Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

TjudöBoy

Medlem
Precis så.

Det är dessutom extremt sällan kö till bag drop. Tagga väskorna själva i automaterna och släpp dem på bandet. Brukar inte ens bry mig om prio där för det går snabbare att tagga själv.

Prima då satsar vi på det då, 2 timmar före avgång så hinner man med check-in/security samt några "fika" in ngn passlig bar före push back :)

Får inhandla lite lämplig "fika dryck" på färjan till Sverige så man kan skåla in Nyår ordentligt:D
Nog ska man väl våga slänga in några flaskor bubbel i bagaget som man checkar in utan att va rädd för att man får innehållet utblåst i väskan välo_O
 

Mr Planning

Medlem
Nu under morgonen, ca 100 pax i vanliga SAS kön.

Givetvis betydligt färre i prio kön, däremot är det uselt skött av SAS att ha 1! ledig check in.

Det tar mer tid nu för tiden, vilket inte borde vara en nyhet längre.

SAS har flera flyg tidigt, samt 3st för LH gruppen, allt inom 30 min.


Andra sidans säkerhetskontroll, kö till fållans början.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Vi är 2 familjer å samtliga har bagage som behöver checkas in, vi flyger inrikes och jag har *gold så slipper ju till prio kassan men den andra familjen hamnar väl å köa för att dumpa bagaget!?
En variant här, om man känner varandra väl och eftersom det bara är inrikes, är att som Gold erbjuda sig att checka in den andra familjens väska/väskor. Gold brukar kunna ta med ganska många bagage. Om man nu är orolig för att det skulle ta lång tid. Jag har flugit några nyårsaftnar och några 1 januari, det brukar verkligen inte vara mycket folk i rörelse då.
 

igelkotten

Medlem
En variant här, om man känner varandra väl och eftersom det bara är inrikes, är att som Gold erbjuda sig att checka in den andra familjens väska/väskor. Gold brukar kunna ta med ganska många bagage. Om man nu är orolig för att det skulle ta lång tid. Jag har flugit några nyårsaftnar och några 1 januari, det brukar verkligen inte vara mycket folk i rörelse då.

Funkar inte self service drop när man reser inrikes? Diskarna som ligger mellan prio checkin och säkerhetskontrollen.
 

Doctor-X

Medlem
Ska resa med Qatar Airways från Arlanda i veckan. Fick mail om att de vill att man ska befinna sig på flygplatsen 4h innan avgång (i mitt fall då 04:40) för incheck. Någon som rest nyligen med Qatar Airways från Arlanda, som har någon datapunkt kring när incheckning öppnar?

Har ingen status hos QR eller OneWorld och reser eco.
 

QR A319

Medlem
Ska resa med Qatar Airways från Arlanda i veckan. Fick mail om att de vill att man ska befinna sig på flygplatsen 4h innan avgång (i mitt fall då 04:40) för incheck. Någon som rest nyligen med Qatar Airways från Arlanda, som har någon datapunkt kring när incheckning öppnar?

Har ingen status hos QR eller OneWorld och reser eco.

Normalt så öppnar Qatar Airways incheckningsdiskarna 3 h innan avgång men nu i covidtiderna så är det utökat till 4 h innan avgången då det oftast krävs mer än ett PNR nummer samt pass för att få bordingpass(en) utskrivna.
Folk kommer följa uppmaningen att vara där i god tid så det kommer vara kortare kö redan klockan 0440 men jag skulle bli väldigt förvånad om diskarna tänds upp innan 0500.
Har man ingen access till lounge så hade jag valt att komma ganska sent, när det börjar tunnas ut i kön...
 

Frigidus

Medlem
Någon som har tips angående transfer på Arlanda?
Åker från GOT till ARN på måndag morgon för transfer till MIA 0925 och ser jag har 45 min stopover.
Tidigare hade jag varit lika cool som George Clooney i ”up in the air” när jag promenerat till T5 men efter varit strandad i 2 år känner jag mig som mina föräldrar på charter.
Bör jag överväga boka om till tidigare flyget från GOT eller borde det vara lugnt? Har guld och fast track.
 

jerixon

Medlem
Sas använder väll fortf t5 för inrikes så borde vara hellugnt =)
Någon som har tips angående transfer på Arlanda?
Åker från GOT till ARN på måndag morgon för transfer till MIA 0925 och ser jag har 45 min stopover.
Tidigare hade jag varit lika cool som George Clooney i ”up in the air” när jag promenerat till T5 men efter varit strandad i 2 år känner jag mig som mina föräldrar på charter.
Bör jag överväga boka om till tidigare flyget från GOT eller borde det vara lugnt? Har guld och fast track.
 

GOTBound

Medlem
Någon som har tips angående transfer på Arlanda?
Åker från GOT till ARN på måndag morgon för transfer till MIA 0925 och ser jag har 45 min stopover.
Tidigare hade jag varit lika cool som George Clooney i ”up in the air” när jag promenerat till T5 men efter varit strandad i 2 år känner jag mig som mina föräldrar på charter.
Bör jag överväga boka om till tidigare flyget från GOT eller borde det vara lugnt? Har guld och fast track.
Är det genomgående biljett med SAS GOT-ARN-MIA?
Inrikesflyget landar på T5 för tillfället.
Jag kan inte svara på om all formalia med dokumentation etc. sker redan på GOT vid incheckning när det gäller USA men för flyg inom EU är det så vi transfer på ARN eller CPH när destinationen så kräver.
Hursomhelst behöver Schengen gränsövergången klareras på ARN.
 
Toppen