Då har jag kört en premiärtur också. Blandade känslor att anlända till och från BER istället för sedvanliga Tegel (RIP). Man kanske inte skall dra all för stora växlar på en sample point (som dessutom är i Corona-tider). Men... några reflektioner. BER har ju sin historik, men borde i teorin kunna vara top of the line.
- Nu har jag bara testat B-gates. Men varför väljer man en lösning där folk skall knata upp och ner i trappor från plattan? Vid ankomst var jag dessutom först av och råkade knata en trappa för högt upp. Ok, kanske jag som är trög, men skyltningen var inte idiotsäker.
- Vilket leder till nästa punkt, att i detta fallet B gates känns väldigt långt från någon form av civilisation. Visst, det är det väl längst ute på A-piren på CPH oxå... Kan vara nyhetens behag och att det egentligen inte är så långt. Men den sekund man lämnar LH lounge känns det lite som att komma till en flygplats av äldre snitt (men utan slitage på listerna). Tråkig och oinspirerande look n feel. Typ...
- LH lounge känns spontant mindre än den på Tegel. Skumt. Eller så finns det en hidden Business-del som öppnar post Corona?
- Tåg till/från flygplatsen var ok, men ganska segt med S9 (mjölkatåg). Körde "express tåget" till Hauptbanhof in, vilket var en smula snabbare. Beror såklart på var man skall i byn som tidigare nämnt.
- Kaos, eller i alla fall extrem kö, vid incheckning. Vet inte om detta är specifikt för SAS. Löses såklart delvis när folk kan checka in digitalt igen. Två diskar, varav en efter en stund blev prio.
Jamen det var några spontana tankar. Mitt betyg är nog en smula lägre än Palmens. Men ändå godkänt. Tänk om de kunde byggt en flygplats med direkt access från taxi-hållplats till gate och dessutom med säkerhkontroll lokalt vid gate.... Hahr
Några bilder från departure