Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

palmen

Moderator
Kommer allra mest till sin rätt när man ska ta bussar, då dessa förseningar inte alltid syns vid hållplatsen (även om man börjat sätta upp digitala tidtavlor vid en del busshållplatser).
Jag vill dock minnas att jag använt denna funktion i Sverige också, men kan inte svära på det..
Ja det fungerar bra i alla stora västerländska städer jag varit i.
 

Kris

Medlem
Då har jag kört en premiärtur också. Blandade känslor att anlända till och från BER istället för sedvanliga Tegel (RIP). Man kanske inte skall dra all för stora växlar på en sample point (som dessutom är i Corona-tider). Men... några reflektioner. BER har ju sin historik, men borde i teorin kunna vara top of the line.

- Nu har jag bara testat B-gates. Men varför väljer man en lösning där folk skall knata upp och ner i trappor från plattan? Vid ankomst var jag dessutom först av och råkade knata en trappa för högt upp. Ok, kanske jag som är trög, men skyltningen var inte idiotsäker.

- Vilket leder till nästa punkt, att i detta fallet B gates känns väldigt långt från någon form av civilisation. Visst, det är det väl längst ute på A-piren på CPH oxå... Kan vara nyhetens behag och att det egentligen inte är så långt. Men den sekund man lämnar LH lounge känns det lite som att komma till en flygplats av äldre snitt (men utan slitage på listerna). Tråkig och oinspirerande look n feel. Typ...

- LH lounge känns spontant mindre än den på Tegel. Skumt. Eller så finns det en hidden Business-del som öppnar post Corona?

- Tåg till/från flygplatsen var ok, men ganska segt med S9 (mjölkatåg). Körde "express tåget" till Hauptbanhof in, vilket var en smula snabbare. Beror såklart på var man skall i byn som tidigare nämnt.

- Kaos, eller i alla fall extrem kö, vid incheckning. Vet inte om detta är specifikt för SAS. Löses såklart delvis när folk kan checka in digitalt igen. Två diskar, varav en efter en stund blev prio.

Jamen det var några spontana tankar. Mitt betyg är nog en smula lägre än Palmens. Men ändå godkänt. Tänk om de kunde byggt en flygplats med direkt access från taxi-hållplats till gate och dessutom med säkerhkontroll lokalt vid gate.... Hahr

Några bilder från departure
20210822_160250.jpg


20210822_160306.jpg


20210822_160357.jpg


20210822_160534.jpg


20210822_160724.jpg


20210822_162815.jpg
 

M@GNÜS

Medlem
Då har man testat BER oxå. Flyger man med SAS som Diamond är jag ju inte direkt imponerad.
Kom till flygplatsen ca 2h innan avgång och då var incheckningen inte öppen ännu. När den väl öppnade fanns bara 2 diskar varav den ena stod som SAS Plus/Star Alliance Gold. Men det fanns bara en kö. Gick och frågade och påtalade detta och frågade om det bara var en kö. Fick ett snäsigt svar att så var fallet. Ifrågasatte då varför de skyltat upp den ena disken som de gjort när det uppenbarligen inte gällde.

Efter någon minut när jag var tillbaka långt bak i kön gick samma agent ut och tittade på skyltarna och började repa om fållorna så det blev en priority fålla.

Ingen fast track track som Star Alliance Gold. Fast track är bara för bolag så som exempelvis EasyJet och andra med sina loggor där.
Fick snällt ställa mig i evighetskön i vanliga säkerhetskontrollen. Undrar hur denna kommer fungera när flygplatsen är ”up and running” på riktigt, nu går den ju typ på sparlåga.

När vi kom vi till säkerhetskontroll 5 fick den stänga tillfälligt pga för många köandes. Hänvisades då att gå till kontroll 1 som var i stort sett lika illa.

SAS håller som sig bör till borta vid de höga B-gaterna där andra bolag som Ryan Air också verkar husera.
Gå igenom hyfsat smala korridorer och trängas med ankommande passagerare för att sedan få ta en trappa ner och gå ut på plattan för att boarda.
Var priority boarding som på gamla tiden som gällde här…

Det positiva med BER är att det är relativt enkelt att ta tåget till och från flygplatsen (om än väldigt långsamt). Lufthansa loungen var ganska trevlig trots att Senatordelen till höger från ingången inte är öppnad ännu och det är väldigt begränsat utbud av ätbara saker.

Men som SAS-resenär med status är det ingen trevlig upplevelse… ser nu när vi taxar att t o m EasyJet parkerar vid gater med bryggor…
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Intressant att så många BC:are verkar ha varit här i helgen, antar de flesta börjar bli fullvaccinerade :)

Naturligtvis extra intressant att höra om flygplatsen för mig som bor här, testade den ju under provdrift och kritiserade säkerhetskontrollen mest, samma idiotiska layout som den större på gamla Tegel C.
Jag avvaktar lite innan jag provar, för jag tror att det snart blir klart med PP-lounge och hoppas på att det blir den stora "Tempelhof" med utgång till både intra- och ex-Schengen.
Sedan har ju, som flera noterat här, loungerna inte riktigt kommit igång än. Men, ska bli kul att testa när det väl blir dags!
 
Nån som flugit AirFrance eller KLM från BER? Är det nån FastTrack och lounge? Jag får inte fram nån lounge på SkyTeams webbsida under Loungefinder men FlyerTalk hävdar att det är Tempelhof-lounge som gäller.
 

palmen

Moderator
Drygt att de inte fixar priority kö för sas. När jag var där fanns det separat kö för priority checkin. Hade personligen inte behövt gå dit då jag hade fått mobilt boarding pass redan.

När jag flög var det boarding via gatebryggan, behövde inte gå ner på marken för att boarda en A320neo.
 

Tveket

Medlem
Instämmer med @Kris!

SK2680 idag boardade från B34, vilket är på markplan. Ytan nere vi gate är inte dimensionerad för en full A320. Dessutom rejält varmt.

Positivt dock med prioboarding igen. Om man nu inte ställt sig längst bak och omöjligt kunde ta sig förbi muren på den smala yta som fanns mot gate :)
 

Kris

Medlem
Drygt att de inte fixar priority kö för sas. När jag var där fanns det separat kö för priority checkin. Hade personligen inte behövt gå dit då jag hade fått mobilt boarding pass redan.

När jag flög var det boarding via gatebryggan, behövde inte gå ner på marken för att boarda en A320neo.
Då finns det ju hopp... Nice! :)
Jag kunde inte ladda ner mobilt boardingkort. Trodde det var en Coronagrej?
 
Toppen