Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
Killen i passkontrollen menade på att han ordagrant nu gjorde ”ett stooooort undantag” då man i Sverige inte accepterar tyska EU vaccinationscertifikat även om dessa är skrivna på engelska (!!!???)
Det låter som att ni borde gjort en HUACA, fast det är väl inte så lätt i passkontrollen ;)
Hela tanken med certifikaten är ju att EU-länderna litar på varandras vaccinationsprogram, så det vore väldigt märkligt om Sverige inte skulle acceptera tyska certifikat...
 

Mikeswe

Medlem
Det låter som att ni borde gjort en HUACA, fast det är väl inte så lätt i passkontrollen ;)
Hela tanken med certifikaten är ju att EU-länderna litar på varandras vaccinationsprogram, så det vore väldigt märkligt om Sverige inte skulle acceptera tyska certifikat...

Ang. HUACA, så tänkte jag faktiskt exakt samma sak ;) ! .. Eftersom det var 4 separata köer så hade ju ett alternativ varit att hoppa över till en annan kö kanske :) .. Nu löste det ju sig ändå, men kändes ändå lite konstigt.. Som du säger, hela tanken med EU certifikatet och tillhörande Q-R kod var väl att det skall vara en standard som skall gå att verifiera äktheten i och att det skall vara gångbart i hela EU.
 

NyfikenGrau

Medlem
hela tanken med EU certifikatet och tillhörande Q-R kod var väl att det skall vara en standard som skall gå att verifiera äktheten i och att det skall vara gångbart i hela EU.

Ja, det låter som en väldigt udda kontrollant. Jag tror faktiskt knappt att ens språket spelar någon roll, Grekland godkänner exempelvis fem språk utöver grekiska och engelska och har knappast de språkresurserna på de flesta gränsövergångar. Bör ju i princip bara vara själva Q R-koden som är relevant och skannas vid en skarp kontroll?
 

igelkotten

Medlem
Efter ett mindre antal resor i Europa under pandemin, så hade vi första erfarenheten med att visa EUs covid-certifikat häromdagen .. och blev lite förvånade att detta skedde på GOT.

Flygresa HAM-BRU-GOT. Alla passagerare slussades till passkontrollen.

Vi är båda inskrivna och bosatta i Tyskland dock har fru Mikeswe pass i land utanför EU. Detta var i sig inte var ett problem i kontrollen men med tanke på detta ville man att hon även skulle visa upp ett vaccinationscertifikat.

Eftersom vi är bosatta i Tyskland, så har vi även vaccinerat oss där.

Killen i passkontrollen menade på att han ordagrant nu gjorde ”ett stooooort undantag” då man i Sverige inte accepterar tyska EU vaccinationscertifikat även om dessa är skrivna på engelska (!!!???)

Certifikatet är av EU standard och står som sagt på tyska/engelska med standard Q-R kod.

Påpekade hur detta kunde stämma, men han var helt övertygad att detta faktiskt stämde.

Han släppte igenom oss, men kändes sådär att behöva argumentera och ställa till en mindre scen på GOT.

Försökte hitta denna information på någon svensk myndighets sida och åtminstone enligt polisens hemsida skall certifikatet vara på hemlandets språk och engelska.

Någon som vet om Sverige nyligen implementerat några andra speciella regler ?

Jag har 2-3 gånger under pandemin fått rätta personal i den svenska passkontrollen. Rätt illa att de har dålig koll, när de utövar så mycket makt. Min fästmö har t ex flertalet gånger uppmanas att visa hennes uppehållstillstånd, trots att hon är EU-medborgare.

Jag gör oftast en "pre-HUACA", dvs applicerar alla mina fördomar när jag väljer vilket bås jag går fram till.
 

Mikeswe

Medlem
Jag har 2-3 gånger under pandemin fått rätta personal i den svenska passkontrollen. Rätt illa att de har dålig koll, när de utövar så mycket makt. Min fästmö har t ex flertalet gånger uppmanas att visa hennes uppehållstillstånd, trots att hon är EU-medborgare.

Jag gör oftast en "pre-HUACA", dvs applicerar alla mina fördomar när jag väljer vilket bås jag går fram till.

pre-HUACA låter tämligen intressant ;).. det får vi applicera till nästa gång ;).. ja, det känns det verkligen som vi bara hade otur och att det inte var någon konsistens i vad han sade.
 

JacobGBG

Medlem
Killen i passkontrollen menade på att han ordagrant nu gjorde ”ett stooooort undantag” då man i Sverige inte accepterar tyska EU vaccinationscertifikat även om dessa är skrivna på engelska (!!!???)

Kontrollanten verkar ha helt missförstått syftet med ett EU-brett standardiserat certifikat. Jag skulle ha lagt namnet på namnbrickan på minnet och skrivit till Polismyndigheten och påtalat att det verkar finnas ett kunskaps-gap i deras personal vid GOT.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Kontrollanten verkar ha helt missförstått syftet med ett EU-brett standardiserat certifikat. Jag skulle ha lagt namnet på namnbrickan på minnet och skrivit till tullverket och påtalat att det verkar finnas ett kunskaps-gap i deras personal vid GOT.

Det är dock Polismyndigheten och inte Tullverket som sköter passkontrollen. I övrigt håller jag med. Jag vet inte om det är lika i andra länder men det är ofta man stöter på folk som är aggressivt okunniga om saker de ska kunna i sina egna jobb. Ibland är det markpersonalen på Arlanda som hittar på egna regler, ibland är det ens egna kollegor som vägrar acceptera att något i instruktionerna förändrats och ibland är det tydligen passkontrollanter som inte håller sig uppdaterade över hur reglerna ser ut. .
 

igelkotten

Medlem
Vad tror ni, kommer UK släppa sitt krav på PCR-test av fullt vaccinerade EU-medborgare detta år?

Det tror jag inte - kravet gäller även brittiska medborgare. Syftet med PCR-test dag 2 sägs vara sekvensering, och med tanke på oron för nya varianter så skulle jag räkna med att kravet kvarstår.

Det är mer troligt att test innan avresa försvinner.

Värt att tänka på att Boris & Co fått massor av skit i UK för att inte ha säkrat gränserna i tid, så av rent politiska skäl lär de vara väldigt försiktiga med att luckra upp på det här området.
 
Toppen