Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte riktigt denna ”hatskap” gentemot munskydd. Exempelvis så har så personal inom anestesi/operation alltid haft det på sig. Alltid. Alla inom vården har det nu mera på sig.

Prova att vända det halvtomma glaset till - halvfullt istället och var glada över att vi kan resa igen.

Just my 2 cent…
 

Tomas E

Medlem
Jag förstår inte riktigt denna ”hatskap” gentemot munskydd.
Jag håller med dig om att aversionen mot munskydd ibland kan verka något överdriven, men det handlar nog om att många på forumet ser resan som själva målet. Resandet, och särskilt flygresor, är väl för många också fritid, lyx och avkoppling, och då blir det väl inte så kul med störnings- eller irritationsmoment som tar bort denna känsla.

Om man däremot är en sådan person som är mer fokuserad på vad man ska göra när man väl kommer till resmålet, eller reser enstaka gånger i tjänsten, har man förmodligen mer överseende med munskydd och har förmodligen de senaste 1,5 åren varit mer störd över att det funnits färre flyg, så man bl.a. måste resa på tider som inte passar.
 

aldrighemma

Medlem
Jag förstår inte riktigt denna ”hatskap” gentemot munskydd. Exempelvis så har så personal inom anestesi/operation alltid haft det på sig. Alltid. Alla inom vården har det nu mera på sig.

Prova att vända det halvtomma glaset till - halvfullt istället och var glada över att vi kan resa igen.

Just my 2 cent…
Självklart så är i alla fall jag glad åt att få resa igen, men munskydd som dom används av lekmän idag är bara ett spel för galleriet enligt mig. Titta bara på det nya sydeuropeiska "modet" där man går med munskyddet monterat på armen hela dagen för att ta på och av sig det i tid och otid:
upload_2021-10-14_22-34-13.png


Dom flesta av oss har inte någon utbildning på hur munskydd ska hanteras och återanvänder det trots att det är kontaminerat av händer, restaurangbord m.m. Hur många vet (och praktiserar) t.ex. att man bara får beröra ”snoddarna” då man tar på eller av sig det för att slänga?

Jag vet att det finns studier som pekar i olika riktningar, men väldigt många experter (inklusive vår egen folkhälsomyndighet) anser att skyddet av ett felaktigt hanterat munskydd i bästa fall är symboliskt, det är bakgrunden till att jag ogillar det. Vaccination är ett mycket mer effektivt verktyg, vore smartare att bara tillåta vaccinerade att gå ombord.
 

raphaelmak

Medlem
Svedavia kräver väl fortfarande munskydd på Arlanda? Asså ska man ha munskydd i terminalen men inte ombord?
Swedavia har antingen aldrig krävt munskydd, eller aldrig upprätthållit något krav de tänker att införa. Ännu konstigare på webbplatsen - "På flygplatsen följer vi riktlinjerna från de europeiska luftfartsmyndigheterna, därför vill vi att du..." ( Allt du behöver veta inför din resa | Stockholm Arlanda Airport ) - låter som "vi ville helst införa ett munskyddskrav men vi vågar inte, så vi ger en stark rekommendation istället".
Glömt vad skyltarna vid Arlanda lyder, vore tacksam om någon har foto eller ledtråd till ett.
 

mha321

Medlem
Swedavia har antingen aldrig krävt munskydd, eller aldrig upprätthållit något krav de tänker att införa. Ännu konstigare på webbplatsen - "På flygplatsen följer vi riktlinjerna från de europeiska luftfartsmyndigheterna, därför vill vi att du..." ( Allt du behöver veta inför din resa | Stockholm Arlanda Airport ) - låter som "vi ville helst införa ett munskyddskrav men vi vågar inte, så vi ger en stark rekommendation istället".
Glömt vad skyltarna vid Arlanda lyder, vore tacksam om någon har foto eller ledtråd till ett.
På skyltarna står det typ "bär munskydd i terminalen". Det står ingenting om att det skulle vara en rekommendation.

(och en rekommendation är väl för övrigt det starkaste de kan göra utan en lagändring, så det handlar nog inte om att "våga")
 

Doctor-X

Medlem
Jag förstår inte riktigt denna ”hatskap” gentemot munskydd. Exempelvis så har så personal inom anestesi/operation alltid haft det på sig. Alltid. Alla inom vården har det nu mera på sig.

Prova att vända det halvtomma glaset till - halvfullt istället och var glada över att vi kan resa igen.

Just my 2 cent…

Använder själv munskydd dagligen på jobbet och vet hur man skall använda det korrekt, har inga problem att bära det där. Åkt över till Kanada ett par gånger i C under pandemin och jag gillar verkligen inte att sova med munskydd. Dels är det obekvämt och minst två gånger när jag sovit (liggandes ned med täcke under natten) har munskyddet glidit ner (kan vara så att jag omedvetet dragit ner det?) så näsan inte täckts och då blivit väckt av arg kabinpersonal med skarp tillsägelse om att munskyddet måste sitta korrekt. Svårt att slappa av och somna om efter det. Dagtid är det för mig inga problem.
 

aldrighemma

Medlem
Hur många vet (och praktiserar) t.ex. att man bara får beröra ”snoddarna” då man tar på eller av sig det för att slänga?

Glömt vad skyltarna vid Arlanda lyder, vore tacksam om någon har foto eller ledtråd till ett.

Lite lustigt, var tvungen att googla swedavia själv, det här är vad dom säger, verkar bara vara en rekommendation:
(https://www.swedavia.net/airport/ar...on/Sidor/munskydd-i-terminal-fran-mandag.aspx)
Du som använder munskydd - tänk på att:
  • Tvätta händerna innan du sätter på dig munskyddet.
  • Rör inte munskyddet medan du använder det.
  • Byt munskydd efter max 4 timmar eller om det blivit fuktigt.
  • Ta av dig munskyddet med hjälp av banden, rör inte själva skyddet.
  • Tvätta händerna efter att du tagit av dig munskyddet.
Undrar hur många som följer det ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen