Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

ante_77

Medlem
Nej inget påslag. Faktiskt tvärtom då dem har avtal med hotellen. Finns många att välja på. Har jämfört med booking.com och agoda.
Ett ex här.
Jag betalar 10400 baht för 1 dags paket inkl allt.
Skullr jag göra det själv är detta kostnaderna:
3100 försäkring Luma.
3000 pcr test
2400 hotell. (det hotell som är i bokningen i paketet)
900-1000 taxi från flygplats.
9400-9500 totalt.
Var likadant i september när jag använde firman för att vara i sandbox 12 dagar.

Ja, har man inte redan en försäkring så får man ju den via bokningen.
Det är väl ett ok pris så länge man reser ensam och vill vara bekväm av sig.

Har man ingen försäkring så verkar priset på försäkringen helt ok, men jag ser inte varför man ska överförsäkra sig då väldigt många på åtminstone detta forum redan med stor säkerhet redan är överförsäkrade.

Länken som jag råkade hitta ligger ju typ på halva priset oavsett.
Inga större summor egentligen, så absolut så fungerar Royal Vacation när man vill slippa tänka på problemen själv.
 

Johnjohn

Medlem
Ja, har man inte redan en försäkring så får man ju den via bokningen.
Det är väl ett ok pris så länge man reser ensam och vill vara bekväm av sig.

Har man ingen försäkring så verkar priset på försäkringen helt ok, men jag ser inte varför man ska överförsäkra sig då väldigt många på åtminstone detta forum redan med stor säkerhet redan är överförsäkrade.

Länken som jag råkade hitta ligger ju typ på halva priset oavsett.
Inga större summor egentligen, så absolut så fungerar Royal Vacation när man vill slippa tänka på problemen själv.
Ja sant det beror också hur länge man ska vara borta när det gäller försäkring osv. Plus jag räknar ju så klart bara med mig själv. Reser ensam. Har inte kollat upp npgot annat. Men för mig så blir det kostnad på 1000 baht exktra iaf vilket är för mig är en no brainer
 
Last edited:

ante_77

Medlem
Ja sant det beror också hur länge man ska vara borta när det gäller försäkring osv. Plus jag räknar ju så klart bara med mig själv. Reser ensam. Har inte kollat upp npgot annat. Men för mig så blir det kostnad på 1000 baht exktra iaf vilket är för mig är en no brainer

Det var ju typ halva priset via den andra länken till Pattaya, men då utan försäkring.

Skit samma. Är det smidigt så kan det absolut vara värt pengarna.
 

imartin

Medlem
Allt ganska krångligt, måste jag säga. Uppenbart att Thailand inte ens vill ha ett större antal turister än, utan ser det mer som en test för en liten skara.

Problemet är att man först måste boka försäkring, flyg etc, sedan fixa en non-refundable prepaid hotelbokning för första natten (som inte går att boka via bokningssajter utan bara genom att kontakta respektive hotel direkt, så hela processen kan ta några dagar tills man har fått en bekräftelse) - sedan kan man ansöka om "Thai Pass" (från 1 Nov), och därefter måste man vänta tills man får det - som kan ta upp till 7 dagar. Och det förutsätter att sajten inte kommer krascha när den lanseras den 1 Nov. Så vill man vara lite spontan och hoppa på en bra flygdeal med kort varsel är Thailand inget bra alternativ än, tycker jag.

Fördelen är dock att det precis nu lär finnas de allra bästa hotelpriserna. Så orkar man kämpa sig genom hela processen och ta extrakostnaderna i början så får man en belöning: Lyxboende till lågt pris samt vara typ först i landet som turist. Kan vara en intressant och kul upplevelse.
 
Last edited:

imartin

Medlem
Tog kontakt med Novotel BKK (är AQ hotell) och fick detta via mejl. Så här ser det ut om man vill boka sin första natt där. Gissar att man ska skicka in alla dokument som behövs via mejl (svarade och frågade om detta, har inte fått svar än) och att man därefter får en länk till en betalningssajt.

Screen-Shot-2021-10-28-at-14-25-56.png
 
Last edited:

Johnjohn

Medlem
Jag har nog ägnat en timme max på allt innan min resa om två veckor..
Och jag kan avboka, får pengar tillbaka om jag testar positivt innan avresa.
Tvärtom är nu den bästa tiden på säkert 20 år att resa till Thailand. Inga ryssar, kineser och indier. Naturen är fantastisk. Fortfarande 20-50 % billigare hotell.
Men visst det finns andra länder där det är enklare att komma in. Där man bara behöver vaccinpass och kanske ett pcr test. T ex Europa.
 
Jag har nog ägnat en timme max på allt innan min resa om två veckor..
Och jag kan avboka, får pengar tillbaka om jag testar positivt innan avresa.
Tvärtom är nu den bästa tiden på säkert 20 år att resa till Thailand. Inga ryssar, kineser och indier. Naturen är fantastisk. Fortfarande 20-50 % billigare hotell.
Helt klart värt jobbet om man kan stanna mer än en vecka där.
 

imartin

Medlem
Inser nu att bokingen för första natten verkar vara smidigare direkt via All 157 AQ / ASQ Hotels in Bangkok, Thailand även om t.ex. hotellet jag hade föredragit (Novotel BKK) inte är med. Men att kunna boka och betala direkt online istället för att skicka mejl fram och tillbaka med hotellet sparar ju redan en del tid och energi.

Och håller med att det är den bästa tiden att resa till Thailand nu. Förrutom om man är alkoholist. Läste att de i nuläget inte får säljas alkohol på restauranger. Vet inte hur det ser ut i mataffärer.

Men kanske något som kommer ändras snart: Alcohol ban predicted to damage Thailand's reopening, reputation | Thaiger
 
Last edited:

Johnjohn

Medlem
Inser nu att bokingen för första natten verkar vara smidigare direkt via All 157 AQ / ASQ Hotels in Bangkok, Thailand även om t.ex. hotellet jag hade föredragit (Novotel BKK) inte är med. Men att kunna boka och betala direkt online istället för att skicka mejl fram och tillbaka med hotellet sparar ju redan en del tid och energi.

Och håller med att det är den bästa tiden att resa till Thailand nu. Förrutom om man är alkoholist. Läste att de i nuläget inte får säljas alkohol på restauranger. Vet inte hur det ser ut i mataffärer.

Men kanske något som kommer ändras snart: Alcohol ban predicted to damage Thailand's reopening, reputation | Thaiger
Jo det får serveras alkohol på restauranger. Det ändrades 10 dagar sedan. Barer är inte öppna. Eller jo, många barer har gjorts om till "restauranger
" och har en liten pub meny bara för att kunna öppna.
I mataffärer och 7-11 har man alltid kunnat köpa.
 
Toppen