Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Ny info från Sverige nu är att man tar bort restriktioner för evenemang, krogar samt ingen rekommendation att jobba hemma från och med 29 september. Det kan förhoppningsvis innebära att lite mer resande till Sverige öppnar upp för andra. Det är väl liknande det som man tagit beslut om i Danmark om jag inte har helt fel.

Restriktioner som tas bort den 29 september
  • Begränsningarna för hur många som får delta i en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning tas bort.
  • Begränsningarna för hur många som får sitta på en servering på restaurang tas bort.
  • Råden om att arbeta hemifrån tas bort.
 

Senator

Moderator
En fråga om London igen. Räcker det att visa covidbeviset som gäller i eu? När visar man upp det?

Det framgår inte vilket flygbolag du skall åka med. Men jag åkte Swiss från ZRH till LHR och min fru skall åka med British på fredag. SAS har också liknade upplägg om jag minns rätt. Ungefär samma upplägg via deras "Document Centres" där man lastar upp följande dokument:

1. UK Passanger Locator Form (PLF)
2. Kopia på ditt Covid-pass från Kivra
3. Kopia på ditt bokade test
4. Ditt antigen-test

Jag körde hängslen och livrem, skrev ut alla och hade med mig på dokumentcheck vid gaten i ZRH. Alla dokument kollades. Inga dokument annat än pass blev kontrollerad vid ankomst på LHR. Passkontroll via automater. Flera blev nekade boarding när man saknade något av ovan fyra dokument i ZRH.
 

Tomas E

Medlem
Sorry åker med SAS, trodde det var stor-britannien som dikterade vilket vaccinpass som gällde. Tar med allt helt enkelt . Tack för snabbt svar.
Jo, det är Storbritannien som bestämmer vilka vaccinationsintyg som de godkänner, och sedan 2 augusti är EU-covid-pass från alla EU/EES-länder godkända. På så sätt undviker man karantän vid inresa från gult ("amber") land och kommer undan med ett PCR-test mindre (enbart dag 2 snarare än dag 2+dag 8).

Som @Senator förklarar och som några andra av oss har påpekat under senare veckor tycks Storbritannien numera lägga hela bördan på flygbolagen när det gäller att kolla dokument (d.v.s. alla dokument som behövs för inresa), och har förenklat proceduren vid ankomst till Heathrow för de som har UK- eller EU/EES-pass. För de som har andra pass, som inte funkar i e-gates, är det fortfarande tydligen helvetiska köer: Heathrow criticises Border Force for 'unacceptable' queues - BBC News
 

Ragnar G

Medlem
  • Vi ska resa med Swiss i slutet av september till Brasilien i första klass (kampanjpris).
  • Vi kan omboka resan en gång men det finns inga kampanjpriser längre och det innebär att biljetterna blir dubbelt så dyra.
  • Har någon av er ett bra förslag hur vi kan göra när vi inte är villiga att betala det dubbla priset och vill flyga första klass?
 

Mr Basic

Medlem
En fråga om London igen. Räcker det att visa covidbeviset som gäller i eu? När visar man upp det?

Det framgår inte vilket flygbolag du skall åka med. Men jag åkte Swiss från ZRH till LHR och min fru skall åka med British på fredag. SAS har också liknade upplägg om jag minns rätt. Ungefär samma upplägg via deras "Document Centres" där man lastar upp följande dokument:

1. UK Passanger Locator Form (PLF)
2. Kopia på ditt Covid-pass från Kivra
3. Kopia på ditt bokade test
4. Ditt antigen-test

Jag körde hängslen och livrem, skrev ut alla och hade med mig på dokumentcheck vid gaten i ZRH. Alla dokument kollades. Inga dokument annat än pass blev kontrollerad vid ankomst på LHR. Passkontroll via automater. Flera blev nekade boarding när man saknade något av ovan fyra dokument i ZRH.

Vid incheckning (BA) på Arlanda var jag tvungen att visa upp:
•negativt antigen-test
•vaccin-pass Covid (2 doser +15 dagar)
•PLF (och den innehöll info om bokat PCR-test dag 2 i UK)
•Samt pass och ifylld APIS

De tre första punkterna hade jag både mjukt och hårt (utskrivet).

Som @Tomas E skrev så är det ingen kontroll efter landning.
Edit. Vad gäller Covid alltså, kontroll av pass är kvar :oops:
 
Toppen