Senaste nytt

Torslanda flygplats nu och då

nissefalk

Medlem
Kul, Mitt livs 2 första flygningar gick därifrån först som 6 åring till Alicante med en Caravelle och sedan 2 år senare till Gran Canaria med en Boeing 727 (tror jag det var i alla fall, man gick av bak i en inbyggd trappa)
 

henrik l

Medlem
Har tittat på hela videon. Jätteintressant. Förstår att du har lite tid över att gräva i Internets gömmor under karantänen, hade nog gjort det samma:)
 

LMR

Medlem
Kul att se. Gjorde värnplikten i Göteborg i mitten av sjuttiotalet och det blev många resor via Torslanda. Kommer ihåg att flygbussen tog 10-11 minuter från Nordstan.
 

Alf

Medlem
Det var en trevlig video med mycket nostalgi även för mej som inte direkt har någon anknytning till Göteborg mer än att jag var en hel där och jobbade under slutet på 60-70 talet. Först höll jag på med kontrollflygningar av precisionsradar, PAR, som fanns på Torslanda. Detta kommer jag mer att beskriva i ett kommande inlägg i tråden Flygplan som jag flugit med. På detta sätt lärde jag känna flygledaren Westis som är en av personerna videon. Han tar även upp kullen i banförlängningen på 22 som jag beskriver i min nämnda tråd.

https://www.businessclass.se/forum/threads/flygplan-jag-åkt-med.99877/page-2#post-945004

J
ag var även där direkt efter orkanen som blåste ut samtliga fönster i nya flygledartornet eftersom vi fick fixa till den elektronik som skadats.

Det nämns också i videon att dom hade väldens snällaste parkeringsvakt. Inget jag kan hålla med om, vi som var där och jobbade tillhörde i varje fall inte de som, enligt videon blev förvarnade, innan han skulle göra sina kontroller. Vi fick ofta P-böter fast vi skrev på en lapp i bilen att vi jobbade där. Fick en känsla av att Göteborgare tog varje chans att nypa till de som kom från Stockholm om de fick en chans. Det blev många turer till flygplatschefen som var en ganska barsk man, där man då fick stå med mössan i hand och be om att avskriva böterna. Det kunde gå hursomhelst beroende på hans dagsform. Till slut tröttnade vi på honom och la en en rejäl summa i priset som vi fakturerade, så han fick betala dubbelt för detta. Vet inte varför det var en sådan militärisk disciplin på parkeringen just på Torslanda.

Jag var sedan i Torslanda när vi byggde upp en ny kontrollcentral för Göteborg FIR ( Flyginformationsregion) som svarade för luftrummet i västra Sverige. Denna kontrollcentral låg sedan kvar på Torslanda ett antal år efter att Torslanda lags ner innan den flyttades till Landvetter.

Här finns mer att läsa om Torslanda för den intresserade.

Torslanda Flygplats
 
Last edited:
Toppen