Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

micke99

Medlem
Enligt regler från fhm att man rekomenderas ta pcr test när man reser in i sverige från eu land. Någon som har koll om de även gäller om man är fullvaccinerad?

Tyckte de var litw luddigt skrivit på hemsidan.
 

mha321

Medlem
Enligt regler från fhm att man rekomenderas ta pcr test när man reser in i sverige från eu land. Någon som har koll om de även gäller om man är fullvaccinerad?

Tyckte de var litw luddigt skrivit på hemsidan.
Första delen under undantag säger:

Den som rest inom Norden och den som är fullvaccinerad behöver inte testa sig efter ankomsten till Sverige. Det gäller även personer som visat upp ett negativt test för inresa till Sverige och barn under sex år. Däremot bör man, liksom övriga i samhället, testa sig vid symtom på covid-19.

Rekommendationen gäller från den 12 juli till den 31 augusti.
 

micke99

Medlem
Första delen under undantag säger:

Den som rest inom Norden och den som är fullvaccinerad behöver inte testa sig efter ankomsten till Sverige. Det gäller även personer som visat upp ett negativt test för inresa till Sverige och barn under sex år. Däremot bör man, liksom övriga i samhället, testa sig vid symtom på covid-19.

Rekommendationen gäller från den 12 juli till den 31 augusti.

Ja när jag läste det en gång tilö så klarnade det. Tack
 
Enligt regler från fhm att man rekomenderas ta pcr test när man reser in i sverige från eu land. Någon som har koll om de även gäller om man är fullvaccinerad?

Tyckte de var litw luddigt skrivit på hemsidan.
När jag kom hem från Palma i Juni så tog jag testet som dom hade ”for free” på Arlanda. Om det är kvar när jag kommer hem på lördag från Nice, så kommer jag givetvis testa mig vare sig jag har symtom eller ej. Och ja, jag är fullvaccinerad sedan februari.
För min del handlar det mer om att alla runtomkring mig ska känna sig säkra. (Förtydligar att givet att jag inte har några symtom) Men om det är som så att jag får bekosta det själv och mår bra, nja det ska tusan veta…
 
Fast någon, dvs våra skattepengar, betalar ju testet. Om du är vaccinerad så kan du ju låta bli.
Misstänker att det är mig du svarar. Visst där har du absolut en poäng. Men tyvärr så visar ju siffrorna mot att även vi alla som är fullvaccinerade kan få eländet och smitta andra.

Det känns lite som att det finns inget rätt eller fel i allt detta, man får gå på rekommendationerna och sin egna magkänsla. Jag hade nog inte resonerar lika om jag hade varit ”nyvaccad”, men ingen vet riktigt vad som händer efter 5-6 månader och vad detta tar vägen. Men jag gillar att använda både skärp och hängslen i vissa situationer här i livet.

Var bara glad över mitt resonemang så jag kan fortsätta ta hand om dom som blir smittade…
 

M.K

Medlem
Jag kör snabbtest via apoteket numera om inte avreselandet erbjuder test. T ex 79;- på Lloyds, handlas via SAS onlineshopping med mitt Amex och hämtas direkt ut på närmaste apotek med test på lager. Smidigt och enkelt.

Win-win. Jag minskar framförallt risken för att jag sprider virus, i värsta fall någon ny otrevlig variant, belastar inte vården, samt får några points för besväret. Försöker sälja in detta nu. :)

3A4E598E-56C9-4644-B761-5B1D4C8DD562.jpeg


Jag uppmanar seriöst verkligen alla vänner att testa er efter resor. Vore så oerhört tråkigt med många nya sjuka inlagda och hårdare restriktioner i stan igen.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Är ju iofs inte chatflights som har gjort något fel i detta fallet? Historiskt så har Chatflights allt som oftast förtjänat sin kritik - men lite balanserat måste det allt vara.

Enligt artikeln bokade han resan i våras. Han har ett eget ansvar att ha koll på om man får resa eller inte. En sak om Chatflights skulle boka/föreslå en USA-resa i närtid, men en helt annan sak om de föreslår en resa ett halvår framåt i tiden. Nej, här ligger ansvaret på resenären -och ingen shade bör hamna på Chatflights IMHO.
 
Last edited:
Toppen