Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stefan G

Medlem
Ytterligare ett samtal till SAS support och en obekväm känsla av att man inte kan lita på svaret till 100%,
Har en resa ut ARN-CPH-MIA 1 November, hem MIA-ARN 12 November. Resan ut är nu inställd (båda flygen). Min ambition är att försöka få 2 st 2-4-1 Amex voucher förlängda då det är extremt svårt att hitta bra alternativ för tillfället (till 5 personer).
Båda 2-4-1 vouchers går ut 2021-10-31.
Agenten sa att om jag avbokar resan så får jag tillbaka alla poäng inklusive voucher men ingen förlängning av vouchern, detta stämmer med vad jag lyckas läsa mig till.
Men vad händer om jag avvaktar? Enligt supporten kan SAS automatiskt boka på en ny resa, oklart inom vilket tidsspann dom kan tänkas välja.
Om ingen ny resa bokas kunde jag ringa in samma dag som flyget ställdes in (1a November) och få tillbaka alla poäng och voucher med förläggning (1-2 månader).
Stämmer det? Vill inte riskera att förlora alla poäng då det normalt måste avbokas 24 timmar innan avresa men vad gäller när flygen är inställda?
Vad händer om jag inte ringer alls?
Har fått så många olika svar från SAS supporten anf diverse regler på senaste tiden att jag mycket hellre tar råd från experterna här :)
 

LSH

Medlem
Jag har de senaste veckorna gjort några ändringar på 2-4-1-bokningar. Det som för mig är nytt är att de inte kan biljettera direkt utan måste skicka vidare till manuell omberäkning av skatter. Man kan välja på om de ska ringa upp eller mejla en länk till en betaltjänst som är giltig i två timmar.

Man har ju lite lust att be dem avboka och börja om men det kostar mig 450kr per gång...

Vad har hänt? Är det ett nytt system? Eller är det vissa medarbetare som har lägre utbildning/behörigheter som måste skicka vidare?

Jag har nu fått klarhet i delen med betallänk. Pga GDPR vill man ha så lite personuppgifter som möjligt på "band". Man har en censurfunktion som ska användas när man läser upp sina kreditkortsuppgifter, men detta glöms ibland bort. Betalsystemet gäller dock bara SAS-bokningar (med eller utan voucher). En medarbetare gjorde fel här och skickade en betallänk för en *A-bokning och den gick inte att betala.

Få ringer väl in för SAS-bokningar med mindre det är open jaw.
 

palmen

Moderator
Ytterligare ett samtal till SAS support och en obekväm känsla av att man inte kan lita på svaret till 100%,
Har en resa ut ARN-CPH-MIA 1 November, hem MIA-ARN 12 November. Resan ut är nu inställd (båda flygen). Min ambition är att försöka få 2 st 2-4-1 Amex voucher förlängda då det är extremt svårt att hitta bra alternativ för tillfället (till 5 personer).
Båda 2-4-1 vouchers går ut 2021-10-31.
Agenten sa att om jag avbokar resan så får jag tillbaka alla poäng inklusive voucher men ingen förlängning av vouchern, detta stämmer med vad jag lyckas läsa mig till.
Men vad händer om jag avvaktar? Enligt supporten kan SAS automatiskt boka på en ny resa, oklart inom vilket tidsspann dom kan tänkas välja.
Om ingen ny resa bokas kunde jag ringa in samma dag som flyget ställdes in (1a November) och få tillbaka alla poäng och voucher med förläggning (1-2 månader).
Stämmer det? Vill inte riskera att förlora alla poäng då det normalt måste avbokas 24 timmar innan avresa men vad gäller när flygen är inställda?
Vad händer om jag inte ringer alls?
Har fått så många olika svar från SAS supporten anf diverse regler på senaste tiden att jag mycket hellre tar råd från experterna här :)
Då det är sas som ställt in sina egna flighter ska de kunna boka om till andra flighter med sas även om det inte finns awards. Jag har själv flyttat resor flera dagar när sas ställt in mina bokade award-flighter trots att det inte funnits awards på flighten jag bokats om till. Att flytta resan flera veckor/månader vet jag dock inte om de går med på.

Rent generellt borde du få voucher förlängd innevarande månad plus nästa månad om du måste ställa in pga att sas avbokar. Det står exakt vad some gäller om detta i SAS FAQ på deras hemsida.
 

LPC123

Medlem
Det går verkligen inte att ändra från PLUS till C på en bokning med 2-4-1 om det är en ren SAS bokning?
Vouchern hat gått ut redan.
Ser nämligen att det finns C på vägen hem nu men inte när vi bokade.
 

