Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

LSH

Medlem
Prolog

Nu när jorden så sakta börjar rotera igen så känns det som jag har en del att ta igen. Så vad gör man då med 6 månaders semestersaldo och 800k bonuspoäng? Man skarvar med 6 månaders tjänstledighet så att man kan göra skit ordentlig…. Överdrivet? Ja kanske lite, men jag är lika oförstående inför uttryck som "less is more" och "lagom är bäst" som den här herren:


Förmodligen är jag inte helt ensam i ett forum där många medlemmar har lagt ner så mycket tid och kraft på att lära sig flygplansteknik, tidtabeller och försäkringsvillkor att det motsvarar en fin universitetsexamen.

Jag skriver sällan reserapporter. Mest för att jag vill koncentrera mig på resan och att koppla av snarare än att dokumentera och fotografera. Den här resan pågår dock under ett helt år så jag bör kunna prestera några rader och några bilder utan att stressa ihjäl mig….

Jag har planerat väldigt lite. Dels för att jag vill hålla saker öppna och dels för att planering har varit ganska meningslöst när inreseregler, UD-avrådande och tidtabeller ändras dagligen. Kanske gör jag något ambitiöst som att utveckla någon ny produkt (mjukvara), lära mig ett nytt (naturligt) språk eller läser en termin på något universitet. Eller så bara luffar jag bara runt. Vi får se. Min lägenhet behåller jag och åker hem med ojämna mellanrum för att köpa snus och nollställa resedelen i hemförsäkringen. Med ett stort flygintresse och bra poängsaldo är ju inte detta ett problem.

Några mål har jag dock satt upp:
  • Dyka på Galapagos
  • Landa på Lukla i Nepal (LUA)
  • Försvara EBG (period nov21-okt22)

Tidigare har jag besökt 51 länder och gjort ca 1000 flygningar men jag nollställer räknarna för denna rapport. Endast övernattning i stat som erkänns av FN räknas.
 

LSH

Medlem
Flygning #1-4. Land #1

Jag har mina föräldrar och syskon i Norge. Har inte kunnat träffa dem sedan julen 2019 så när jag fått vaccinpass var detta förstås min första resa

Torsdag 26/8
Kalmar - Stockholm, SAS ATR72
Stockholm - Oslo, SAS CRJ900

Man förstår att världen fortfarande går på lågvarv då SAS flyger ARN-OSL ungefär var tredje timme med en liten maskin.

Pass och vaccinkontroll gick smidigt. Jag tror att jag gick i fel kö för resenärer bosatta i Norge men stötte inte på några problem. Visade norskt pass och svenskt digitalt vaccinpass för en polis och fick en "du-slipper-ur-fängelse-lapp" som man lämnar precis innan tullfiltret för att slippa testning och karantän. Lappen innehöll inget unikt och kan enkelt kopieras….

Bodde första natten på Comfort Grand central på bonuspoäng. Ingen uppgradering eller möjlighet till sen utcheckning trots silver. Trevligt budgethotell inne på centralen som fungerade bra som kontor några timmar på fredagsmorgonen.

Bra väder och mycket folk och rörelse under helgen.



Söndag 29/8
Oslo - Stockholm SAS A320
Stockholm - Kalmar SAS ATR72

De här flygningarna har jag gjort 100 gånger tidigare men det är trevligt att komma ut och röra på sig. Den riktiga resan med nya landvinningar börjar imorgon.
 

EgOscar

Medlem
Spännande! Man blir ju lite sugen. :) Ecuador är ju öppet just, Mexiko och Colombia likaså typ, så det är bara att köra!
 

bjorkroth

Medlem
Ser fram emot att följa detta, var själv tjänstledig under 8 månader för tre år sedan för att luffa runt med flyg och på land runt i Asien i allt från Thailand och Taiwan till Georgien, Uzbekistan och Kyrgyzstan
 
Toppen