Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Jag ska till London om några veckor. Någon som har tips på ställe att göra Day 2-testet?

Såg att man kan göra det på Heathrow, men priset jag såg på 70 GBP känns ju galet.
Såg i nån tråd att det skrevs om test för under 30 GBP.
Jag har uppfattat att många av de leverantörer som erbjuder tester runt £ 30 eller t.o.m. lägre endera är oseriösa (med många uteblivna leveranser), eller enbart erbjuder ett begränsat antal bokningsbara tester till det "lockpriset", medan de också erbjuder andra testtyper eller testplatser till högre priser.
Den billigaste rimligt pålitliga leverantören av hemtest (= få det skickat till hotellet) som jag känner till är Randox, som erbjuder tester för £ 43 (eventuellt krävs en rabattkod, bl.a. "BritishAirways" för det priset): Day 2 - Covid Randox
De använder sig av "drop boxes" snarare än att inkludera vanligt returporto, vilket förmodligen gör dem lite billigare. Så man behöver kolla att det finns en dropbox i rimlig närhet av ens destination, och även kolla öppettider för dropboxen om den inte är en låda ute på gatan, utan finns inomhus hos en samarbetspartner!
How to return my covid-19 sample for testing - Covid Randox
Randox Sample Drop Locations - Google My Maps
Flera av mina kollegor har använt dem utan problem. (Jag har hittills inte använt dem själv p.g.a. dropboxen här i trakten hade begränsade öppettider, och därefter drogs in. Uppsättningen dropboxar är inte helt konstant.)
 

hendberg

Medlem
Finns det en tråd för alla oss som vill resa inom en snar framtid? Typ en dedikerad tråd där man kan ge varandra tips om platser/länder som är tillgängliga för oss som är full-vaccinerade, typ som alla är. Har själv en planerad resa till Japan/Taiwan i februari som kommer behöva avbokas/bli avbokad och behöver därmed hitta alternativ. Eller på annat forum?
 

Senator

Moderator
Finns det en tråd för alla oss som vill resa inom en snar framtid? Typ en dedikerad tråd där man kan ge varandra tips om platser/länder som är tillgängliga för oss som är full-vaccinerade, typ som alla är. Har själv en planerad resa till Japan/Taiwan i februari som kommer behöva avbokas/bli avbokad och behöver därmed hitta alternativ. Eller på annat forum?

Den informationen finns här inne, men läget är fortfarande ganska flytande. Sen vad du kan göra om 4 veckor, eller 4 månader eller 12 månader fram är omöjligt att svara på.

CNN summerade detta ganska bra för en vecka sedan, dock ut amerikanska medborgares synvinkel:
These international destinations are open to US tourists | CNN Travel

Om vi drar stora penseldrag så är mycket öster om Dubai ganska otillgängligt för tillfälle. Europa ganska ok, samma med Karibien och Mellan- och Sydamerika. Vissa delar av Afrika inga problem. Utmaningen med t.ex. Karibien är tillgänglighet med Star Alliance eftersom mycket går via USA med United, Kanada med Air Canada, eller Lufthansagruppen flyger med Edelweiss/Eurowings dit.
 

Moco

Medlem
Enligt FT försvinner testkravet innan avresa till UK, vilket presenteras inom kort. Testkravet dag 2/ankomst blir dock kvar för de, i dagsläget, ”fullvaccinerade”. Men blir intressant att se situationen i vinter, inte minst med tanke på vaccinationstakten i Afrika.
 

igelkotten

Medlem
Enligt FT försvinner testkravet innan avresa till UK, vilket presenteras inom kort. Testkravet dag 2/ankomst blir dock kvar för de, i dagsläget, ”fullvaccinerade”. Men blir intressant att se situationen i vinter, inte minst med tanke på vaccinationstakten i Afrika.

