Senaste nytt

[Semi-live] Tonton på överraskningsresa

Tonton

Medlem
Klockan är strax 09 här i Mexico City, och vi har precis kollat klart dagens F1-lopp från Istanbul.

Dags för en liten recension av gårddagens Lufthansa First.

Gårdagens LH496 utfördes med en B747-800 som är 9 år gammal, fortfarande målad i Lufthansas gamla livery.

Pax ombord flighten -
First - 4
Business - 20
Economy - 127

Hårdvara -
Lufthansas First-kabin börjar bli till åren, men håller sig förvånansvärt bra, till skillnad från exempelvis Thais Firstkabin på A380, som jag ofta upplevt som väldigt sliten. Jag gillar Lufthansas stol, och sitter väldigt bra i den. Det stora minuset är att TVn inte bara är väldigt liten, men också lågupplöst. Det är speciellt där det märks att Lufthansas kabin börjar bli lite gammal. Själv påverkas jag inte så mycket av det, då jag gärna använder mina egna enheter för underhållning, men det är ändå ett minus.

Mat -
Lufthansa First och dess mat har ju ett ganska taskigt rykte - och det var inget som skulle motbevisas igår heller.
Brödet kändes torrt och inte superfräscht. Det gällde även Hambugaren.
Spännande med burgare. Hur löd betyget på den? :)
Hamburgaren (vem väljer ens en burgare ombord? :p) fick inget bra betyg av brorsan heller. Ätbar, men inte mycket mer. Brödet drog ner betyget rejält.

Däremot så måste jag säga att Schnitzel jag åt var över förväntan. Men det ska mycket till för att Tyskarna ska göra bort sig på en Schnitzel.

Ombordservice -
Vi hade två personer som arbetade i firstkabinen. En äldre, mer senior flygvärdinna och en lite yngre flygvärdinna. Båda var jättetrevliga, och vi hade många roliga samtal. Speciellt när de hade kollat tillbakaflighten och insåg att vi skulle flyga hem tillsammans igen på måndag kväll.

Under större delen av flighten så var det den yngre flygvärdinnan som arbetade med full fokus på firstkabinen, medans den andra, mer seniora flygvärdinna, troligtvis hade ett mer övergripande ansvar. (Killgissning deluxe). Detta är troligtvis grundorsaken till att själva ombordservicen fallerade totalt.

  • Erbjuder pyjamas till de andra två passagerarna, men glömde bort oss.
  • Erbjuder menyer till de andra två passagerarna, men glömde bort oss. Strax efter take-off så kommer flygvärdinnan och fråga oss vilken mat vi önskar. Brorsan och jag blir som frågetecken innan vi tillslut inser att de har missat att ge oss menyerna. Jag ber om att vi ska få varsin meny och hon säger då "oh shit".
  • De ställer fram salt- och pepparkar till mig och brorsan, men ställer två peppar till mig, och två salt till brorsan. Hur svårt ska det vara?
  • Brorsan ber om att få vatten, och de häller då upp det i hans, i princip tomma, colaglas.
  • Jag beställer en Tom Kha Gai-soppa, och de lyckas glömma bort att det är jag som har beställt den - utan serverar den istället till brorsan.
Allting styrdes upp lite bättre sista 2h av flighten då den mer seniora flygvärdinnan kom tillbaka och arbetade hos oss, men annars var det väldigt mycket misstag av enkla grejer, som verkligen gjorde att helheten drogs ner.

Service/upplevelse på flygplatsen -
Som de flesta vet så är FCL stängt på Frankfurt - utan alla som reser med First hänvisas till FCT. Inga problem för mig, då jag kan vägen via taxikön i min sömn typ, men för någon som inte kan det, så var det inte alls någon bra upplevelse. Avsläppta av Porschen in i terminalen, och sedan får man hitta vägen till FCT själv. Ingen sorts guidning, alls.

Helhetsbetyg
Om vi bortser från de dumma misstagen som skedde, så var det helt klart en LH F-flight i linje med som förväntas. Markupplevelsen (från det att man kliver in i FCT) är höjdpunkten. Därefter så har du en bra stol, free flowing champagne och chansen att ha en avslappnad flygupplevelse. Servicemässigt ligger Lufthansa efter de andra flygbolagen jag har testat i F.
 

Tonton

Medlem
Igår kväll promenerade vi till El Huequito för att käka resans första Tacos. Ett halvtaskigt hak med mycket god mat, som jag besökt när jag varit i CDMX tidigare. Det ligger i princip granne med Los Cocuyos, vilket var ett av Anthony Bourdains favorithak i CDMX.

Vi hann även med lite öl från Hilton Reformas lounge!

78827D7D-5379-4590-A186-7E71BE34D861.jpeg


40150A3F-0BFA-49AA-A4BE-FC5F718D00B8.jpeg


313E78F2-616E-4EF4-9CEA-857FAAEA8AF4.jpeg




Dagens plan består av en guidad cykeltur genom stan och att testa en massa trevliga Tacoshak. Så nu ut och njuta av stan!
 
Trevligt med en förstaklassrapport igen, nu ser man verkligen ljuset i corona-tunneln! Jag måste fråga, varför stod det på lappen till brorsan att incheckat bagage inte ingick? Är det verkligen så illa att Lufthansa inte längre inkluderar incheckat bagage när man flyger förstaklass?
 
Toppen