Senaste nytt

Råd - Sista året för att nå Lifetime Gold (SAS)

Transit

Medlem
Hej,

Varit medlem sedan länge, dock mindre aktiv både på forum och i flygstolen på grund av covid och fler barn.

Sist året jag behöver för att nå EBG och för att kvalificera mig till LTG och det tänker jag ej missa men tänkte dubbelkolla några saker och få lite tips.
Tidigare har det aldrig varit några problem att nå statusnivåer, alltid varit EBD och nu sista året EBG genom att flyga, primärt Long Haul i business en nu har det tagit stopp :-(
Inte en enda resa i år.
Utgår från att resandet tar fart igen för mig båda privat och i jobbet nästa period. Guld är ju toppen att ha privat då vi i familjen inte alltid flyger business eller plus och ofta inom Europa.

Har SAS Mastercard Premium, samt American Express Elite.
Kvalificeringsperiod feb31-jan31
Dubbelt Medborgarskap Sverige/USA

Mina alternativ för att säkra sista året är om jag förstår rätt:
- Flyga ihop 13 000 poäng för betalda biljetter. Inte omöjligt men lite svårare pga fler barn och covid restriktioner, men inte omöjligt, gärna tips isf på destinationer idag som tar helst ett dygn men kanske lite mer är möjligt men kan inte vara borta för länge.
- Köpa "vanlig" biljett för saspoäng som ger poäng, typ en plus/Business ToR longhaul (men där jag ser den ger 13 000 poäng)?
- Köpa eller konvertera poäng, jag har dagsläget ca 350 000 poäng. Enklaste, och tråkigaste om det går? Går detta fortfarande även om jag ej flugit ihop en poäng i år? Skulle detta kosta ca 130 000 poäng har jag förstått korrekt? Har aldrig gjort detta, men det ska räknas mot FTG?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Transit.
 

folo

Medlem
- Flyga ihop 13 000 poäng för betalda biljetter. Inte omöjligt men lite svårare pga fler barn och covid restriktioner, men inte omöjligt, gärna tips isf på destinationer idag som tar helst ett dygn men kanske lite mer är möjligt men kan inte vara borta för länge.

- Köpa "vanlig" biljett för saspoäng som ger poäng, typ en plus/Business ToR longhaul (men där jag ser den ger 13 000 poäng)?

- Köpa eller konvertera poäng, jag har dagsläget ca 350 000 poäng. Enklaste, och tråkigaste om det går? Går detta fortfarande även om jag ej flugit ihop en poäng i år? Skulle detta kosta ca 130 000 poäng har jag förstått korrekt? Har aldrig gjort detta, men det ska räknas mot FTG?

- Utgår kallt från att du är ARN-baserad - från mitten av oktober och framåt finns ARN-CPH-GDN t/r i Plus för mellan 2300-2500 SEK beroende på veckodag. Både Danmark och Polen accepterar fullvaccinerade enligt de uppgifter jag har bara man har papper på det som uppnår deras krav. Två sådana här resor så är det bara 1 750 baspoäng kvar till 45 000. Kolla andra destinationer också, Berlin och Prag brukar vara poppis för mileage runs men hittar bara direktflighter när jag kollade lite snabbt.

- Inte det bästa värdet att köpa biljetter för poäng men absolut, kan ju ta tid innan man kan använda poängen ordentligt på awards och SAS är ju rätt tydliga med att inte poäng kommer att förlängas.

- Minns inte jag fel kan man bara köpa/konvertera de sista 5 000 baspoängen när man försöker nå EBG-gränsen och de sista 10 000 för EBD-gränsen. Gör man två ARN-CPH-GDN eller andra intra-europa med mellanlandning som tidigare beskrivet så är det ju bara 1 750 baspoäng kvar.

Glöm inte alternativet att SAS väljer att förlänga status ytterligare men det är en gamble om du kan panika mileage runs i januari 2022.
 

folo

Medlem
Ah förstår, någon med erfarenhet och som kan bekräfta detta och att det kvalificerar till LTG? Isf ett superalternativ till att växla in poäng om det är möjligt!

Skaffa ett till Amex Elite, man ska kunna ha två kreditprodukter hos Amex samtidigt.

Har någon här lyckats med detta? Är det inte bara de med ett legacy Amex Elite expense card som kan göra detta eftersom det inte är samma produkt som Amex Elite Kredit?
 

Tomas E

Medlem
Mina alternativ för att säkra sista året är om jag förstår rätt:
...
- Köpa eller konvertera poäng, jag har dagsläget ca 350 000 poäng. Enklaste, och tråkigaste om det går? Går detta fortfarande även om jag ej flugit ihop en poäng i år? Skulle detta kosta ca 130 000 poäng har jag förstått korrekt? Har aldrig gjort detta, men det ska räknas mot FTG?
- Minns inte jag fel kan man bara köpa/konvertera de sista 5 000 baspoängen när man försöker nå EBG-gränsen och de sista 10 000 för EBD-gränsen.
Trevligt nog minns @folo fel. :) Så här skriver SAS själv:

Hur många Baspoäng kan jag köpa?

För att nå Silvernivå kan du köpa max 5 000 poäng, för att nå Guldnivå max 15 000 poäng och för att nå Diamantnivå är max antal poäng 30 000 poäng.

Vad kostar Baspoäng?

När du köper Baspoäng kan du betala med kort eller Extrapoäng. 1000 Baspoäng kostar 10 000 Extrapoäng eller 1000 SEK.


För att kvalificera för Eurobonus Guld krävs som bekant 45 000 baspoäng eller 45 segment med SAS/Widerøe. Uppnår du 45 000 baspoäng finns inget krav på segment därutöver (till skillnad från vissa andra flygbolag, som alltid kräver ett eller några segment även om man kvalificerar sig genom poäng). Vid kvalificering genom poäng görs ingen skillnad varifrån baspoängen kommer.

Sedan håller jag med om att detta är ett tråkigt alternativ, men helt klart värt det om vi nu pratar om LTG snarare än bara ett år som EBG!
 
Toppen