Senaste nytt

Awardresa 3 personer Göteborg-San Francisco juli-aug 2022 med Eurobonus - hur lyckas jag boka något?

Maja

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? GOT
Var är din destination? SFO
När vill/behöver du resa ut? Runt den 15 juli
När vill/behöver du komma hem? Runt den 1 augusti +- 1-2 dagar
Hur länge vill du vara borta? ca 18 dagar
Hur många personer som skall resa? 3 personer
I vilken kabinklass? Business
Med vilka flygbolag vill du flyga med? A*
Vad är din budget? (per person) 2-4-1-voucher x 2 plus Eurobonuspoäng som täcker för 3 personer till USA
Vad är det viktigaste för dig? Bra flygupplevelser med så kort resa inom USA alt. från Kanada till USA.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inget måste, men en det fungerar med stopp i Kanada också.

Letar efter en bonusresa för 3 personer GOT-SFO i mitten på juli och hemresa i början på augusti. Har hela tiden ställt in mig på att vi får köra på Swiss då det alltid har funnits gott om tillgänglighet. Kanske inte det flygbolag som jag raknar högst, men inte i de lägre skikten heller så det fungerar.

Något har hänt och nu släpps inga biljetter alls, eller väldigt få istället för som tidigare upp emot 9 platser vilket gör att jag i dagsläget inte hittar några platser alls.

Har börjat snegla på Air Canada istället som är en helt ny bekantskap för mig/oss så vet inte hur jag ska tänka riktigt här.

Tittar jag på CPH-YYZ så får jag ett kortare hopp från Toronto vidare ner till San Francisco vilket känns trevligt. Dock ser jag att sträckan CPH-YYZ flygs med A330-300 och den är inte kodad som deras Signature-class.

Har försökt Googla, men får olikas var givetvis så vänder mig till experterna här istället. Vad kan jag vänta mig på denna sträcka?

Eller ska jag titta på något annat alternativ? TAP är jag inte jättesugen på efter att ha läst rapporter här bl.a. om den ibland väldigt bristande kvalitén och allt strul vid ev. inställda flighter etc.

TK verkar inte heller erbjuda några flighter till Eurobonus längre och det känns rätt öde överlag gällande att försöka få tag i bonusbiljetter just nu. Spelar ingen roll vad jag söker på så kammar jag noll för tillfället. :(

Så tips och råd, vad gör jag? Ger upp bokning av bonusbiljetter och får köpa mina biljetter istället? Då vi är extremt styrda av skolloven så kan vi inte ändra tiden för resan heller och önskemålet att komma till USA är stort för hela familjen för att hälsa på vänner bl.a.

Vad ska jag i så fall bränna dessa voucher på för resa? Har så många gamla vouchers nu som seglar i bokade resor som blir inställda gång på gång och ombokade att jag i princip inte har några lov kvar att boka in och att bränna dem på en resa inom Europa känns som rent slöseri.
 

Senator

Moderator
Mitt tips är att boka det som finns och inte försöka optimera ”allt.” Du försöker komma till en väldigt attraktiv destination, i högsäsong, på bonusbilljetter, för tre personer

Om du hittat tre platser med Air Canada (trots osäkerheten runt A330-300 konfig) så boka är mitt tips. Transit till USA genom YYZ är en väldigt smidig process.

Du vet hellre inte idag med 100% säkerhet vilket flygplan något bolag kommer åka med i juli/augusti 2022.
 

Maja

Medlem
Mitt tips är att boka det som finns och inte försöka optimera ”allt.” Du försöker komma till en väldigt attraktiv destination, i högsäsong, på bonusbilljetter, för tre personer

Om du hittat tre platser med Air Canada (trots osäkerheten runt A330-300 konfig) så boka är mitt tips. Transit till USA genom YYZ är en väldigt smidig process.

Du vet hellre inte idag med 100% säkerhet vilket flygplan något bolag kommer åka med i juli/augusti 2022.
Det är så jag tänker också! Idag verkar jag dock kamma noll oavsett hur vilken route jag väljer.

Hur många timmar behöver jag för transit i Kanada för vidare färd mot USA? Har aldrig gjort det bytet tidigare.

Dom ska väl fasa ut deras a330 med 1-1-1 config till en trevligare 1-2-1. Vet att dom har bytt på några kärror.

Det är vad jag också kommit fram till!

Det jag dock inte blir klok på är om jag helt ska undvika alla flighter där jag åker på 737 MAX 8? Konfigen i business verkar mer påminna om SAS Plus än riktig business. Inte jättesugen på detta i 5-6h.

Men det kanske man bara får gilla om man ens ska kunna ta sig till San Francisco?
 

Maja

Medlem
Köpenhamsspåret kan jag nog helt glömma, för då får jag köpa reguljärbiljetter med SAS för närmare 5000 SEK alt. tågbiljetter GOT-CPH då SAS har blockat alla award som det ser ut. :(
 

P-L

Medlem
Det är helt fel period för dig men enligt United fanns det igår 5 platser i maj med Swiss på sträckorna CPH-ZRH-SFO. Jag bokade 2 platser utan problem så det kanske bara är så att allt redan är länsat, dessvärre?
 
Last edited:

Maja

Medlem
Det är helt fel period för dig men enligt United fanns det igår 5 platser i maj med Swiss på sträckorna CPH-ZRH-SFO. Jag bokade 2 platser utan problem så det kanske bara är så att allt redan är länsat, dessvärre.
Det är inte länsat (än) då Swiss inte har släppt några biljetter på mina datum än då de har 300 dagar innan. Det som gör att jag blir lite orolig är just att de senaste dagarna där de bör ha släppt biljetter så finns absolut NOLL biljetter.

Min plan har hela tiden varit att vi bokar med Swiss för jag veta att de har släppt många biljetter och att jag då kommer kunna få till mina 3 platser. Nu verkar min plan gå om intet då Swiss kanska har lagt in någon block varför jag desperat börjar söka efter andra alternativ. Går dock på mina efter mina just nu då SAS inte släpper några bonusplatser för matarflygen som tar mig vidare från GOT.

Letar vidare efter alternativ och försöker vara så förbered jag bara kan för att försöka få till någon resa överhuvudtaget.

Sedan har vi ju det självklara problemet att USA också ska öppna sina gränser. :eek::oops:
 

Maja

Medlem
Kan säga att jag har kammat hem exakt NOLL trots flera samtal. Air Canada visar allt som oftast 5-9 platser på de avgångar jag har försökt med, men självklart inget synligt alls för Eurobonus. Någon lyckades hitta 1 eller 2 platser och jag ska ha 3 så nada.

Alternativt så finns det platser Europa-Kanada, men sen inga anslutningar vidare till San Francisco.

Tips på kreativa idéer?

Eller tips på vart man ens kan lyckas boka något överhuvudtaget just nu? Hur jag än söker och hur jag än ställer mina frågor är det alltid bara NEJ, det finns inget.

Känner mig bara lite uppgiven just här nu nu. :confused::mad:
 
Toppen