Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maja

Medlem
Vill bara säkerställa så jag har fattat rätt, men Antigentest är okej som test inför inresa efter den 8/11? Försöker räkna ut när och var jag ska boka tid inför en avresa den 9/12. Vaccina med SAS-rabatten verkar billigast, eller finns det andra alternativ?
 

mha321

Medlem
Vill bara säkerställa så jag har fattat rätt, men Antigentest är okej som test inför inresa efter den 8/11? Försöker räkna ut när och var jag ska boka tid inför en avresa den 9/12. Vaccina med SAS-rabatten verkar billigast, eller finns det andra alternativ?
Formellt sett har de inte talat om vilka test som kommer godkännas.

Men antigen testerna från tex vaccina är godkända för amerikanska medborgares tester vid hemresa, så jag skulle säga att det mesta talar för att de kommer bli godkända även för oss andra. Men helt säker kan man inte vara.
 

Homer

Medlem
U.S. DEPARTMENT of STATE — BUREAU of CONSULAR AFFAIRS

Update on U.S. travel policy requiring COVID-19 vaccination


Last Updated: October 15, 2021

The CDC and the interagency are working to develop the orders and guidance documents to implement this new travel policy, and those details -- for the airlines, for airline passengers, and for people coming to the land border -- will be available well in advance of November 8 to understand what is required to be in compliance. The Department will provide further information on travel.state.gov as it becomes available.
 

Big Birger

Medlem
Vill bara säkerställa så jag har fattat rätt, men Antigentest är okej som test inför inresa efter den 8/11? Försöker räkna ut när och var jag ska boka tid inför en avresa den 9/12. Vaccina med SAS-rabatten verkar billigast, eller finns det andra alternativ?
Jag har en avresa till USA fredagen 12/11. Verkar som att antigen från Vaccina kommer fungera, och att det är "3 dagar innan". Så jag skulle kunna ta testet på tisdagen redan. Men för att vara på säkra sidan bokade jag onsdag lunch. Då riskerar jag inte att jag tar testet för tidigt, och jag hinner avboka/omboka allt om testet mot förmodan visar sig vara positivt. Så tänker jag. Även Vaccina-antigen-test-bokningen går ju att boka av utan kostnad, så mer hängsle och bälte än så borde inte behövas.
 

Maja

Medlem
Jag har en avresa till USA fredagen 12/11. Verkar som att antigen från Vaccina kommer fungera, och att det är "3 dagar innan". Så jag skulle kunna ta testet på tisdagen redan. Men för att vara på säkra sidan bokade jag onsdag lunch. Då riskerar jag inte att jag tar testet för tidigt, och jag hinner avboka/omboka allt om testet mot förmodan visar sig vara positivt. Så tänker jag. Även Vaccina-antigen-test-bokningen går ju att boka av utan kostnad, så mer hängsle och bälte än så borde inte behövas.
Åker på en torsdag så får boka mitt test till tisdag eftermiddag så hinner jag boka av resan om det skulle skita sig. Har tyvärr totalt 12 mil att köra för att göra testet i Göteborg, då enda alternativet jag hittar hemma är på en nagelsalong (?!?) som inte känns helt bra att genomföra testet på. ICA Maxi ska också vara ett alternativ, men de utför inte testen alla dagar i veckan och jag har inte fått klarhet i vilka dagar de genomför dem. Men som du skriver, det går ju att avboka testet fram tills två timmar innan man ska göra dem så kör på Vaccina ändå. :)
 

Senator

Moderator
Åker på en torsdag så får boka mitt test till tisdag eftermiddag så hinner jag boka av resan om det skulle skita sig. Har tyvärr totalt 12 mil att köra för att göra testet i Göteborg, då enda alternativet jag hittar hemma är på en nagelsalong (?!?) som inte känns helt bra att genomföra testet på. ICA Maxi ska också vara ett alternativ, men de utför inte testen alla dagar i veckan och jag har inte fått klarhet i vilka dagar de genomför dem. Men som du skriver, det går ju att avboka testet fram tills två timmar innan man ska göra dem så kör på Vaccina ändå. :)

Jag har tagit Antigentest hos Vaccina tre gånger. Det längsta det tog för svar med intyg var 39 minuter
 

Maja

Medlem
Jag har tagit Antigentest hos Vaccina tre gånger. Det längsta det tog för svar med intyg var 39 minuter
Ja, själva tiden att få svaret är jag inte för orolig över huvudtaget, men tyvärr är deras första tider 8:20 och deras sista 15:50, inte helt förenligt när man har över 6 mil enkel väg att åka dit och ska parera det med jobbet. Tyvärr så tror jag inte min chef uppskattar om jag ställer in mina lektioner för att jag ska åka och ta ett test. :eek::D

Har bokat en tid inför resan i december och bör fixa det förutsatt att köerna just den tisdagen i december inte är extrema.
 

Maja

Medlem
Så det verkar som att man måste ta test även om man är vaccinerad?
Det är väl ännu inte klart, så bokade för att säkerställa att jag har en tid som faktiskt fungerar utifrån mina jobbförutsättningar. Kan ju boka av den fram tills 2 timmar innan.

Även om det finns flera olika platser/alternativ och många bara kan smita in på lunchen och liknande så fungerar det inte mitt jobb, därav min bokning redan nu för december.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen