Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Turkish, Copa Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Curacao
Enkelresa eller Tur&retur: T&R Open Jaw
Antal poäng (per person): 147 500 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2038
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): September 2021
Bokad: Juli 2021

ARN-FRA - SAS - SK 635 - Business
FRA-IST - Turkish - TK 1582 - Business
IST-MEX - Turkish - TK 182 - Business
MEX-PTY - Copa - CM 137 - Business

CUR-PTY - Copa - CM 289 - Business
PTY-IST - Turkish - TK 800 - Business
IST-ZRH - Turkish - TK 1909 - Business
ZRH-ARN - SAS - SK 1606 - Business


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Min "första" bonusresa ombokad för en tredje gång. Nu tror jag det skall gå vägen!

Gifter mig den 27e och bröllopsresa den 1-20 september, två dagar i Panama och har sedan köpt separat one way PTY-CUR.

Utöver en extra reseförsäkring (GOUDA) och att ta ett PCR-test på arlanda innan avgång är det något annat vi bör tänka på i dessa tider? Vi har 4 timmar i Frankfurt och 7(!) i Istanbul på utresan. Har vi tillgång till fler lounger eller är det bara Turkish som gäller?
 

pswe

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa/SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Bogata och Mexico city
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur open jaw
Antal poäng (per person):73750
Skatter&avgifter (per person): 2236
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): September 2021
Bokad: Augusti 2021


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:

ARN - FRA - SAS - A320Neo
FRA - BOG - Lufthansa - A340-300
MEX - FRA - Lufthansa - 747-8i
FRA - ARN - Lufthansa - A320Neo
Stämmer poängen?
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa/SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Bogata och Mexico city
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur open jaw
Antal poäng (per person):73750
Skatter&avgifter (per person): 2236
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): September 2021
Bokad: Augusti 2021


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:

ARN - FRA - SAS - A320Neo
FRA - BOG - Lufthansa - A340-300
MEX - FRA - Lufthansa - 747-8i
FRA - ARN - Lufthansa - A320Neo

Stämmer poängen?
Priset stämmer om en Amex voucher har använts. 82,5+65=147,5/2=73,75
 

Axxo

Medlem
Ombokning av utgången voucher pga inställt flyg.

Bonusprogram:
Eurobonus
Flygbolag: SAS, EVA Air, Turkish
Kabinklass: Business
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Denpasar
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur
Antal poäng (per person): 65000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 766kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): April 2022
Bokad: Augusti 2021


Flighter:

CPH- CDG SK559 SAS - A32N (Economy)
CDG - TPE BR088 EVA Air - B777-300
TPE - DPS BR255 EVA Air - B330-300
DPS - IST TK067 Turkish - B787-9
IST - CPH TK1783 Turkish - B330-300

Tredje gången nu som jag bokar om denna resa. Fick behålla det gamla poängpriset (skönt att slippa bråka om det).
Glad att jag hittade platser med EVA Air då förra bokningen var ren Turkish. Fanns dock bara Eco till Paris.
Saknar dock min orginalbokning som var med Singapore A380 från London.

Är inte det gamla poängpriset "82.5k" per person och inte "65k" per person till Bali?
 

JacobGBG

Medlem
Varning för lite bitterhet här. Upplever det som väldigt tröstlöst att boka EB *A-Award just nu, mer så än under någon punkt i de ca 15 år jag varit medlem.

Jag kan leva med att det finns begränsat med awardplatser. Det som gör situationen oerhört frustrerande är att insynen i vad för awardplatser som faktiskt finns endast kan urskönjas genom att sitta 60+ min telefonkö, för att sedan förlita sig på vad en mer eller mindre kunnig kundtjänstpersonal kan se på sin skärm (om dem ens återger tillgängligheten korrekt/sanningsenligt). Under tiotalet samtal de senaste två veckorna har jag inte fått något från SAS att stämma med det jag ser på United/Aeroplan/Lifemiles/Ana. HUACA i all ära men man famlar helt i mörkret med sin egen planering när korrelationen mellan research och verkligheten är lika med noll.

Detta har ju varit fallet under större delen av programmets existens (tiden då man kunde boka *A award online känns flyktig nu) så denna friktion är knappast en nyhet men upplever det som pandemin gjort att SAS dragit åt svångremmen ännu mer i insyn och tillgänglighet. Den sura känslan förstärks när man knappt kan gå förbi en busskur utan att se en Amex EB reklam som lovar resor till intet ont anande normalresenärer. Om jag med min erfarenhet upplever det trögt att boka så vågar jag inte tänka på hur det måste vara för gemene man som går på reklamen.

/Rant
 
Last edited:

Banbul

Medlem
Varning för lite bitterhet här. Upplever det som väldigt tröstlöst att boka EB *A-Award just nu, mer så ....

/Rant

Beror bristen på möjlighet att helt enkelt bara söka själv och boka på katastrof IT-lösningar eller är det medvetet val för att undvika att kunder utnyttjar sina poäng?

Känns inte som en svår teknisk lösning då både datapunkter och API bör finnas

/Cynikern
 

Canadien

Medlem
Beror bristen på möjlighet att helt enkelt bara söka själv och boka på katastrof IT-lösningar eller är det medvetet val för att undvika att kunder utnyttjar sina poäng?

Känns inte som en svår teknisk lösning då både datapunkter och API bör finnas

/Cynikern

P g a för många ombokningar/avbokningar som måste hanteras manuellt = kostnad.
 

ekf

Medlem
Känns inte som en svår teknisk lösning då både datapunkter och API bör finnas
Det fanns ju dessutom en sök online, reservera online och ring sedan in för att boka-lösning innan det gick att även boka online själv.
Rimligtvis finns den koden kvar, så det bör vara ett medvetet beslut att strypa möjligheten att se tillgänglighet för att minska mängden bokningar…
 
Toppen