Senaste nytt

Chargeback / reklamation på större inköp

Hej BC!

Tänkte kolla med er ifall någon har koll på hur det funkar med chargeback/reklamation på större köp samt är mer än ens egna limit.

Säg att min kreditgräns är 100k, men jag köper nytt kök/bil etc för 200k+. Säljaren ger fel/trasiga delar. Hjälper Amex med hela beloppet, upp till ens kreditgräns eller inte alls för att man utnyttja mer än ens gräns. (förutsatt att man stoppat in mer pengar i förhand för att ens kunna dra kortet).

Hoppas ni förstår hur jag menar!

Trevlig helg!
 

hco

Medlem
Säg att min kreditgräns är 100k, men jag köper nytt kök/bil etc för 200k+. Säljaren ger fel/trasiga delar. Hjälper Amex med hela beloppet, upp till ens kreditgräns eller inte alls för att man utnyttja mer än ens gräns. (förutsatt att man stoppat in mer pengar i förhand för att ens kunna dra kortet).

Har du försökt den automatiska kredithöjningsfunktionen? Den klarar kanske inte att dubbla krediten men ett antal 10-tals % har gått bra för mig. Kanske 25-30%.

Skulle jag köpa nånting som jag är rädd att det blir reklamation av skulle jag försöka vara inom kreditutrymmet, mest för att känna att diskussionen med AMEX blir lättare. Även om AMEX i min erfarenhet är suveräna på att stötta mig som kund vid problem-köp.
 

Dawes

Medlem
Om du genomför ett köp på kortet utan att "felaktigt" fylla på mer än du har i kredit, exempelvis hamna inom tidigare beskrivna osynliga köpgräns, och köpet går igenom.
Då är det ju en godkänd transaktion likt vilken som helst, kan inte se att Amex skulle ha problem med det.
Vid eventuellt återköp kan du ju då hamna på "grönt" men då av orsaker som är förenliga med produkten, eller hur man säger.

Edit: kom ifrån ämnet allt eftersom jag skrev, sista stycket bör vara att de lär vara behjälplig med hela köpey eftersom de godkänt transaktionen, annars bör det stå något i det finstilta/villkoren. Det sista stycket är ändå relevant :)
 
Har du försökt den automatiska kredithöjningsfunktionen? Den klarar kanske inte att dubbla krediten men ett antal 10-tals % har gått bra för mig. Kanske 25-30%.

Skulle jag köpa nånting som jag är rädd att det blir reklamation av skulle jag försöka vara inom kreditutrymmet, mest för att känna att diskussionen med AMEX blir lättare. Även om AMEX i min erfarenhet är suveräna på att stötta mig som kund vid problem-köp.
Ska ta en titt på det, men tänker att det borde inte vara större problem om jag ändå köper från etablerade företag. Men ville bara dubbelkolla på BC ifall jag bestämmer mig för att köpa luckor för 100k+ och det blir problem med produkter/leveranser.

Om du genomför ett köp på kortet utan att "felaktigt" fylla på mer än du har i kredit, exempelvis hamna inom tidigare beskrivna osynliga köpgräns, och köpet går igenom.
Då är det ju en godkänd transaktion likt vilken som helst, kan inte se att Amex skulle ha problem med det.
Vid eventuellt återköp kan du ju då hamna på "grönt" men då av orsaker som är förenliga med produkten, eller hur man säger.

Edit: kom ifrån ämnet allt eftersom jag skrev, sista stycket bör vara att de lär vara behjälplig med hela köpey eftersom de godkänt transaktionen, annars bör det stå något i det finstilta/villkoren. Det sista stycket är ändå relevant :)
Precis, tänkte att logiskt sätt borde det vara så. Så länge du betalar in tillbaka så borde det vara lugnt, men kan ha fel och ville därför höra med folket på BC :)
 
  • Gilla
Reactions: hco

Gerad88

Medlem
Jag fick göra så när jag betalade bröllopsfesten med amex, jag satte in pengar 2-3 dagar innan betalningen. :) amex sa dock fall pengarna var där för länge hade de betalt tillbaka dem.
 
Jag fick göra så när jag betalade bröllopsfesten med amex, jag satte in pengar 2-3 dagar innan betalningen. :) amex sa dock fall pengarna var där för länge hade de betalt tillbaka dem.
Menar du med endast insättning för större köp eller även återbetalning efter ett "extra" stort köp?

Men deras kommentar att inte lämna det för länge sa de till mig också, utan man ska spendera det asap
 
Toppen