Mötet ska hållas idag och nyheter presenteras i eftermiddag. Det hade varit skönt om Sverige/EU kan agera med reciprocitet om UK tar bort test innan inresa för vaccinerade.
 

johannesa

Medlem
Guardian rapporterar att de förväntar sig att nya regler presenteras i eftermiddag och att systemet förenklas så att det bara blir två kategorier länder, ”go” och ”no-go”, eller gröna och röda om man så vill. Enligt Guardian är det snarare day two testerna och karantänskravet som försvinner för dubbelvaccinerade resenärer. Fit to fly-testerna verkar bli kvar, men där räcker det med de billigare antigen-testerna. Antalet länder på den röda listan med krav på hotell-karantän verkar också minska rejält, där fokus nu hamnar på länder med ”varianter” snarare än de med hög allmän smittspridning.

Ministers to cut ‘red list’ countries by up to half to simplify England’s travel rules | Coronavirus | The Guardian

Enligt FT försvinner testkravet innan avresa till UK, vilket presenteras inom kort. Testkravet dag 2/ankomst blir dock kvar för de, i dagsläget, ”fullvaccinerade”. Men blir intressant att se situationen i vinter, inte minst med tanke på vaccinationstakten i Afrika.
 

NyfikenGrau

Medlem
Enligt Guardian är det snarare day two testerna och karantänskravet som försvinner för dubbelvaccinerade resenärer. Fit to fly-testerna verkar bli kvar, men där räcker det med de billigare antigen-testerna.

Det får vi väl verkligen hoppas, ett enkelt snabbtest (billigt eller tom gratis beroende på var man bor) före avresa är ju inga problem alls jämfört att boka och betala för ett PCR någonstans på LHR/i London/vart man nu ska.
 

Tomas E

Medlem
Är det ännu noggrannare nu med rätt namn på bokningen som det namn som står i passet?
Vi bokade nyligen CPH-KEF men jag glömde ta med mitt mellannamn. I passet står det exempel "Sven Stig-Helmer Svensson". Men jag uppgav enbart Sven Svensson eftersom det är det som används och "Sven" är mitt tilltalsnamn. Kommer det bli ett problem vid incheck/flygning/coronakoll tro?
På mitt vaccinintyg står också hela namnet
Jag har ett fullständigt namn av typen X Y Tomas Efternamn, där "middle names" inte är i mitten. (Ja, det är korkat, men jag valde inte själv!) Jag har inte haft några problem med att flygbokningarna är i namnet Tomas Efternamn och att X Y är något jag lägger till i APIS, vilket gör att namnet ibland står som Tomas X Y Efternamn i APIS. Däremot har jag sett till att få hela namnet som det står i passet på mina covid-testintyg, där även passnummer och födelsedatum brukar finnas med.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Jag har ett fullständigt namn av typen X Y Tomas Efternamn, där "middle names" inte är i mitten. (Ja, det är korkat, men jag valde inte själv!) Jag har inte haft några problem med att flygbokningarna är i namnet Tomas Efternamn och att X Y är något jag lägger till i APIS, vilket gör att namnet ibland står som Tomas X Y Efternamn i APIS. Däremot har jag sett till att få hela namnet som det står i passet på mina covid-testintyg, där även passnummer och födelsedatum brukar finnas med.

Bra att veta att E:t i ditt användarnamn helt enkelt står för ”Efternamn”. :D
 

Fredde18

Medlem
Nu har jag läst på och har koll. Tror jag... Behöver ta oss till Kroatien (Zagreb) på höstlovet. Antingen Arlanda via Danmark till Zagreb, alternativt via Tyskland. Vi vuxna är färdigvaccade så för oss är det ju "lugnt", barnen är dock under 16 år (men över 12 år) och således inte besprutade (ännu, och förmodligen inte tills dess).
Inresa till Kroatien är tydligt, barnen måste testas innan vi drar.
Transit via Danmark verkar ok, inga test, då alla under 15 år är undantagna.
Transit via Tyskland ger mig dock lite huvudbry då jag på vissa ställen (även de officiella) läser att transit med flyg undantas från regler om test mm medans vissa källor är lite mer otydliga.

Någon som transiterat via Tyskland, med flyg, i närtid eller som kan länka till rätt sida angående eventuella testkrav för barnen? Har kollat Sweden abroad (nej), Re-open EU (ja), Frankfurts egen FAQ (ja, tveksam) samt det jag tror (!) var Tyska motsvarighet till FHM (nej, kanske) ...
 
Toppen