Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Hej på er,

Jag och sambon börjar planera sommarsemestern 2022 i Juli/Augusti redan nu för att försöka vara lite proaktiva. Drömmen är att få tag i 2 platser i first på Lufthansa med poäng 2för1. Har koll på att platserna släpps 1-2 veckor innan samt koll på poängkostnaden. Vi har 230k poäng och 2st 2för1 vochers nu och kommer ha minst runt 300k poäng när biljetterna kommer köpas. Destination spelar egentligen ingen roll utan det viktigaste är att få tag i 2st first-biljetter. Vi tänker även vara borta 2-5 dagar. Undrar nu vilken destination ni tror är störst chans att få biljetter till? Om det exempelvis är i USA om det är Houston, Miami, New York osv så kan vi börja boka några hotell med avbokningsskydd, restauranger och andra upplevelser. Undrar även vilken/vilka veckodagar som är större chans att få biljetter på? Ni som bokat och fått tag på first-biljetter med Lufthansa tidigare, har ni ringt in till sas typ 3-5 gånger om dagen 1-2 veckor innan eller uppdaterar ni och kollar Uniteds hemsida dagligen och ringer in när ni ser att platser har släppts?
Just nu stämmer Uniteds tillgänglighet extremt dåligt med vad eurobonus kan boka. Krävs minimum 5 First award for att sas i bästa fall ska kunna boka 1 plats. Hur detta ser ut om 10-11 månader är omöjligt att svara på. Om ni absolut vill åka first skulle jag titta på vad ANA har att erbjuda, de har kunnat bokas av eurobonus tidigare.
Under semestern är det lite hit and miss med platser, Lufthansa har dragit ned extremt på plan som har First och i dagsläget skulle jag inte utgå ifrån att det går att boka alls. Men mycket kommer ändras fram till er avresa. Spåkula just nu kan ju tänkas ge alla möjliga resultat. Vill ni verkligen åka så boka business, om det är krav på first så får ni bevaka vad som händer närmsta månaderna. Boka in lite hotell på potentiella platser med full flex priser så har ni åtminstone något att hoppas på.
 
Hej

Har en bokad resa till Singapore/Bali i Dec 2021/Jan 2022. Ett leg på flyget ned har blivit inställt:

"We have tried to find alternative flights close to your original travel date but have not been able to rebook you. We apologize for this. Should you wish to postpone your trip, you are welcome to call us for rebooking."

Bokad med poäng och 2f1 som har gått ut (dec 2020/feb2021).

Vad gäller med om-/avbokning? Pga. ändrad livssituation hade en helt annan resa kunna vara passande. Är det ombokning inom 30-dagar som gäller, för att ha kvar 2f1?
 

palmen

Moderator
Hej

Har en bokad resa till Singapore/Bali i Dec 2021/Jan 2022. Ett leg på flyget ned har blivit inställt:

"We have tried to find alternative flights close to your original travel date but have not been able to rebook you. We apologize for this. Should you wish to postpone your trip, you are welcome to call us for rebooking."

Bokad med poäng och 2f1 som har gått ut (dec 2020/feb2021).

Vad gäller med om-/avbokning? Pga. ändrad livssituation hade en helt annan resa kunna vara passande. Är det ombokning inom 30-dagar som gäller, för att ha kvar 2f1?
Ja om du måste boka av pga detta så ska du få vouchern förlängd 30 dagar och kan då boka en helt annan resa. Förutsätter ju dock att du hör av dig i tid till SAS, man har 15 dagar på sig att göra det.
 

Mr Basic

Medlem
Hej

Har en bokad resa till Singapore/Bali i Dec 2021/Jan 2022. Ett leg på flyget ned har blivit inställt:

"We have tried to find alternative flights close to your original travel date but have not been able to rebook you. We apologize for this. Should you wish to postpone your trip, you are welcome to call us for rebooking."

Bokad med poäng och 2f1 som har gått ut (dec 2020/feb2021).

Vad gäller med om-/avbokning? Pga. ändrad livssituation hade en helt annan resa kunna vara passande. Är det ombokning inom 30-dagar som gäller, för att ha kvar 2f1?
Tror även att du kan få förlängd giltighet på poängen men är inte säker, kolla SAS FAQ gällande Star Allliance-awards.
 

Shxhani

Medlem
Har varit inloggad nu fem dagar i rad vid midnatt svensk tid för att försöka boka två EB Awardbiljetter i business ARN - HND enkelresa, dyker aldrig upp några. Släpps det några business eller är det jag som är för långsam trots att jag inväntar klockslaget?

Senaste biljettsläppet för EB awardplatserna är för den 23 augusti 2022.
 

palmen

Moderator
Har varit inloggad nu fem dagar i rad vid midnatt svensk tid för att försöka boka två EB Awardbiljetter i business ARN - HND enkelresa, dyker aldrig upp några. Släpps det några business eller är det jag som är för långsam trots att jag inväntar klockslaget?

Senaste biljettsläppet för EB awardplatserna är för den 23 augusti 2022.
Ta bort ARN och sök direkt från CPH istället så går det nog bättre. Flighten inom Skandinavien får du lägga till senare.
 
Toppen