Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Man brukar också få fylla i ett formulär när man sätter sig på ett ställe (cafe/bar/restaurang), dock är inte efterlevnaden lika hög när det gäller formuläret och så ska man checka in/ut med sin Covid-app. Det senare brukar dock aldrig kollas, inte hänt mig iaf.

Det är antingen eller. Formuläret är för de som inte har LUCA/Covid Warn-appen. Man behöver inte göra båda.

Men ja, kontrollen av dessa är inte stenhård. Men fick utskällning på McDonalds när jag inte gjorde det för jag inte visste. Live and learn!
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är antingen eller. Formuläret är för de som inte har LUCA/Covid Warn-appen. Man behöver inte göra båda.

Men ja, kontrollen av dessa är inte stenhård. Men fick utskällning på McDonalds när jag inte gjorde det för jag inte visste. Live and learn!

Ah, så är det säkert! Var dock tvungen att ändå fylla i formuläret vid en fika nyligen, intressant nog på svenska kedjan Espresso House. Men långt ifrån första gången som stället ifråga inte riktigt har koll på reglerna.
 

Hachans

Medlem
Ah, så är det säkert! Var dock tvungen att ändå fylla i formuläret vid en fika nyligen, intressant nog på svenska kedjan Espresso House. Men långt ifrån första gången som stället ifråga inte riktigt har koll på reglerna.

Jag tror de utgår ibland från att turisterna inte riktigt har koll. Vilket ju såklart är rimligt. Fram till juli gick det inte ens att använda Luca utan tyskt nummer. Nu går det. Och det svenska Covid-passet går att importera i tyska Covid warn vilket jag tyckte var smidigt, det ger färre höjda ögonbryn än att behöva öppna Kivra. Men lättast var att ha det utskrivet såklart.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror de utgår ibland från att turisterna inte riktigt har koll. Vilket ju såklart är rimligt. Fram till juli gick det inte ens att använda Luca utan tyskt nummer. Nu går det. Och det svenska Covid-passet går att importera i tyska Covid warn vilket jag tyckte var smidigt, det ger färre höjda ögonbryn än att behöva öppna Kivra. Men lättast var att ha det utskrivet såklart.

Kan nog vara så, inte för att jag är turist men kedjan ifråga har påfallande hög andel turister.
Men, har någon bett att få kolla din incheckning på appen om du inte visat den självmant? För just det har fortfarande aldrig hänt mig.
 

Hachans

Medlem
Kan nog vara så, inte för att jag är turist men kedjan ifråga har påfallande hög andel turister.
Men, har någon bett att få kolla din incheckning på appen om du inte visat den självmant? För just det har fortfarande aldrig hänt mig.

Jadå, det hände nästan varje gång det var på restaurang (oftast frukostmatsalar för vår del). De tog fram koden och så scannade man. Någon verklig detaljkoll gjordes väl inte, snarare snabb okulärbesiktning på att det stod något i typ med incheckad.
 
Ska till Malmö i helgen och tänkte ta en tur över till Köpenhamn. Tyvärr bara 12 dagar sen jag fick dos 2, så jag förstår det som att jag behöver ta ett antigentest och få negativt svar innan tåget går över sundet. Tips på ställe att göra det på i centrala Malmö?
 

Tomas E

Medlem
Ska till Malmö i helgen och tänkte ta en tur över till Köpenhamn. Tyvärr bara 12 dagar sen jag fick dos 2, så jag förstår det som att jag behöver ta ett antigentest och få negativt svar innan tåget går över sundet. Tips på ställe att göra det på i centrala Malmö?
Vaccina finns väl "överallt" och alla som rapporterat här om dem har väl fått svar på antigentest inom den utlovade timmen, oftast betydligt snabbare? Jag har bara använt dem på lite olika adresser i Stockholm, men i Malmö finns de tydligen på Hyregatan 3 (några hundra meter från Malmö C) och Quality Hotel View Hyllie (i princip rakt ovanför Hyllie station, det sista stoppet på svenska sidan). Har inte kollat tillgängligheten på tider dock.
 

LPC123

Medlem
Ska till Malmö i helgen och tänkte ta en tur över till Köpenhamn. Tyvärr bara 12 dagar sen jag fick dos 2, så jag förstår det som att jag behöver ta ett antigentest och få negativt svar innan tåget går över sundet. Tips på ställe att göra det på i centrala Malmö?
Kom hem från DK igår och körde över bron i måndags. Ingen kontroll alls om vaccinering eller något annat heller vid gränsen till DK. Dock för att sitta inne på restaurang var man tvungen att uppvisa covidbevis på alla restauranger tom MC Donalds. Taka away var OK utan vaccinations bevis.
 

Jonas F

Medlem
Ska till Malmö i helgen och tänkte ta en tur över till Köpenhamn. Tyvärr bara 12 dagar sen jag fick dos 2, så jag förstår det som att jag behöver ta ett antigentest och få negativt svar innan tåget går över sundet. Tips på ställe att göra det på i centrala Malmö?
Som jag förstår det ska det väl räcka med första sprutan och 14 dagar i Danmark (till och med dag 42 efter första sprutan)? Därefter räknas man som vaccinerad omedelbart efter andra sprutan.

I alla fall om jag lyckas tyda informationen på https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/coronapas rätt. Och det ska så vitt jag förstår även gälla vaccinationer i övriga EU också. Någon som provat?

Dit vaccinationspas er gyldigt 14 døgn efter første stik. Andet stik skal foretages senest 42 dage efter første stik for fortsat at være gyldigt som coronapas.

Her kan du finde dit vaccinationspas (coronapas):

  • Som coronapas i coronapas-appen.
  • I appen MinSundhed.
  • Som download fra sundhed.dk. via browseren på din smartphone.
  • Andre apps, der viser din vaccination, fx MinLæge.
Se svar på spørgsmål om coronapas og vaccination på sundhed.dk
 
Toppen