Senaste nytt

Thailands krav/regler för inresa under pandemin

raphaelmak

Medlem
Transfer eller inte transfer, det är frågan...:)...
Just nu verkar det som att samma pris erbjudas (2770 baht) oavsett när var man göra transfer i Europa (men förstås kan situationen ändras med kort varsel). Men vissa länder finns inte med i listan, tror dessa är kanske de som för närvarande inte ges godkännande till inresa. Man måste också specificera var man ska ha varit för de 30 dagarna före inresan.
De erbjuder nu även en större plan på 4260 baht som täcker också försening och bagage, liksom en mini-reseförsäkring...
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Enligt Thailand Phuket Sandbox “Certificate of Entry” COE Application Process - LoyaltyLobby så duger försäkringen som ingår i (Finskt) Amex Platinum. Beloppen för Amex Elite räcker också till. Mitt intyg från Amex ser likadant ut som exemplet ovan. Och @Tostarp sa igår att han sökt med den försäkringen.
Angående att de vill se datum för dos 1 - stället där jag vaccinerade mig vill ha 1000 kr för att skriva ut ett nytt intyg...hoppas dom för COE nöjer sig med lappen man fick efter dos 1.
 

raphaelmak

Medlem
Ännu en dag har passerat utan besked från CCSA. Många förslag om vilka länder ska beviljats inresa till Thailand den 1 nov har rapporterats av medier, från de 5 länder som i måndags nämndes av Prayut eller "åtminstone 10 länder" som han sa, till 27 länder däribland Sverige inte ingår (i tisdags - เช็กที่นี่! เปิดชื่อ 27 ประเทศเสี่ยงต่ำ จ่อบินมาเที่ยวไทยแบบไม่ต้องกักตัว | เดลินิวส์ ), till så många som 38 länder däribland Sverige ingår (i torsdags - samtliga EU + nordiska länder + ytterligare 9 länder ingår - เล็งไฟเขียว 38 ประเทศ เข้าไทยไม่กักตัว แง้มจากสหภาพยุโรปอื้อ | เดลินิวส์ ).

Officiella nyhetsbyrån NNT citerar bara Prayuts sammanfattning att kriterier fortfarande övervägas ( National News Bureau Of Thailand ).

Det ses ut som vi får vänta till kanske bara dagar innan 1 nov.
 
Last edited:

raphaelmak

Medlem
Ja, vi får se om den godkänns... Dem ska ändra coe också kanske. Till en lättare process. The thailand pass kallar dem det.
Med hänvisning till den förslagna 500 baht inreseskatten förväntar jag en process som liknar USA:s ESTA idag, där man skickar in ett webbformulär och betalar avgift, sedan väntar på godkännande i typ 72 timmar. Intressant också att notera att 500 baht motsvarar ungefär $15 som är lik USA:s nivå ($14).
 

Johnjohn

Medlem
Ännu en dag har passerat utan besked från CCSA. Många förslag om vilka länder ska beviljats inresa till Thailand den 1 nov har rapporterats av medier, från de 5 länder som i måndags nämndes av Prayut eller "åtminstone 10 länder" som han sa, till 27 länder däribland Sverige inte ingår (i tisdags - เช็กที่นี่! เปิดชื่อ 27 ประเทศเสี่ยงต่ำ จ่อบินมาเที่ยวไทยแบบไม่ต้องกักตัว | เดลินิวส์ ), till så många som 38 länder däribland Sverige ingår (i torsdags - samtliga EU + nordiska länder + ytterligare 9 länder ingår - เล็งไฟเขียว 38 ประเทศ เข้าไทยไม่กักตัว แง้มจากสหภาพยุโรปอื้อ | เดลินิวส์ ).

Officiella nyhetsbyrån NNT citerar bara Prayuts sammanfattning att kriterier fortfarande övervägas ( National News Bureau Of Thailand ).

Det ses ut som vi får vänta till kanske bara dagar innan 1 nov.
Ja, dem får snabba på sig nu tkr jag att komma med ett definitivt beslut vad som skall krävas.
Man kan ju hoppas på det blir som usas procedur och ett test före flyg och ett när man landar utan 7 dagars karantän. Nog ett önsketänkande
Har flyg 11 nov så man vill gärna komma igång snart med allt
 

henrik l

Medlem
Känns som att det är lite lätt rörigt nu, förutom sandlådan i Phuket som är tydlig. Det är väl framförallt två policies, som inte är bekräftade men som är intressanta. Bangkok och ett antal provinser skall 1/11 öppna upp för random vaccinerad "farang", som jag tolkar det. Samma datum skall Thailand öppna upp för turister från lågriskländer. Finns en lista som har läckts, men som inte är bekräftad. Samtidigt har, enligt Loyalty Lobby, som hänvisar till Bangkok Post, Thai Airways släppt sin vintertidtabell som går igång om ett par veckor. Så hobbykremlologen funderar på om random "farang" från lågriskland kan resa hur som som helst inom landet när hen anländer. Medan random farang från icke lågriskland snällt får stanna i Bangkok, eller Phuket, eller annan provins med internationella flyg, i sju dagar innan man får åka vidare.

Sitter själv med en bokning till BKK med Qatar i slutet av november. Den stora frågan lär inte vara om jag kan resa, utan hur mycket byråkrati man ska ta sig igenom.
 

011430121

Medlem
Om jag har fattat det rätt, kommer TG flyga till Thailand från Sverige i slutet av oktober med tre avgångar i veckan
Två med TG961 till Bangkok och en med TG963 till Phuket.
Konstigt om inte sverige kommer bland de första länderna som är välkomna till Thailand.

Källa Thai Airways
 
Toppen