Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

011430121

Medlem
Troligtvis vikt och balans. Man vill ha så många pax som möjligt långt bak i planet...

En bra gissning. Men som jag nämner ovan så är det väldigt stor skillnad om man tittar på BCN-CPH och BCN-ARN. Finns det någon förklaring till det?

Jämförelse för 15/12 (random datum bara) då fördelningen är:
BCN-CPH 6 Plus och 25 Go. 0 stolar är reserverade
BCN-ARN 19 Plus och 12 Go. 1 stol i Plus och 1 i Go är reserverade.

Jag har bara noterat detta på BCN-ARN. Det har varit så vid alla tillfällen jag kollat under hösten och sedan ändras fördelningen till mer normal några veckor innan avgång.

Kollar man i SAS appen så blir man ännu mera frågande, plus är fullbokad.

7DA53E4C-7859-4F6D-B564-B69FF008CC4B.png
 
Det är något märkligt med just BCN-ARN...
Jag amatörspekulerar: BCN är lite som "Europas Bangkok", dvs en rutt med mycket höga passagerarantal, uteslutande semesterresenärer (inga affärsresenärer) och mördande konkurrens. För att SAS ska gå med vinst på rutten måste de ha minst X antal passagerare som betalar för Plus-biljetter. Alltså tillgängligör SAS färre platser i Go (de som bara bryr sig om priset kan lika gärna välja en konkurrent) och blir det inte tillräckligt många bokningar i Plus så ställs avgången in.
 

Jean-Pierre

Medlem
Apropå BCN-ARN: Just att Plus ibland endast säljs som full flex - medans Go är vidöppen till låga priser - känns som ett mysterium. Jag har flera gånger sett priser som Plus = 4.500 SEK (full flex) samtidigt som GO är vidöppen till 1.500 SEK eller lägre.

Om det är medvetet och inte någon bugg, så verkar det som att SAS inte vill sälja flexibla biljetter under dessa datum - ofta långt fram i tiden. Så nollas alla Plus bokningsklasser utom de högsta. Då köps GO-biljetter som inte är refundable, till skillnad från Plus.

VIll man "låsa in" bokningarna och inte få av/om-bokningar?
Jag har själv valt bort sådana avgångar/datum när jag velat ha flexibilitet eftersom jag inte betalar >4.000 SEK.
 

011430121

Medlem
Kollar man i SAS appen så blir man ännu mera frågande, plus är fullbokad.

Visa bifogad bild 122669
Nu kom det SMS från SAS där de har ändrat avgången och tidigare lagt den med två timmar och nu är det en A320.
Jag har accepterat den tidigare avgången, väntar med spänning vad som kommer att ske framöver.
Jag har fullförståelse att de vill optimera sin flotta och personal att flyga och jobba där man utnyttjar allt maximalt, roligt att upptäcka att något är på gång med avgången innan man får mail/SMS
 

Maja

Medlem
Den 21/10 fick jag mail om schemaändring EWR-FRA-CPH-GOT på första flighten med UA. Handlade bara om 10 min så var inte mycket att bråka om. Upptäcker då att CPH-GOT är ändrad till 737-700. :mad:

Försökte boka om till LH-direktflight FRA-GOT som det då fanns två platser i business som självklart inte gick att boka med Eurobonus fast de fanns sökbara hos United/AirCanada/LifeMiles.

Gav upp efter 2 samtal och funderade på hur länge jag skulle behöva vänta innan de faktiskt ändrade och bokad om mig på CPH-GOT.

Det hände nu ikväll, 5 dagar senare kom smällen. Så SK438 kl 14:05-15:00 blev ändrad till SK1444 19:45-20:35 och vi har nu plötsligt 7h25 min på Kastrup en söndagkväll. :mad::confused:

Har letat och letat hela kvällen men inga alternativ finns bokningsbara med poäng. Vad tror ni är oddsen att SAS kan tänkas gå med på att boka om mig till FRA-ARN-GOT med SK (finns inga bonusplatser idag)? Då skulle vi landa iaf 17:20 och komma hem drygt 3h tidigare iaf.

