Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

JoachimG

Medlem
Hej på er,

Jag har haft en resa från Göteborg till Cancun i december 2021 i business med Turkish Airlines (2-4-1). Ditresa den 6 december (GOT - FRA - IST - CAN), hemresa 18 december (CAN - IST - FRA - GOT). Från ingenstans bokade Turkish Airlines av oss på hemresan, dvs. CAN - IST, utan att informera etc. Jag ringde SAS av en slump för att se över bokningen och fick då informationen om att vi var avbokade på hemresan. Jag fick då istället en bokning med Lufthansa via Frankfurt hem, i ekonomi som ändå kändes OK. Sen bokades den också av och nu har jag istället en hemresa dagen efter, dvs. 19 december, via Wien och Frankfurt sen till Göteborg i ekonomi.

Jag har själv sökt fram nedan fyra alternativ på hemresa, men när jag ringer för att boka hittar inte agenterna resorna / säger att jag inte kan söka ben för ben. Stämmer det? Vill helst flyga business hem, och helst flyga hem den 17-18 december.

Någon som har några tips?
 

Attachments

  • Hemresa alt. 2 via Frankfurt 17 december.png
    Hemresa alt. 2 via Frankfurt 17 december.png
    29,6 KB · Visningar: 119
  • Hemresa alt. 3 via Frankfurt 19 december.png
    Hemresa alt. 3 via Frankfurt 19 december.png
    28,5 KB · Visningar: 118
  • Hemresa alt. 4 via Frankfurt 19 december.png
    Hemresa alt. 4 via Frankfurt 19 december.png
    22,1 KB · Visningar: 113
  • Hemresa alt. 1 via Istanbul.png
    Hemresa alt. 1 via Istanbul.png
    26,5 KB · Visningar: 118

Canadien

Medlem
Ser att vissa "dynamiska poängpriser" är lägre än bonuspriserna. Tex Arlanda-Miami kan man boka i Plus för 35351 poäng per väg, 70702 poäng totalt. Då tjänar man dessutom 12000 poäng (6000 per enkelresa). Så priset blir 58702 poäng. Samma resa i ekonomi kostar 60000 poäng. Dessutom skulle man väl tjäna 48000 baspoäng om man får 12000x4 under kampanjen som pågår.

Ja de har kampanj nu på cashbiljetter, så dessa går då också ned i pris. Nackdelen är att man inte kan använda Amex 2-4-1 på dessa poängpriser
 

palmen

Moderator
Eftersom dessa bokas från revenue inventory så inbillar jag mig att SAS är mer medgörliga vad gäller ombokning till andra godtyckliga SAS-flyg, om flyg blir inställda. Vissa har ju rapporterat att SAS har hårdnackat vägrat boka om till annat än bonusplatser, om man har fått en äkta bonusresa inställd.
Det är inte min erfarenhet. Har fått massor av sas awarda ändrade och det har aldrig varit problem att ändra till valfritt nytt datum.
Det som inte fungerar är om det är andra bolag än sas, då måste det finnas award.
 

palmen

Moderator
Ser att vissa "dynamiska poängpriser" är lägre än bonuspriserna. Tex Arlanda-Miami kan man boka i Plus för 35351 poäng per väg, 70702 poäng totalt. Då tjänar man dessutom 12000 poäng (6000 per enkelresa). Så priset blir 58702 poäng. Samma resa i ekonomi kostar 60000 poäng. Dessutom skulle man väl tjäna 48000 baspoäng om man får 12000x4 under kampanjen som pågår.
Det är många som bokat dessa priser i plus/business till just Miami och de ska ge x4 också vilket blir extremt bra utväxling.
 

palmen

Moderator
Hej på er,

Jag har haft en resa från Göteborg till Cancun i december 2021 i business med Turkish Airlines (2-4-1). Ditresa den 6 december (GOT - FRA - IST - CAN), hemresa 18 december (CAN - IST - FRA - GOT). Från ingenstans bokade Turkish Airlines av oss på hemresan, dvs. CAN - IST, utan att informera etc. Jag ringde SAS av en slump för att se över bokningen och fick då informationen om att vi var avbokade på hemresan. Jag fick då istället en bokning med Lufthansa via Frankfurt hem, i ekonomi som ändå kändes OK. Sen bokades den också av och nu har jag istället en hemresa dagen efter, dvs. 19 december, via Wien och Frankfurt sen till Göteborg i ekonomi.

Jag har själv sökt fram nedan fyra alternativ på hemresa, men när jag ringer för att boka hittar inte agenterna resorna / säger att jag inte kan söka ben för ben. Stämmer det? Vill helst flyga business hem, och helst flyga hem den 17-18 december.

Någon som har några tips?
Om Air Canada flighterna hittas via Air Canadas sida så kan de med 95% säkerhet inte bokas av Eurobonus då just Air Canada har bättre tillgång för egna medlemmar som inga andra kan boka. Du måste verifiera om de finns via någon annan sida. Flighten du hittat via Istanbul borde väl kanske gå att boka.
Att boka ben för ben blir man väldigt ofta nekad, ibland är någon snäll och gör det dock.
 

nili

Medlem
Ser att vissa "dynamiska poängpriser" är lägre än bonuspriserna. Tex Arlanda-Miami kan man boka i Plus för 35351 poäng per väg, 70702 poäng totalt. Då tjänar man dessutom 12000 poäng (6000 per enkelresa). Så priset blir 58702 poäng. Samma resa i ekonomi kostar 60000 poäng. Dessutom skulle man väl tjäna 48000 baspoäng om man får 12000x4 under kampanjen som pågår.
24746 (49492 T/R) på classic-sidan
 

ramo

Medlem
Hej,
har sedan tidigare en resa ARN-ZRH-LAX, sen hem EWR-ZRH-ARN för 3 personer. Jag använde först 1 voucher som kunde användas på 2 personer. Jag ringde in idag för att lägga till ytterligare 1 voucher, och personen svarar att han återkommer. Sedan svarar han att det är lugnt, de drar om poängen så får alla 3 personer halva poängpriset på samma första vouchern. Jag blev ju lite överraskad och frågade ifall han är säker på detta och får svaret att han precis pratat med en kollega och dubbelkollat detta. Inget att klaga över precis men någon annan som varit med om något liknande? Kan det bli problem med biljetterna senare?
 

palmen

Moderator
Hej,
har sedan tidigare en resa ARN-ZRH-LAX, sen hem EWR-ZRH-ARN för 3 personer. Jag använde först 1 voucher som kunde användas på 2 personer. Jag ringde in idag för att lägga till ytterligare 1 voucher, och personen svarar att han återkommer. Sedan svarar han att det är lugnt, de drar om poängen så får alla 3 personer halva poängpriset på samma första vouchern. Jag blev ju lite överraskad och frågade ifall han är säker på detta och får svaret att han precis pratat med en kollega och dubbelkollat detta. Inget att klaga över precis men någon annan som varit med om något liknande? Kan det bli problem med biljetterna senare?
Det där skulle jag aldrig prata högt om, blir det så att ni kan resa 3 på en voucher är det bara tacka och ta emot.
 

ptotheg

Medlem
Nu ska jag göra något jag inte gjort förut och därför blir osäker på hur jag gör.

Jag vill hitta en oneway för poäng mellan LAX-ORD 12/12 2021 2 pers. Är bifogad bild en indikation på att det kan finnas bokningsbart här? Och vart ringer jag då - vanliga SAS supporten?
 

Attachments

  • Capture United.PNG
    Capture United.PNG
    224,7 KB · Visningar: 110
Toppen