Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

hco

Medlem
Lägger man sen till att branschen tror att affärsresandet kommer minska med 50% pre pandemin så blir man ju lite nyfiken på hur lojalitetsprogrammen kommer hantera detta
Det är faktiskt ännu värre. Inte nog med att "icke-flygarna" har fått behålla sina Platinumkort - det har också fått behålla samma samma antal roll-over-xp som de hade när vi gick in i pandemin! Så de "betalar" de facto ingenting för förlängd status. Vi som flugit, våra xp konton blir debiterade det fulla xp priset på 300 xp och får inte någonting. Olika falla ödets lotter.

En föraning av framtidens 'non-frequent flier programs' där du premieras i samhället när du inte flyger.

- Jaha, du flyger fortfarande alltså? Näe, jag är Platinum-For-Life non-frequent flier serru.[Viftar med Platinum-metallkort och glider förbi kön till statliga resursfördelningskontoret]
 

Migato

Medlem
Har varit borta från turerna med förlängning. Har kvalificeringsperiod: 2020-12-01 – 2021-11-30. Som jag förstår det kommer min nuvarande status på EGB inte att förlängas tills 2022-11-30?
 

FF#1

Medlem
Har varit borta från turerna med förlängning. Har kvalificeringsperiod: 2020-12-01 – 2021-11-30. Som jag förstår det kommer min nuvarande status på EGB inte att förlängas tills 2022-11-30?

Som det är kommunicerat så har du ännu inte fått förlängt. En gissning är att det kommuniceras en ev förlängning under första halvan av september.
 

Migato

Medlem
Som det är kommunicerat så har du ännu inte fått förlängt. En gissning är att det kommuniceras en ev förlängning under första halvan av september.

Tack för svar. Har det spelat någon roll om man har gått upp i status under perioden eller inte? Eller har förlängingarna som gjorts hittills varit oavsett?
 

Hachans

Medlem
Med den logiken hade de heller inte förlängt statusar.

Det är något som inte kostar dem en krona att göra. Få flyg som går, få lounger öppna, etc etc. Men när de gör de, och sen kör kampanjer på tex 4x poängen som SAS gjorde i sommar så öppnar folk glatt plånboken och gör resor de inte hade tänkt göra annars för att uppnå ett guldkort som just nu inte ger några fördelar knappt. Vilket är ett konstigt beteende om du frågar mig men alla gör som de vill.

Men har SAS verkligen gjort något mot sina frekventa resenärer. En uppoffring och något som kostar dem pengar?
Nej, det har de inte. Och kommer inte göra heller. Lika lite som ICA ger bort varor till sina stammisar för att vara schyssta, kommer ett flygbolag vara generöst mot sina bästa kunder.

Så utnyttja programmen så gott det går, men att förvänta sig att lojaliteten är lika stor på båda håll är rätt naivt.
 

adhoc76

Medlem
Jag tror som du, att om de förlänger är det max nov/dec i år men inte mycket mer!

Tror jag med - och enligt mitt ringa förmenande anser jag att det är tämligen rimligt (med reservation för att utvecklingen när det gäller covid plötsligt skulle vända i en markant negativ riktning igen. Och om så skulle jag tippa på större problem än ev förlängning av status).
 
Toppen