Ett annat alternativ är att bli bokad CPH-ARN-GOT, men självklart är CPH-ARN SK406 737-700 i tidtabellen nu. :eek:

Eller är det någon annan som har en kreativ lösning på hur tusan jag tar mig från Kastrup till Landvetter på ett bra sätt? Jag tycker mig har sökt alla möjliga varianter men hittar absolut ingenting som inte innebär 10h layover i WAV eller liknande vilket gör att jag kommer hem ännu senare än vad min ombokning är nu med ankomsttid 20:35.
 

TasselT

Medlem
Den 21/10 fick jag mail om schemaändring EWR-FRA-CPH-GOT på första flighten med UA. Handlade bara om 10 min så var inte mycket att bråka om. Upptäcker då att CPH-GOT är ändrad till 737-700. :mad:

Försökte boka om till LH-direktflight FRA-GOT som det då fanns två platser i business som självklart inte gick att boka med Eurobonus fast de fanns sökbara hos United/AirCanada/LifeMiles.

Gav upp efter 2 samtal och funderade på hur länge jag skulle behöva vänta innan de faktiskt ändrade och bokad om mig på CPH-GOT.

Det hände nu ikväll, 5 dagar senare kom smällen. Så SK438 kl 14:05-15:00 blev ändrad till SK1444 19:45-20:35 och vi har nu plötsligt 7h25 min på Kastrup en söndagkväll. :mad::confused:

Har letat och letat hela kvällen men inga alternativ finns bokningsbara med poäng. Vad tror ni är oddsen att SAS kan tänkas gå med på att boka om mig till FRA-ARN-GOT med SK (finns inga bonusplatser idag)? Då skulle vi landa iaf 17:20 och komma hem drygt 3h tidigare iaf.

Ett annat alternativ är att bli bokad CPH-ARN-GOT, men självklart är CPH-ARN SK406 737-700 i tidtabellen nu. :eek:

Eller är det någon annan som har en kreativ lösning på hur tusan jag tar mig från Kastrup till Landvetter på ett bra sätt? Jag tycker mig har sökt alla möjliga varianter men hittar absolut ingenting som inte innebär 10h layover i WAV eller liknande vilket gör att jag kommer hem ännu senare än vad min ombokning är nu med ankomsttid 20:35.
Ta tåget till Göteborg ? Går ju ett i timmen och det tar under 4 timmar.

/ TT
 

Maja

Medlem
Ta tåget till Göteborg ? Går ju ett i timmen och det tar under 4 timmar.

/ TT
Har redan kollat på det alternativet, men då min slutdestination är Borås så hamnar jag på en restid på över 5h och i slutändan så är jag knappt en halvtimme tidigare hemma än i jmf med det sena flyget från CPH och till en merkostnad av 1100:-

Men tack för tipset och kreativt förslag! :) Borde ha skrivit att jag redan hade kollat upp tåget som alternativ och tyvärr strukit det alternativet redan.
 

Hubert

Medlem
När jag ska hem till VBY efter min lilla tripp till MIA i december så visar appen nu att min flight 08.15 som ändrades till 737 nu blivit inställd och att jag är ombokad till avgång 11.15 istället. Inte kul men ingen katastrof. Får väl jobba lite eller sova några timmar :).

inget på vare sig mail eller sms dock.
 

GOTBound

Medlem
När jag ska hem till VBY efter min lilla tripp till MIA i december så visar appen nu att min flight 08.15 som ändrades till 737 nu blivit inställd och att jag är ombokad till avgång 11.15 istället. Inte kul men ingen katastrof. Får väl jobba lite eller sova några timmar :).

inget på vare sig mail eller sms dock.
Jag blev nyfiken efter ditt inlägg utifall SAS kört någon batch-körning igår kväll/ i natt och mycket riktigt var min B737-700 flyg nu ombokad utan vare sig mail, sms eller push-notis. I mitt fall görandet att arbetsdagen får avslutas på förtid.

20716DD9-C63B-4BA0-A533-D0AD2E48B1BE.jpeg


Edit: Jag noterar även att min segment run bokning nu även fått multipla B737-700, dock till och från OSL. Märkligaste är vändande flyg BER, från OSL är det B737-800 på utresan och B737-700 på hemresan.
 
Last edited:
Toppen