Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

perhall

Medlem
Njaaa, 2 klass lugn kommer vara vagn 2 (1klass) på alla tåg då när det nya tåget kommer finns det bara en 1klass vagn i framtiden. Då fasar man ut det enklare :)
Jo jag vet att det bara blir en 1 kl-vagn men jag tänkte just begreppet "Lugn" och inte "Tyst avdelning" kanske visar att det är renoverade tåg?
 

perhall

Medlem
Måste ändå säga att jag tycker det här går anmärkningsvärt långsamt. Min vän lokföraren sa 2018 att han inte tror att det någonsin kommer bli helt renoverade tåg, då skulle tågsätten varit klara men det var försenat. Jag fick då utstå mycket hån här i tråden för att jag refererat till honom. 2018 är svaret att de kommer efter sommaren. 2019 är svaret att de kommer efter sommaren. 2020 är svaren att de kommer efter sommaren. 2021 är svaren att de kommer efter sommaren. Fortfarande finns inget renoverat tågsätt. Även om SJ får ihop ett tågsätt är det 38 (37?) sätt kvar som ska renoveras, det lär knappast bli klart innan 2024-2025?

Tågrenoveringen är alltså minst fem år försenad redan...
Nya X2000 fyra år försenad - Järnvägar

Alla kalkyler och bedömningar om trafik, tågsättens livslängd etc. måste ju bli ganska kraftigt fel när det blir 5, 7 eller 10 år försenat...
 
Måste ändå säga att jag tycker det här går anmärkningsvärt långsamt. Min vän lokföraren sa 2018 att han inte tror att det någonsin kommer bli helt renoverade tåg, då skulle tågsätten varit klara men det var försenat. Jag fick då utstå mycket hån här i tråden för att jag refererat till honom. 2018 är svaret att de kommer efter sommaren. 2019 är svaret att de kommer efter sommaren. 2020 är svaren att de kommer efter sommaren. 2021 är svaren att de kommer efter sommaren. Fortfarande finns inget renoverat tågsätt. Även om SJ får ihop ett tågsätt är det 38 (37?) sätt kvar som ska renoveras, det lär knappast bli klart innan 2024-2025?

Tågrenoveringen är alltså minst fem år försenad redan...
Nya X2000 fyra år försenad - Järnvägar

Alla kalkyler och bedömningar om trafik, tågsättens livslängd etc. måste ju bli ganska kraftigt fel när det blir 5, 7 eller 10 år försenat...
Jag har skrivit tidigare att offentlig upphandling är ett skämt och detta är väl bara ett exempel. Jag är rätt säker på att det är SJ som fått stå för notan och inte den som hanterat ombyggnationen som tyvärr inte byggt tågen och har bäst kunskap.
 

Alf

Medlem
När är offentlig upphandling bra?
I grunden är offentlig upphandling alltid bra. Den försvårar ju att vissa företag får monopol på vissa kunder. Rätt skött, dvs kompetenta kravställare på beställarsidan så är det bra. Det är ju företagen som själva vill ha offentlig upphandling. Dessutom motverkar det korruption.

Jag kan inget om SJ eftersom jag inte jobbat med järnväg. Men jag vet att SJ har en mycket god teknisk kunskap, helt i klass med vad SAS har när det gäller flygplan. På så sätt borde de inte ha svårt att skriva fullgoda tekniska upphandlindsspecifikationer. Visst tar en offentlig upphandling längre tid att genomföra men med en kompetent projektledning bör inte detta vara en anledning att skylla förseningarna på. Det skulle kunna vara interna oenigheter istället, vilket är betydligt vanligare inom, vad vet jag.
 

Moco

Medlem
Svårt att förstå sig på SJ överhuvudtaget. De verkar stoppa huvudet i sanden rent generellt. Något underhållstänk verkar inte existera alls, utan från ett passagerarperspektiv är det ”kör tills det rasar” som verkar vara konceptet, vilket man väl ändå får anse märkligt då underhåll rent generellt brukar värdesättas av såväl företag som det offentliga i Sverige. X2000 är bedrövligt slitet och X3000 verkar gå samma väg till mötes. Det är rena undret att kliva ombord på MTR i dagsläget.
 
Toppen