Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Nu har ju @Senator svarat i ditt specifika fall, men en sak som underlättar/förtydligar väldigt mycket när man funderar på resor inom Europa är "regeln" att inga EU-länder kräver test av andra fullvaccinerade EU-medborgare (däremot kräver vissa EU-länder ifyllda inreseprotokoll, men det är ju gjort på ett par minuter och kostar inget). "Inom Europa" markerat därför att så fort det gäller t.ex. områden i Karibien gäller annat, oavsett relation till EU.

Det stämmer inte helt. Har du tex varit i Storbritannien och sen hem, och en vecka senare åker till Italien krävs du på test där.
 

Hachans

Medlem
Tack, och jag ber om ursäkt. Men det var då själva f-n, hade sett så många exempel utan motexempel att jag trodde det var klart :(
Tagit bort inlägget nu.

Det är så rörigt, fick även testa i Spanien vid inresa för jag varit i Mexiko och USA. Mina resor klumpar sig så man får lusläsa villkoren. Men det verkar som om Om man kan spacea sina resor med två veckor så klarar man sig lättare.
 
Hejsan hallå
jag och min son 10 år har bokad award med SAS till Shanghai, Vi hoppas kunna komma vidare till Filippinerna där vi ansluter med frun innan immigration:) Just nu verkar det som 5 dagar karantän i Cebu.

Min fråga är ju om det lönt att hoppas att kunna göra transfer på Pudong Shanghai terminal? Terminal transfer ska visst innebära att man går landside?
Mvh Martin
 

ekf

Medlem
Min fråga är ju om det lönt att hoppas att kunna göra transfer på Pudong Shanghai terminal? Terminal transfer ska visst innebära att man går landside?
Jag vet inte hur reglerna ser ut vid airside transfer (om det ens finns på PVG), men går du landside så behöver du visum så vitt jag kan se, eftersom möjligheten till visumfri transfer verkar vara indragen under pandemin.

Även om du skulle lyckas få visum, så har du en härlig karantän som inkluderar många covidtester att se fram emot: https://www.businessclass.se/forum/threads/vägen-till-kina.101215/

Jag hade själv försökt att hitta en annan transitflygplats om jag var tvungen/väldigt gärna ville resa...
 

Canadien

Medlem
Jag har gjort transit innan pandemin och på PVG så måste man in i Kina först... gick ju rätt smidigt förr med 72/144h transitvisum men nu är en annan femma. Såvida de inte öppnat upp för airside transit nu vilket jag betvivlar.
 

Senator

Moderator
Det stämmer inte helt. Har du tex varit i Storbritannien och sen hem, och en vecka senare åker till Italien krävs du på test där.

Tack, och jag ber om ursäkt. Men det var då själva f-n, hade sett så många exempel utan motexempel att jag trodde det var klart :(
Tagit bort inlägget nu.

Det är så rörigt, fick även testa i Spanien vid inresa för jag varit i Mexiko och USA. Mina resor klumpar sig så man får lusläsa villkoren. Men det verkar som om Om man kan spacea sina resor med två veckor så klarar man sig lättare.

Nu kommer kanske min tumregel inte stämma hellre, men det känns som att om man har varit i UK senaste 14 dagar så skall man vara uppmärksam när man åker till andra EU-länder att särskilda villkor kan förkomma.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu kommer kanske min tumregel inte stämma hellre, men det känns som att om man har varit i UK senaste 14 dagar så skall man vara uppmärksam när man åker till andra EU-länder att särskilda villkor kan förkomma.


Om man byter ut "i UK" mot "utanför EU" så kanske man kan få till en tumregel utgående från vad @Hachans skrev om att spacea resor med 2 veckor. Fast jag ger upp, finns säkert nåt undantag nånstans som man har glömt, inget ersätter att kolla varje kommande gränspassage noga själv, tyvärr.

För att försöka vara lite positiv så finns det ju en handfull icke-EU-länder i sydöstra Europa man kan åka till utan test som fullvaccad, alltifrån Albanien till Ukraina.
 
Toppen