Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

Nu kan det vara för att jag varit i BAEC under närmare 10 år, och där för det mesta varit guld, MAO har en historik, men upplever ofta att jag automatiskt blir uppgraderad. Det händer ofta i London när jag mellanlandar, så jag får veta det precis innan eller när jag boardar flyget. Och då uppgradering från premium economy till business. Det har aldrig hänt mig med SAS. Men som sagt jag har historiskt inte varit lika aktiv inom Eurobonus. Det är bara nu under senaste året jag börjat skifta över till "SAS first".
 

Vera

Medlem
Jag hade hellre haft BA silver och SAS guld, än bara SAS diamond.
Diamond sen ett år och guld ett par år innan dess. Reser alltid SAS plus oavsett längd på resa, dock märkt att sen jag blev diamond har inget av mina upgrade bud accepterats:( I övrigt på ca 50 sektorer sista året har ingen uppmärksammat mig på något speciellt sätt alls. Så ur en servicevinkel nada för min del, kanske tror värdinnorna att man vill bli lämnad i fred när man reser så ofta;)

Dock uppskattar jag supporten och att frugan får ett guldkort, hennes arbetsgivare bekostar endast SAS go-biljetter samt att när barnen är med blir det inga problem i guld-lounger utrikes.
Ah då förstår jag varför upgrade nekades förra resan till USA. Visserligen CU ut. Go till plus. Bästa är att kunna ge bort guld tycker jag med. Annars inget extra speciellt med diamant om man reser mest inom Europa
 

Simon90

Medlem
Jag kommer att nå SAS Diamond för första gången i år. Finns det några ytterligare förmåner förutom det som listas under tier level benefits?

Jag ser fram emot att få ge bort ett guldkort och att alltid kunna få gratis dryck på flyget, men i övrigt verkar det inte vara så mycket extra. Det hade varit kul om det var lite event och annat spännande, samt någon välkomstgåva. Men det är ingenting sådant?
 

Kris

Medlem
Jag kommer att nå SAS Diamond för första gången i år. Finns det några ytterligare förmåner förutom det som listas under tier level benefits?

Jag ser fram emot att få ge bort ett guldkort och att alltid kunna få gratis dryck på flyget, men i övrigt verkar det inte vara så mycket extra. Det hade varit kul om det var lite event och annat spännande, samt någon välkomstgåva. Men det är ingenting sådant?
Har varit årlig gåva och lite event. Men gåvan är borttagen och corna har väl strypt eventflödet. Så, förvänta inga under. :)
 

Taggen

Medlem
Jag kommer att nå SAS Diamond för första gången i år. Finns det några ytterligare förmåner förutom det som listas under tier level benefits?

Jag ser fram emot att få ge bort ett guldkort och att alltid kunna få gratis dryck på flyget, men i övrigt verkar det inte vara så mycket extra. Det hade varit kul om det var lite event och annat spännande, samt någon välkomstgåva. Men det är ingenting sådant?
Friends & Family kampanjerna brukar väl enbart gå till Diamonds. Eventflödet är väl inte helt strypt. Var det inte ett online event i våras för Diamonds?
 

Andreas.Net

Medlem
En sak som verkligen skulle få mig att anstränga mig att skaffa Diamond skulle vara om en av fördelarna hade varit att kunna boka bonusresor på alla sas flyg så länge det finns plats, lite motsvarande som man har som Nordic Choice Platinum att kunna boka rum för poäng så länge det finns lediga rum.
Nu kanske man kan säga att detta redan finns då man idag kan betala en vanlig biljett med poäng men jag skulle vilja att man kunde boka en riktig bonusresa, dvs att vanliga platser kunde konverteras till bonusplatser just för dem som har Diamond.
Tänk vad enkelt det hade varit att boka upp Business på en long haul och använda sina 2-4-1 vouchers utan att behöva boka 1 år i förväg.
 

Berglund

Medlem
Tänk vad enkelt det hade varit att boka upp Business på en long haul och använda sina 2-4-1 vouchers utan att behöva boka 1 år i förväg.
Och tänk vad mycket revenue SAS hade gått miste om och sedan hade det inte funnits något bolag kvar. Det Nordic Choice Platinum erbjuder är att du kan boka ett standardrum för poäng, det är ju inte direkt en svit man får då. Du jämför hejvilt äpplen med päron och det känns inte helt ärligt.
 

palmen

Moderator
En sak som verkligen skulle få mig att anstränga mig att skaffa Diamond skulle vara om en av fördelarna hade varit att kunna boka bonusresor på alla sas flyg så länge det finns plats, lite motsvarande som man har som Nordic Choice Platinum att kunna boka rum för poäng så länge det finns lediga rum.
Nu kanske man kan säga att detta redan finns då man idag kan betala en vanlig biljett med poäng men jag skulle vilja att man kunde boka en riktig bonusresa, dvs att vanliga platser kunde konverteras till bonusplatser just för dem som har Diamond.
Tänk vad enkelt det hade varit att boka upp Business på en long haul och använda sina 2-4-1 vouchers utan att behöva boka 1 år i förväg.
Det där kommer aldrig hända. Det är i Business SAS tjänar pengar på kunderna, att då ge bort platserna till diamonds så att färre kommer kunna köpa platser kommer inte ske.

Med poängpool så kommer ju 8 personer ha tillgång till att boka detta trots att bara en person är diamond.

Med tanke på vad @Berglund skrev så skulle det ju dock kunna vara en förmån att alltid kunna boka en go award som diamond. Det skulle vara väldigt användbart ibland, tror tyvärr man måste begränsa det till perioder utanför loven i så fall. Annars fylls planen som det normalt går att sälja dyra platser på med awardbokningar istället.
 

Andreas.Net

Medlem
Och tänk vad mycket revenue SAS hade gått miste om och sedan hade det inte funnits något bolag kvar. Det Nordic Choice Platinum erbjuder är att du kan boka ett standardrum för poäng, det är ju inte direkt en svit man får då. Du jämför hejvilt äpplen med päron och det känns inte helt ärligt.
Jo det är klart jag fattar att det inte går att jämföra på det sättet, men jag skrev ju faktiskt vad jag skulle önska att man kunde göra.
Sen så tror jag nog inte att SAS hade gått under om man hade infört detta endast för dem som har Diamond, man måste ju fortfarande flyga på vanliga revenuebiljetter för att tjäna ihop till statusen.

Ja ja det finns väl många saker man skulle önska få för sin status, är det inte ok att dryfta dem här utan att du behöver använda en otrevlig ton ?
 
Toppen