Senaste nytt

Vägen till Kina

Resenären

Medlem
Tack för en intressant rapport. Fråga: var det något specifikt med denna flygresa? Eller får alla inresande till Kina/Peking genomgå dylikt mottagande och karrantän?
 

Glenn E

Medlem
Tack för en intressant rapport. Fråga: var det något specifikt med denna flygresa? Eller får alla inresande till Kina/Peking genomgå dylikt mottagande och karrantän?
Det är lite det som är poängen med rapporten. Att visa hur det är att resa till Kina nu.
För Peking gäller 3 veckors centraliserad karantän. För andra ställen i Kina är det 2 veckor plus en vecka hemma i stort sett. Det är nog bättre service på icke kinesiska flygbolag nu för besättningen får karantän tills de reser tillbaka medans kinesiska flygbolags besättningar slipper karantän. Därav rymddräkterna och den kassa servicen.
Jag kan upprepa att kinesiska regeringen säger att om det finns ett direkt flyg mellan ett land och Kina måste man ta detta. Från Sverige finns bara Stockholm till Beijing så det fick bli 3 veckor på ett hotellrum i Beijing.
 

hco

Medlem
Där fick jag min hotell nyckel och fick betala 7700 cny i förskott för 21 dagar inkl helpension med rätt billig kinesisk mat.

Tack för mycket intressant rapport!

Så 367 CNY/dag. Inte helt olikt de 500 NOK (373 CNY)/dag jag (well, uppdragsgivaren) betalade (i efterskott) för 14 dagars helpension på karantän-Clarion i Norge i vintras. Fast där fick jag gå ut utomhus efter att första norska PCRn visat negativt. ;)
 

RobHK

Medlem
I princip samma procedur i Hongkong. Enda skillnaden ar att du kan gora bara 14 dagar pa hotell om du kommer ifran lagre riskklassat land. Riktigt frustrerande for oss som bor har..
 
Toppen