Senaste nytt

Billigaste sättet att ta sig Göteborg-San Francisco i jul 2022 (ej ekonomi)?

Maja

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? GOT
Var är din destination? SFO
När vill/behöver du resa ut? Runt den 15 juli +- 1-2 dagar
När vill/behöver du komma hem? Runt den 1 augusti +- 1-2 dagar
Hur länge vill du vara borta? ca 18 dagar
Hur många personer som skall resa? 3 personer
I vilken kabinklass? Business
Med vilka flygbolag vill du flyga med? A*
Vad är din budget? (per person) Helst award.
Har 2-4-1-voucher x 2 plus Eurobonuspoäng som täcker för 3 personer till USA
Vad är det viktigaste för dig? Bra flygupplevelser med så kort resa inom USA alt. från Kanada till USA.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inget måste, men en det fungerar med stopp i Montréal, Kanada också.

Har tidigare sökt tips och råd om awardbiljetter, men gått bet på det. Finns bara tillgänglighet med Air Canada på mina datum och ingen tillgänglighet till Eurobonus för dessa platser.

Såg @Senator s inlägg om SAS i J-klass från 18.500 kr och började jämföra och räkna.

J-Klass med SAS landar på 67.506 SEK för 3 personer.
0,989 SEK / EB-poäng

Swiss (inkl. Air Canada, Lufthansa, United Airlines) har en kampanj från Madrid till San Francisco. Jag måste då köpa till anslutningsflyg och en hotellövernattning i Madrid.

P-klass med Brussels Airlines/Lufthansa/United landar på 48.300 SEK
1,28 SEK / EB-poäng

SAS Plus 34.584 SEK
0,732 SEK / EB-poäng.

Billigast är självklart SAS Plus, men hur roligt är det med över 11h. :eek:

Frågan är om det finns några andra alternativ som jag har missat? Hur troligt är det att Lufthansa kommer köra en 2-1 i Business som inkluderar avresor i juli-augusti 2022? Eller en F & F för SAS Plus?

Eller har jag missat något uppenbart alternativ? Är tyvärr ganska låst gällande datumen då jag och dottern är i Florida veckan innan (tyvärr inget alternativ att vi flyger direkt till SF och möter upp maken där), och hemresan kan jag inte ändra så mycket på heller då jag måste infinna mig till terminsstarten.

Tar tacksamt emot tips och råd. Mina vouchers går ut 31/12 så än finns det tid kvar att boka med dem, men som sagt var inga platser tillgängliga (för tillfället).

Hur skulle ni resonera?
 

M@GNÜS

Medlem
TAP Portugal - dock med en natt i Lissabon på utresan går lös på 66554 kr 14/7 till 1/8. Kanske inte så spännande som award men som betald biljett ger det mycket Eurobonus (bör ge 30400 Eurobonuspoäng per skalle).

Går det att få till Turkish på award kan ju det vara intressant. Finns för 65913 kr i K-klass (150% till Eurobonus) alla datum runt 15/7 och 1/8.

Nu sökte jag dock från ARN... men Turkish var billigare från GOT men kräver övernattning i Istanbul (62370 kr)
 
Last edited:

Maja

Medlem
Tack för input @M@GNUS ! Får räkna lite på TAP isf. När jag söker via deras hemsida så kan jag bara få till ARN-SFO för runt 66k. Söker jag via Google Flights GOT-SFO med TAP så hamnar jag närmare 90k och det är helt uteslutet.

Gällande awards så finns det verkligen INGET alternativ alls att välja på. Jag har för länge sen slängt alla preferenser över axeln gällande award. Det bör landa på ca 12.200 EB-poäng för K-klass med Turkish, men det blir väldigt många layovers så det känns inte som en fördelaktigt alternativ.


@Canadien Får det till 533.388 EB-poäng med utresa den 15/7 och hemrea den 1/8. Vi får åter 68.248 EB-poäng.
465.140 EB poäng är kostnaden i slutändan vilket blir 46.514 SEK om man ska värdera poängen till 0,10 SEK. Helt klart ett alternativ, problemet är bara att poängkontot blir väldigt tomt i så fall om det nu skulle öppna upp sig för någon annan poängresa med mina vouchers. Eller räknar jag galet här?
 

Canadien

Medlem
Du räknar nog rätt. 177k poäng var det visst när jag sökte nu, per person. Åter får man 24374p per person. Netto 153k per pers.
 

Maja

Medlem
Du räknar nog rätt. 177k poäng var det visst när jag sökte nu, per person. Åter får man 24374p per person. Netto 153k per pers.
Fast poängintjäningen är väl alltid baserat på personens status som flyger? Vi kommer vara en EBD, en EBG och en EBS(/EBB kanske när resan väl går av stapeln), så det är bara två av oss som får bonusen. Den tredje får 19500 poäng.
 
Toppen