Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barn under 18 år behöver inte vara vaccinerade, men covidtest krävs för barn från 2 år. Vi testar inte så unga barn i Sverige för resor, vilket sätter småbarnsfamiljer i kläm.

Antigen verkar gå bra från 2 år.
Antigentest & intyg för covid-19 – svar inom 3 timmar | Doktor24

F0E2DD2E-DCA2-424F-B509-C6B994805B58.jpeg
 

Homer

Medlem
Barn under 18 år behöver inte vara vaccinerade, men covidtest krävs för barn från 2 år.
Vi testar inte så unga barn i Sverige för resor, vilket sätter småbarnsfamiljer i kläm.


Nja, det kanske gäller för PCR test, men det räcker ju med ett antigentest
och dessa görs väl på 2-åringar här och där i Sverige.
edit: se Mattias Holmén:s föregående post


What types of SARS-CoV-2 test are acceptable under the Order?
You must be tested with a viral test that could be either an antigen test or a nucleic acid amplification test (NAAT).
Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC
 

tidyverse

Medlem

Ah, ok! Om det alltså räcker med antigentest för USA och dessa tester erbjuds för barn från två år i Sverige, underlättar detta väldigt mycket. Jag har nog fokuserat på PCR-tester och möjligheten att utföra dessa på småbarn, eftersom vissa länder som vi har velat resa till kräver det på barn under sex år.

Då är väl det sista "hindret" för småbarnsfamiljer att masktvånget på flyg till och från USA gäller från två år.
 

NyfikenGrau

Medlem
Så himla skönt med antigen, 1000 ggr smidigare än PCR..

Precis, särskilt i kombination med att inget test krävs efter ankomst gör denna öppning till den första riktigt intressanta utanför EU. Ett snabbtest (antigen) kan jag gå ner och ta i princip på hörnet där jag bor, kostar inget eller kaffepengar (Tyskland) och har resultatet inkl certifikat en kvart senare på mobilen.
Få börja kolla USA-resor snart..
 
Precis, särskilt i kombination med att inget test krävs efter ankomst gör denna öppning till den första riktigt intressanta utanför EU. Ett snabbtest (antigen) kan jag gå ner och ta i princip på hörnet där jag bor, kostar inget eller kaffepengar (Tyskland) och har resultatet inkl certifikat en kvart senare på mobilen.
Få börja kolla USA-resor snart..

upload_2021-10-26_10-23-40.png


Källa: Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC

Edit: 2:a på bollen :)
 

Granen

Ny medlem
Det verkar vara krav på 7 dagars självkarantän efter inresa om man är ovaccinerad. Ett ganska stort ”hinder” för småbarnsfamiljer…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen