Senaste nytt

Amex värvningskampanj - Ansök senast 14 jan 2022

Alf

Medlem
Detta kanske är en av anledningarna till att det är så himla svårt att hitta några bonusplatser på SAS långdistans resor. Medlemmarna i bonusprogrammet har alldeles för många poäng att göra av med och tillgången på bonusresor i just nu minimal. Amex fullständigt vräker ut poäng med nya kampanjer och en 2-4-1 voucher är väldigt lätt att erhålla.

Jag säger inte att det är dåligt. Men just nu när man börjar få en bra tillgång på poäng efter alla resor som avbokats och blivit inställda är det i stort sett omöjligt att boka nya resor, i varje fall inte om man vill åka business, vilket de flesta på forumet vill.
 

Migato

Medlem
Lite tydligare villkor verkar det vara nu:


"Du som kortmedlem kan inte bjuda in dig själv. American Express kommer inte att betala ut en bonus till dig eller “din vän” om detta sker. "

"Din vän" låter så passivt aggressivt :D.

"Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna."

Förut räknades de olika korten som olika produkter, och skaffade man ett nytt kort räknades man som ny kund. Vet ni om det gäller fortfarande? Eller måste man vara helt ny som kund? Kommer inte ihåg hur det var formulerat tidigare.
 

MJA

Medlem
Jag blev värvad för ett Elite igår, missar ju detta. Det är väl kört att försöka ångra och göra om ansökan? Har inte fått kortet än. Typiskt!
 
Last edited:

Flyer722

Medlem
Detta kanske är en av anledningarna till att det är så himla svårt att hitta några bonusplatser på SAS långdistans resor. Medlemmarna i bonusprogrammet har alldeles för många poäng att göra av med och tillgången på bonusresor i just nu minimal. Amex fullständigt vräker ut poäng med nya kampanjer och en 2-4-1 voucher är väldigt lätt att erhålla.

Jag säger inte att det är dåligt. Men just nu när man börjar få en bra tillgång på poäng efter alla resor som avbokats och blivit inställda är det i stort sett omöjligt att boka nya resor, i varje fall inte om man vill åka business, vilket de flesta på forumet vill.
Boka inte SAS flygningar?
Vad jag vet brukar folk använda sina 2-4-1 voucher på star alliance flygningar.
 
Tolkar jag det rätt som att MR-poängen om man skaffar Platinum är mycket mindre värt än Elite (typ 6k Eurobonus-poäng?), men att detta istället ska täckas upp av 2tkr-middagserbjudandet? Känns som erbjudandet för det kortet inte riktigt matchar de andra i sådana fall (fattar ju att pengar kostar mer än poäng att ge bort, men för mig som kund).
 

ekf

Medlem
Tolkar jag det rätt som att MR-poängen om man skaffar Platinum är mycket mindre värt än Elite (typ 6k Eurobonus-poäng?), men att detta istället ska täckas upp av 2tkr-middagserbjudandet? Känns som erbjudandet för det kortet inte riktigt matchar de andra i sådana fall (fattar ju att pengar kostar mer än poäng att ge bort, men för mig som kund).
100k Amex-poäng kan konverteras med faktorn 1/16 till Eurobonus, dvs mycket riktigt 6250 (+2000kr).
Om man leker med tanken att en Eurobonuspoäng är värd 10 öre så skulle det motsvara 2625 kr.

Att jämföras med Elite, 60000 poäng som då skulle motsvara 6000 kr.

Räknar man med att en Eurobonuspoäng är värd mer, t.ex 20 öre, så blir skillnaden än mer bisarr. Men sen så kanske det primära användningsområdet för MR-poäng inte är växling till Eurobonus...
 

Fredde18

Medlem
Det där är sinnessjukt bra med poäng. Bästa vi sett?
Verkligen!
Ser framför mig ett scenario för en ny amex-kund med partner, som skulle kunna passa även de som inte kan lägga massa spend via exempelvis sitt företag:
Bli värvad till Elite, när man ser att spenderingskravet verkar vara i hamn värvar man sin partner. 60k +30k +60k till det gemensamma EB-kontot. Inom ett år kanske man med lite taktik uppnått spendering för 2 vouchers och således drygt 200k poäng! Då har man ju exempelvis 2 longhaul-resor med SAS business för båda, till en kostnad av ca 10 000SEK (främst kortavgifter). Det går säkert att taktisera med kortanvändning och ev tidig uppsägning för att komma ner i kostnad lite, beroende på hur "bråttom" man har att komma iväg på resa...

Förmånligt är bara förnamnet!
 

ZZZebra

Medlem
Detta kanske är en av anledningarna till att det är så himla svårt att hitta några bonusplatser på SAS långdistans resor. Medlemmarna i bonusprogrammet har alldeles för många poäng att göra av med och tillgången på bonusresor i just nu minimal. Amex fullständigt vräker ut poäng med nya kampanjer och en 2-4-1 voucher är väldigt lätt att erhålla.

Jag säger inte att det är dåligt. Men just nu när man börjar få en bra tillgång på poäng efter alla resor som avbokats och blivit inställda är det i stort sett omöjligt att boka nya resor, i varje fall inte om man vill åka business, vilket de flesta på forumet vill.

Jag håller med dig om att det varit lite biljetter släppta under en lång tid, men sedan några veckor verkar SAS släppa biljetter på långdistans varje dag och på samtliga destinationer (bevakar själv HND/LAX/EWR/MIA). Har gjort flera bokningar, senast för någon vecka sedan då jag bokade LAX i SAS C med avgång i augusti. Däremot är det ju så att man måste veta när biljetterna släpps och boka utresa först och sedan lägga på hemresa efterhand. Något som ju alla här vet men den "vanlige" resenären som letar bonusbiljetter och inte hänger här har det ju knepigare.

Angående erbjudandet så känns det väldigt bra och har redan pratat med några kollegor om fördelarna med Elite :):D
 

Renato

Medlem
Tycker det är en riktigt nice kampanj.

På amx egna segment kort så är det en max gräns på inbjudningar, 2 miljoner poäng får man max tjäna.

Vet någon hur mycket det är när det gäller amx sas korten, D.v.s taket på eurobonus poäng vid värvning.
 
Toppen