Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

Tveket

Medlem
Efter att ha kuskat runt med SJ mellan Stockholm och Göteborg sedan 2004:

- "Förr i tiden" så kändes ju 1:a klass lite mer exklusivt med åtminstone någon form av käk, vilket vara ganska skönt när man tog ett tåg runt 17-18. Kvaliteten på maten/mackan var ju iof sisådär.

- Servicen från personalen i SJ första klass har ständigt gått nedåt under åren. Finns de ens någon personal på ett eftermiddags-tåg numer? Förutom att stasha kaffe och trötta chokladbollar eller vad det är. Frågade en gång om jag kunde beställa lite vin från personalen, men nej. Du får gå till bistron.

- Jag åker SJ första klass på grund av att jag trivs att jobba i de sätena, ingenting annat.

- MTR har alltid en macka i första klass. Plus att deras personal i min mening alltid ger sitt yttersta för att ge bra service. Sätena helt ok, helst när man kan få ett tomt säte bredvid.

Summa summarum, jag väljer MTRX varje dag i veckan så länge tiderna är ok. De vill iallafall ge något extra till sina kunder i första klass. SJ känns så otroligt trötta vad gäller deras förstaklassprodukt.
 

henrik l

Medlem
Men så länge de kör lugn i 1.a klass vagn är det ju ett värt pengarna.
Visa bifogad bild 122652

Det verkar som att det är fd 1:a klassvagnar som är "lugn" mellan Sthlm-Gbg på flera avgångar under november. Kollade en avgång från Malmö mot Sthlm i november och där var det 2+2. Men så länge dom kör 1+2 och man får enkelsätet är det ju värt den lilla extrapengen. Dom sätena har varit en stor anledning till att jag bokat första klass:D
 

Palazzi

Medlem
Efter att ha kuskat runt med SJ mellan Stockholm och Göteborg sedan 2004:

- "Förr i tiden" så kändes ju 1:a klass lite mer exklusivt med åtminstone någon form av käk, vilket vara ganska skönt när man tog ett tåg runt 17-18. Kvaliteten på maten/mackan var ju iof sisådär.

- Servicen från personalen i SJ första klass har ständigt gått nedåt under åren. Finns de ens någon personal på ett eftermiddags-tåg numer? Förutom att stasha kaffe och trötta chokladbollar eller vad det är. Frågade en gång om jag kunde beställa lite vin från personalen, men nej. Du får gå till bistron.

- Jag åker SJ första klass på grund av att jag trivs att jobba i de sätena, ingenting annat.

- MTR har alltid en macka i första klass. Plus att deras personal i min mening alltid ger sitt yttersta för att ge bra service. Sätena helt ok, helst när man kan få ett tomt säte bredvid.

Summa summarum, jag väljer MTRX varje dag i veckan så länge tiderna är ok. De vill iallafall ge något extra till sina kunder i första klass. SJ känns så otroligt trötta vad gäller deras förstaklassprodukt.

Jag är benägen att hålla med dig, utifrån att nyss ha testat MTRX första klass. Jag testade även samma bolag när de var nystartade, men tycker de tagit rätt stora kliv...

Jag har annars varit en väldigt trogen SJ-resenär (loungerna och som @henrik l nämner; singelsäten, har varit avgörande).

MTRX visade på rätt mycket bättre service än vad jag vant mig vid hos SJ (som egentligen inte heller gjort mig värst besviken).
Jag blev faktiskt lite överraskade hur mycket som kunde ingå i en sådan billig biljett..
Det ska dock sägas att det jag blev serverad knappt var ätbart, men det kanske inte kunde förväntas något storartat (kaffe och muffins smakade väl).

Upptäckt att jag inte längre har de resefrekvenserna som motiverar att spara in de få gånger då jag reser. Jag är konceptuellt nyfiken på Flixtrain, men efter att ha testat MTR så blir jag inte värst sugen på att testa.

