Senaste nytt

Amex upplysningsmail om uppskörtade växlingsavgifter

Hachans

Medlem
Fint sätt att Amex att irritera ihjäl kunderna med detta aviseringar, så stänger kunderna av dem och så kan de förändra (läs: höja) dem som de vill sen utan att någon egentligen reagerar.
 

mha321

Medlem
Fint sätt att Amex att irritera ihjäl kunderna med detta aviseringar, så stänger kunderna av dem och så kan de förändra (läs: höja) dem som de vill sen utan att någon egentligen reagerar.
Nu är du nästan lite elak mot Amex tycker jag. Till skillnad från många andra kort så har de ju alltid varit väldigt tydliga med vad avgiften är om man kollar på webben eller i appen. Det är bara att det är push som ändras. Många andra kort har ju gömt undan det så mycket de kan...

Så jag tror inte de kommer undan med det så mycket mer än tidigare...
 

intuition

Medlem
En liten fråga om mailet "Din senaste transaktion", om det är någon som vet hur det fungerar:

Mailet kom någon timme efter transaktionen och säger
Vi vill uppmärksamma dig om att den totala valutaväxlingsavgiften för en transaktion som nyligen gjordes med ditt kort XXXX i EUR på YYYYYYYY är 1,769% över den referensväxelkurs som utfärdats av Europeiska centralbanken.

Själva transaktionen finns ju inte ens i mitt konto som "Reservation" och om jag minns rätt så fastställs växelkursen alltid 1 dag efter själva transaktionen. Så hur kan de ange hur stor valutaväxlingsavgiften blir? (när varken EUs ref.växelkurs eller Amex växelkurs för i morgon är känd idag?)
 

Sir Lemon

Medlem
Aha, det var så enkelt som att deras kurs följer ECBs referensväxelkurs, med påslag dårå...
Yes. Och den kursen är mkt förmånlig. Jämför gärna med bankernas (i den mån de inte gett f-n i att ens erbjuda valutaväxling) så inser man med lätthet hur bra den är, ngt som en del andra resenärer inte förstår utan stör sig på att det överhuvudtaget är en tilläggsprocent på valutakursen när man använder kort.
 

ekf

Medlem
Gäller detta överlag på alla valuta må ni tro? Finns det någon information att hämta hos Amex gällande påslag?
Det står i villkoren… för platinum ska det vara 2%.

F9BC8ECB-FCA9-46A8-A1B8-0B7BCF9C34EE.jpeg
 

Tonton

Medlem
Gäller detta överlag på alla valuta må ni tro? Finns det någon information att hämta hos Amex gällande påslag?
I all välmening - om du har missat denna väsentliga bit, så rekommenderar jag dig verkligen att sätta dig ned och läsa igenom Amex villkor + försäkring för Platinum, så att du kan ha någorlunda rätt förväntningar, på den produkt du betalar 6600 SEK per år.

(Ja, eller vilket Amex kort du nu har... :))
 

Jim_

Medlem
I all välmening - om du har missat denna väsentliga bit, så rekommenderar jag dig verkligen att sätta dig ned och läsa igenom Amex villkor + försäkring för Platinum, så att du kan ha någorlunda rätt förväntningar, på den produkt du betalar 6600 SEK per år.

(Ja, eller vilket Amex kort du nu har... :))
Håller med dig absolut. Därför lite förvånad över att det tycks variera beroende på vilket valuta det handla om. Att det är 1.769% på € exempelvis
 
Toppen