Doctor-X

Medlem
Det går verkligen inte att ändra från PLUS till C på en bokning med 2-4-1 om det är en ren SAS bokning?
Vouchern hat gått ut redan.
Ser nämligen att det finns C på vägen hem nu men inte när vi bokade.

Från första inlägget i denna tråd:
Ändring/avbokning av bonusresor:
  • Du får ändra/avboka bonusresan fram till midnatt dagen före första flighten, förutsättning är att SAS kundtjänst är öppet. Tänk på att Tallinn stänger vid 17 på vardagar och att vanliga Eurobonus-supporten stänger innan midnatt, enbart om man har EBG eller högre kan man komma fram dygnet runt.
  • Om en del av dina poäng har gått ut, får du inte de poängen tillbaka vid ändring/avbokning.
  • Du får tillbaka skatter & bränsletillägg om du avbokar bonusresan innan första flighten har avgått.
  • Ändring kostar 150 SEK per person. Ändringen är dock gratis att göra om den görs inom 24h från bokningstillfälle, eller 24h efter senaste ändringen.
    Man kan bara få tillbaka en ändringsavgift, alla tidigare ändringsavgifter är ej återbetalningsbara.
  • Alla former av förändringar i en bokning räknas som en ändring, lägga till/ta bort flighter. Man kan inte göra någon ändring i en bokning om ens voucher har gått ut, då måste man använda en ny voucher och den gamla brinner inne.
  • Avbokning är gratis, men man får inte tillbaka de 450 kronor man betalat i bokningsavgift, om inte avbokningen görs inom 24h från bokning.
 

Bamse35

Medlem
En vän har en bokning till Miami i slutet av November, gjord med en voucher som gick ut Februari 2021. På grund av ändrade förutsättningar kan inte personen i fråga nyttja denna bokning utan vill avboka och göra en ny bokning till annan destination.
Jag läser i tråden att ifall flygning ställs in så får man typ 1 månad extra utgångstid på redan utgången voucher, men i detta fall så har inte flyget ställts in. Vet någon vad som gäller i detta fall?
 

aruba1

Medlem
En vän har en bokning till Miami i slutet av November, gjord med en voucher som gick ut Februari 2021. På grund av ändrade förutsättningar kan inte personen i fråga nyttja denna bokning utan vill avboka och göra en ny bokning till annan destination.
Jag läser i tråden att ifall flygning ställs in så får man typ 1 månad extra utgångstid på redan utgången voucher, men i detta fall så har inte flyget ställts in. Vet någon vad som gäller i detta fall?
Reglerna ändrar sig då och då. Läs på SAS FAQ här

Frågor och svar | SAS
 

Canadien

Medlem
Vet inte om det är rätt tråd, provar här iaf. Väntar på min nästa 4-2-1 Voucher, har snart spent på 150k, November. Men samtidigt fuunderar jag på att byta kort från Premium till Elite, för att komma åt de 20k statuspoängen. Men som jag förstår så nollställs spent när man byter kort. Korrekt? Andra villkor som nollställer räknaren?

Ett alternativ är att bli värvad till Elite nu om du vill ha statuspoängen kring 1 Nov varje år, sant behålla Premium tills du nått gränsen. D v s ha bägge korten ett tag. Det är kampanj på värvning fram till 12 Jan så du får väldigt många extrapoäng på det sättet.
 

Stefan G

Medlem
Då det är sas som ställt in sina egna flighter ska de kunna boka om till andra flighter med sas även om det inte finns awards. Jag har själv flyttat resor flera dagar när sas ställt in mina bokade award-flighter trots att det inte funnits awards på flighten jag bokats om till. Att flytta resan flera veckor/månader vet jag dock inte om de går med på.

Rent generellt borde du få voucher förlängd innevarande månad plus nästa månad om du måste ställa in pga att sas avbokar. Det står exakt vad some gäller om detta i SAS FAQ på deras hemsida.

Kort uppdatering ang denna som kan vara användbar för andra.
SAS har möjlighet att hjälpa till att hitta nya resor upp till 45 dagar fram i tiden vid inställt flyg och har då tillgång till fler biljetter än de som visas som rena eurobonusplatser. Det går också att flytta resan till Star Alliance bokning utan extra kostnad men då måste det finnas samma antal biljetter i samma klass tillgängligt till samma destination. Vet inte om detta är specifika coronaregler med det är vad som gäller nu
Tyvärr var det inte mycket tillgängligt till MIA men lyckades tillslut få till en ok lösning. Jag bytte mina utgående 2-4-1 voucher mot voucher i en annan bokning som jag behåller. På det sättet fick jag ut vouchers som har längre giltighetstid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen