bokat: Deluxe dubbelrum
Fick: Deluxe dubbelrum
Status: Platinum

Hotell:Clarion Hotel Sea U
Bokat: Deluxe dubbelrum
Fick: Deluxe dubbelrum
Status: Platinum

Hotell:Clarion Hotel Sea U
Bokat: Deluxe dubbelrum
Fick: Deluxe dubbelrum
Status: Platinum


1. Bokar man dyraste rum får man ingen uppgradering. En kategori upp från deluxe är svit och utfallet är 0% uppgradering.
2. Bokar man ett rum i mellanpris (dvs inte billigaste och inte dyraste) får man uppgradering till en rumskategori som inte syns vid bokningstillfället. På just det här hoteller är det "familjerum", men det förekommer också att dubbelsäng/enkelsängar och olika utsikter anses vara en annan rumskategori som uppgradering kan ske till.

Familjerum är förresten bara bokningsbart om man bokar för 3 personer som alla ska ha egen säng, och då får man inte boka någon annan rumstyp. Dvs anger man tre personer bara för att kunna boka ett familjerum så går det inte heller att få uppgradering eftersom inga andra rum tillåter 3 personer.


Slutsats: Platinum-medlem som bokar det dyraste rummet som är bokningsbart i webb-bokningen på de här hotellen får noll uppgraderingar, även på hotell som man bor på ofta.
För billigare rum kan man få uppgradering ett steg, men man kan ändå inte få uppgradering till dyraste boknigsbara rum, eftersom hotellen skjuter in extra rumskategorier emellan för att kunna hålla löftet om uppgradering 1 nivå. Dvs bokar du näst-dyraste rummet så uppgraderas du ändå inte till dyraste rummet.

Min lista på hotell som gör så här (och som man kanske ska undvika) är
Clarion Sea U Helsingborg
Clarion Malmö Live
Clarion Post Göteborg
 

Berglund

Medlem
Min lista på hotell som gör så här (och som man kanske ska undvika) är

Clarion Malmö Live
Fast det här stämmer inte alls med min upplevelse.

Jag har fått svit på Clarion Malmö Live ett antal gånger bara i år. Har dessutom fått Zlatan sviten en gång som uppgradering!!

Bokade billigaste rummet via företagets resebyrå, fick deluxe rum som syntes i appen en dag i förväg. Ingen aning om hur du bokar eller vad du bokar men jag har haft alldeles utmärkt utfall på mina bokningar. Jag är rent av synnerligen nöjd med just detta hotellet!
 

intuition

Medlem
Fast det här stämmer inte alls med min upplevelse.

Jag har fått svit på Clarion Malmö Live ett antal gånger bara i år. Har dessutom fått Zlatan sviten en gång som uppgradering!!

Bokade billigaste rummet via företagets resebyrå, fick deluxe rum som syntes i appen en dag i förväg. Ingen aning om hur du bokar eller vad du bokar men jag har haft alldeles utmärkt utfall på mina bokningar. Jag är rent av synnerligen nöjd med just detta hotellet!
OK, det var ju lustigt.

Jag bokar alltid via NC egna kanaler. främst webben men någon enstaka gång via app. Aldrig via tredje-part.
Jag har fått svit någon gång på Malmö Live (aldrig Zlatan-sviten utan bara Renata sviten), men flera gånger har jag fått "uppgradering" till dubbelsäng, utsikt mot väderstreck X eller rum med högt i tak.

Antar att regeln
7.4 Inga medlemsförmåner ges för hotellvistelser på Nordic Choice Hotels som bokas genom nätbaserat resebolag
inte gäller för företagsbyråer men det är ju udda om företagsbokningar smäller högre än bokningar direkt på deras egen hemsida.


PS
...
Bokade billigaste rummet via företagets resebyrå, fick deluxe rum ...
Fast just det är lite min poäng. Boka billigast rum för det ger bäst chans för en rejäl uppgradering. Kunder som bokar dyra rum har sämst chans för uppgradering.
 
Last edited:

Olle K

Medlem
Hotell: Comfort Arlanda
Bokat: Standard dubbelrum poäng bokning
Fick: Deluxe dubbelrum
Status: Platinum 1CB71C07-21C0-401F-BDF3-71CB50370D2D.jpeg FBD81015-8A2A-4163-9939-C48349BEC966.jpeg
 

DrGold

Medlem
Hotell:Clarion Grand Hotel Helsingborg
Bokat: Superior dubbelrum
Fick: Deluxe dubbelrum
Status: Guld

Denna sedan länge planerade vistelse sammanföll klockrent med 5x-kampanjen. Avbokade beställt rum igår och bokade samma rumstyp på nytt. Fick förutom en massa bonusnätter också uppgradering till ett trevligt rum. Sometimes the stars align...

20211110_201206.jpg


20211110_201216.jpg


20211110_201230.jpg
 
Last edited:
Toppen