Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

Valderama

Ny medlem
Vet någon hur det ligger till med krav på munskydd på hotellen? Har läst att det krävs både inne och ute, vilket man kan tolka som att poolområden, restauranger etc har krav på det?
 

imartin

Medlem
Jo det får serveras alkohol på restauranger. Det ändrades 10 dagar sedan. Barer är inte öppna. Eller jo, många barer har gjorts om till "restauranger
" och har en liten pub meny bara för att kunna öppna.
I mataffärer och 7-11 har man alltid kunnat köpa.

Verkar ändå inte vara helt fritt fram:

BMA allows alcohol in restaurants in Bangkok with some rules | Thaiger

“The BMA has decided that alcohol will be allowed to be served and consumed in restaurants in Bangkok, but only until 9 pm. They will also limit which restaurants can serve alcohol, only allowing those who have received SHA certification. This may mean that drinks can mostly be had in chains and upscale restaurants”
 
Last edited:

imartin

Medlem
Vet någon hur det ligger till med krav på munskydd på hotellen? Har läst att det krävs både inne och ute, vilket man kan tolka som att poolområden, restauranger etc har krav på det?

Jag vet inte men det känns helt osannolikt att det skulle krävas munskydd när du ligger på din solstol t.ex. Nyligen i Turkiet, där det rådda ganska strikta munskyddsregler, var det så att de flesta visserligen hade på sig munskydd på hotellområdet, men vid poolen var det lugnt utan (däremot kan det upplevas som respektfullt att ta på sig munskydd när man t.ex. går och beställer något i baren). I restauranger hade man munskydd tills man satte ner sig vid sitt bord osv. Jag räknar med att det kommer vara så i Thailand också.
 

Johnjohn

Medlem
Ok, lite skillnad på Bkk och phuket där jag bor.
Tror i phuket får dem servera till 23 eller 24.
Vad gällande mask på stranden behöver du inte. Jo om du sitter många i ett sällskap nära varandra. Men har inte sett en enda mask på stranden. Inte vid poolen heller. Bara om du reser dig upp och t ex ska på toaletten. Restauranger tar du av masken när du sitter vid bordet. Men likadant där, ska du på toaletten ska den på. Man kommer in i det ganska snabbt. No big deal.
 

Johnjohn

Medlem
Hur löste ni försäkringsintyget, finns det något bra och smidigt sätt?
Anlitat ett företag som sköter alla papper för en liten slant. Dem fixade även försäkring. 2600 baht för 1 månad med AXA. Fick certificate mailat till mig. Vet inte om man måste be dem att skicka det när man fixat försäkringen själv.
 

Tonton

Medlem
Anlitat ett företag som sköter alla papper för en liten slant. Dem fixade även försäkring. 2600 baht för 1 månad med AXA. Fick certificate mailat till mig. Vet inte om man måste be dem att skicka det när man fixat försäkringen själv.

Lust att dela med dig av vilket företag?

Jag ska till Phuket 5e Dec med Finnair ARN-HKT och ska precis börja gräva ner mig i alla procedurer och vad som krävs ordentligt.

Har avsiktligt väntat tills nu, då nya reglerna trädde i kraft.
 
Toppen