För att återknyta till topic: Är dagstidningarna fortsatt för 1:a klass eller får man tillgång till DI i andra klass Lugn.
Jag bokade en SJ biljett för bara två dagar sedan (till Västerås, men delsträcka x2000) men upplevde prisskillnaden mellan 2:a klass Lugn, och 1:a klass allt för liten.
 

Hachans

Medlem
Det verkar som att det är fd 1:a klassvagnar som är "lugn" mellan Sthlm-Gbg på flera avgångar under november. Kollade en avgång från Malmö mot Sthlm i november och där var det 2+2. Men så länge dom kör 1+2 och man får enkelsätet är det ju värt den lilla extrapengen. Dom sätena har varit en stor anledning till att jag bokat första klass:D

Ja, det är alltid vagnen efter 1:a klass som är lugn, det kommer ibland vara 1+2 och ibland 2+2 tills de byggt om alla tåg då det alltid kommer vara 2+2.
 

henrik l

Medlem
Ja, det är alltid vagnen efter 1:a klass som är lugn, det kommer ibland vara 1+2 och ibland 2+2 tills de byggt om alla tåg då det alltid kommer vara 2+2.

Och här är den stora fördelen om man bokar direkt via SJ, då kan man se vad man får. Jobbets eminenta (grov ironi) resebyrå Egentia visar inte ens andra klass lugn som ett alternativ. Dom är urusla om man vill vara lite proaktiv med att välja säten på tåg. För 3-4 år sedan sa dom att möjligheten var på gång, men har inte hänt mer än att man kan välja fönsterplats. Innan hade vi en Amex-kopplad resebyrå, då kunde man t o m ange önskemål om vagn och plats. Nu blev det lite OT, men Egentia kan inte få nog med pisk när det gäller tågbokningar.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Hachans

Medlem
Och här är den stora fördelen om man bokar direkt via SJ, då kan man se vad man får. Jobbets eminenta (grov ironi) resebyrå Egentia visar inte ens andra klass lugn som ett alternativ. Dom är urusla om man vill vara lite proaktiv med att välja säten på tåg. För 3-4 år sedan sa dom att möjligheten var på gång, men har inte hänt mer än att man kan välja fönsterplats. Innan hade vi en Amex-kopplad resebyrå, då kunde man t o m ange önskemål om vagn och plats. Nu blev det lite OT, men Egentia kan inte få nog med pisk när det gäller tågbokningar.

SJ är ju rätt usla på att låta folk få komma åt sin bokning efter betalning med. Typ om man vill byta säte eller lägga till mat. Kräver alltid manuell påläggning.
 
Imorrn blir det premiär för mig i Lugn 2:A Klass, undra hur det kommer reageras när man ska börja prassla med frukostpåsen

– Du kan inte sitta och streama film på datorn eller ha ett möte där du sitter och låter. Om man ska sitta och prata med varandra måste man luta sig mot varandra för att höra vad den andra säger, säger Tobbe Lundell. (presschef på SJ)

SJ-tågens ”tysta avdelning” har avgått för sista gången | GP
 

jerixon

Medlem
Testade idag mellan Mjölby och Köpenhamn då första klass var slutsålt.
Allt annat än lugnt tyvärr och knappast värtnågra extra pengar. Infon om kaffet hade jag dessutom missat :confused:
Jaja, nu fanns det ju inget annat, men en usel produkt i mitt tycke.
Nytt test på Fredag då samma scenario utspelar sig med biljettklasser som sålt slut.
 
Testade idag mellan Mjölby och Köpenhamn då första klass var slutsålt.
Allt annat än lugnt tyvärr och knappast värtnågra extra pengar. Infon om kaffet hade jag dessutom missat :confused:
Jaja, nu fanns det ju inget annat, men en usel produkt i mitt tycke.
Nytt test på Fredag då samma scenario utspelar sig med biljettklasser som sålt slut.

Ajdå , det lät ju sådär.
Tycker att de nu i början ska vara tydliga med hur man ska bete sig
 
Toppen