Senaste nytt

Vilka steg tar jag för att bli Eurobonus guld?

Thornado

Medlem
Om du är singel och aktiv på internetdating-marknaden kan det vara en bra ide att skriva i din profil att du letar efter någon som har Diamond-status hos SAS.

Bra tänkt, att jag aldrig funderat i de banorna tidigare. Ska genast gå och skapa en profil på en datingsida (men givetvis marknadsföra mig själv med att jag HAR EBD, borde ju dessutom filtrera bort alla som har starka negativa åsikter om mitt flygande).
 

Vindpilen

Medlem
Det låter som du skulle komma upp till EBG på ett "naturligt" sätt om din kvalificeringsperiod inte varit som den är, och då känns det väl också som det är det som du enklast och billigast kan hålla fast i även kommande år, förutsatt att du kommer fortsätta resa i den här takten. Därför tycker jag det känns som en bra lösning att skaffa ett AmEx Elite som knuffar över dig gränsen denna gången och även kommer säkerställa att du har optimal poängintjäning (20p per 100kr) på framtida kortinköp under nästkommande period, samtidigt som du enklare når EBG eller varför inte EBD.

Om man utgår från Arlanda och endast är ute efter fast track och bra lounge, så kan AmEx platinum precis som ovan skribenter skriver vara "bättre" än EBG i det avseendet att du får bättre mat/dryck på flygplatsen (Pontus vs SAS Gold lounge). Dock så tror jag Arlanda är undantaget här och befinner du dig mycket på andra flygplatser (speciellt utanför Norden) så känns det som *G tar dig in i bättre lounger rent allmänt, samtidigt som du har fast track på de flesta flygplatserna (med Platinum har man bara fast track på de stora Nordiska flygplatserna). Med Platinum får du också status på Hotell och Biluthyrning om det är av intresse.

Men om man är ute efter att skrapa ihop en stor hög Eurobonus-poäng så man t.ex. kan resa business/first för poäng, så är dock Elite mer förmånligt här då du tjänar fler poäng per spenderade kronor, och dessutom kan få 2-4-1 vouchers när man når 150k resp. 300k i spend.

Så den vettigare frågan är väl vad du kommer sätta störst värde på under kommande perioder?
  • Med AmEx Elite och EBG får du *G-lounger världen över, 25% mer poäng på resor, chans till EBD, och bäst poängintjäning på kreditkort med potenteialla 2-4-1 vouchers (med andra ord fler poängresor i Business/First).
  • Med AmEx Platinum får du fast track "i Norden" och bäst lounge på Arlanda, hotellstatus, biluthyrningsstatus, något bättre försäkring (speciellt om man hyr bil ofta) samt flexibilitet att växla Membership Rewards poäng till olika flygbolags program (inte bara SAS).
Till sist så skulle jag definitivt rekommendera SAS MC Premium som komplement till båda AmEx-korten, för FlyPremium-förmånen, som ger dig resor i Business för Go-priser världen över med SAS, om du tjänat in mer än 200k eurobonus-poäng sista 12 månaderna. Plus att du har ett kort du får poäng på där AmEx inte funkar.

Sen är det ju också många här på forumet som har både Elite och Platinum, så varför inte båda två (om du ligger i rätt målgrupp)? :)

För att krångla till det lite så har också Platinum bäst utväxling till Eurobonus om du handlar mycket i utländsk valuta (omräknat 25 EB/100kr). Personligen har jag därför Amex Premium (för 1st 2-4-1 kupong), Amex Platinum (på grund av utväxlingen, försäkringar, Pontus loungen samt Priority Pass) och sedan ett SAS MC Premium när de inte tar Amex :D
 

kander

Medlem
För att krångla till det lite så har också Platinum bäst utväxling till Eurobonus om du handlar mycket i utländsk valuta (omräknat 25 EB/100kr). Personligen har jag därför Amex Premium (för 1st 2-4-1 kupong), Amex Platinum (på grund av utväxlingen, försäkringar, Pontus loungen samt Priority Pass) och sedan ett SAS MC Premium när de inte tar Amex :D
Jajamen det ska man icke förglömma, och finns så klart andra fördelar (med respektive kort) som man bör väga in i slutändan beroende på vilken situation man befinner sig i.

Korten du har är för övrigt en bra kombination med utmärkt värde som dina exempel visar. :)
 
Det står en del om att Platinum ger bättre utväxling till Eurobonus vid köp utomlands, det stämmer inte längre. Platinum har helt gjort om sin intjäningsmodell, med bonusar när man spenderar 150k respektive 300k istället för olika intjäningar i olika valuta, dessutom har växelkursen till eurobonus försämrats. Nuförtiden ger alltid Amex Elite bättre utväxling än Platinum till eurobonus (övriga orsaker att ha Platinum kvarstår dock fortfarande).
 

Renato

Medlem
Det står en del om att Platinum ger bättre utväxling till Eurobonus vid köp utomlands, det stämmer inte längre. Platinum har helt gjort om sin intjäningsmodell, med bonusar när man spenderar 150k respektive 300k istället för olika intjäningar i olika valuta, dessutom har växelkursen till eurobonus försämrats. Nuförtiden ger alltid Amex Elite bättre utväxling än Platinum till eurobonus (övriga orsaker att ha Platinum kvarstår dock fortfarande).

Jag är inte ett stort fan av platinum bonus, spend på 150k, 300k.

Men den är bra på annat :)

Vad är skillnaden, jämfört med platinum och elite, om Man ska växla till eurobonus.

Tack
 
Vad är skillnaden, jämfört med platinum och elite, om Man ska växla till eurobonus.

Elite ger alltid 0,2 EB-poäng/kr.
Platinum ger 0,0625 EB-poäng/MR-poäng (1:16), men per kr blir det olika pga bonusen

Några exempel:
100 000 kr: 20 000 poäng Elite, 6 250 poäng Platinum
200 000 kr: 40 000 poäng Elite (plus en 2-4-1), 21 875 poäng Platinum
300 000 kr: 60 000 poäng Elite (plus två 2-4-1), 46 875 poäng Platinum
 

Renato

Medlem
Elite ger alltid 0,2 EB-poäng/kr.
Platinum ger 0,0625 EB-poäng/MR-poäng (1:16), men per kr blir det olika pga bonusen

Några exempel:
100 000 kr: 20 000 poäng Elite, 6 250 poäng Platinum
200 000 kr: 40 000 poäng Elite (plus en 2-4-1), 21 875 poäng Platinum
300 000 kr: 60 000 poäng Elite (plus två 2-4-1), 46 875 poäng Platinum

Bästa Jane! Tack för svaret. Jo Elite blir ganska nice. Själv har jag ganska bra med Eurobonus poäng, p.g.a jag har inte rest så mycket under pandemin =( Så jag klarar mig med med sas premium och kompletterar det med Platinum. Dock känns det lite ovärt att ha haft Platinum under Pandemin men och andra sidan så har Amx verkligen gjort bra med olika erbjudanden och kampanjer med Platinum, tycker jag =)
 
Toppen