Senaste nytt

SAS prisjusteringar på veckobasis?

Volatyle

Medlem
Hej,

Är det nån som lagt märke till att SAS gör prisjusteringar från söndag->måndag? Vet inte om det var ren slump men det här hände mig igår/idag.

Jag satt och slökollade biljetter till Malaga från Sverige i september/oktober. Varje vecka jag tittade på låg biljettpriserna för oss 4 (2 vuxna 2 barn) på typ 5-7k. (var typ 1000kr dit och 500 hem per skalle). Det vill säga SAS vanliga "lågprisvarianter" som dom kör till deras vanliga resmål, ofta på datum lite utanför lov (sept / okt t.ex).

Diskuterade med sambon om vi skulle boka men hon ville kolla ledighet först och givetvis var jag extremt ostrategisk som inte bokade mtp att jag mkt väl vet om att det är 24h ångerrätt, så jag kunde ju likagärna bara bokat i ren chans.

Nåväl, så kan det gå.. Detta var då söndag eftermiddag.. Idag kollade jag exakt samma veckor, samma flighter, i hela sept/okt, varje enskild vecka och över natten har SAS då bumpat dessa inte dubbelt upp utan snarare tredubbelt upp. Nu var det närmare 20k för *exakt* samma resor.

Ja, jag är såklart fullt medveten om att algos styr priser och det räcker med det bokas upp lite biljetter för att det ska stiga i pris, inga konstigheter i det såklart.. Men jag lyfter ändå lite på ögonbrynen här - jag har svårt att tänka mig att alla dessa veckor plötsligt bokades upp över natten till den grad att dom bumpade det såpass mkt på så kort tid. Jag fick snarare känslan att detta var mer åt "Ny vecka, nya priser"-algon som slog till. :)

I ren nyfikenhet tänkte jag bara kolla om någon på forumet upplevt samma fenomen just mellan söndag/måndag på SAS specifikt? Har nånstans i bakhuvudet att jag läst att söndagar generellt ska vara en dag då det enligt statistiken är som lägst priser på flygbolag men vet inte hur mkt sanning det ligger i det där? Nog för att det flukterar en del såklart men inte trodde jag det kunde slå till med multiplar på 3-4X day to day på resor off season..

Vol
 

Davvelavve

Medlem
Testa att rensa cookies eller annat nät när du söker. Dom är smarta och ser att du söker specifika datum och då höjer dom priset för att du verkar intresserad.

Det är min kill gissning i alla fall.
 

Senator

Moderator
Testa att rensa cookies eller annat nät när du söker. Dom är smarta och ser att du söker specifika datum och då höjer dom priset för att du verkar intresserad.

Det är min kill gissning i alla fall.

Inte i det här fallet kanske men Lufthansa är notoriska med detta. Lite väl många sök gör att vissa bokningsklasser plötsligen är fulla. Som oftast återgår platserna 24 till 48 timmar senare. Jag tror i Lufthansas fall att det är en blandning av cookies och deras REV MGMT algoritmer som ställer till det.
 

jsn

Medlem
Sedan kan även vissa boka-minst-X-antal-dagar-i-förväg priser / bokningsklasser försvinna när man har passerat X.
 
Toppen