Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Osten

Medlem
Min fru tog sin andra spruta 05/08/2021 och har redan fått sitt Covidpass digitalt. Hon skall nu resa till Frankrike på torsdag den 12/08/2021. Frankrike kräver endast 7 dagars "väntande" från sista dosen innan vaccinet räknas som gilitgt. Är det någon som varit med om liknande, att det är exakt 7 (tidigare 14) dagar emellan och krävdes i sådana fall Covid-test?
Enligt Re-Open EU:
"Proof of vaccination, which is valid:
  • from 7 days after the second dose of the vaccine;"
Vilket för mig kan tolkas som antingen OK den 12/08/2021 eller OK från 13/08/2021.
 

ekf

Medlem
Är det någon som varit med om liknande, att det är exakt 7 (tidigare 14) dagar emellan och krävdes i sådana fall Covid-test?
Det var någon som postade reglerna för vad det nu var för land i slutet på förra veckan, det landet tydliggjorde att testdagen inte räknades, sedan skulle det vara 14 hela dagar väntan och man fick resa in tidigast dag 15… dvs i ditt fall den 13:e. Med det sagt så vet jag inte hur Frankrike räknar…
 

igelkotten

Medlem
Det var någon som postade reglerna för vad det nu var för land i slutet på förra veckan, det landet tydliggjorde att testdagen inte räknades, sedan skulle det vara 14 hela dagar väntan och man fick resa in tidigast dag 15… dvs i ditt fall den 13:e. Med det sagt så vet jag inte hur Frankrike räknar…

Storbritannien räknar vaccindagen som dag 0, vilket de uttryckligen anger. För länder som inte gör det kan man hoppas att det räknas "som vanligt", men jag har själv inte rest in i något land när jag var dag 14.
 

Osten

Medlem
Det var någon som postade reglerna för vad det nu var för land i slutet på förra veckan, det landet tydliggjorde att testdagen inte räknades, sedan skulle det vara 14 hela dagar väntan och man fick resa in tidigast dag 15… dvs i ditt fall den 13:e. Med det sagt så vet jag inte hur Frankrike räknar…

Storbritannien räknar vaccindagen som dag 0, vilket de uttryckligen anger. För länder som inte gör det kan man hoppas att det räknas "som vanligt", men jag har själv inte rest in i något land när jag var dag 14.
Tack för input, låter onekligen som allt med Corona just nu... Alla länder räknar olika och reglerna uppdateras kontinuerligt. Får helt enkelt bli till att boka ett Antigen-test, kanske är det 300-400 kronor i sjön, men better safe then sorry. :)
 

Senator

Moderator
Är du fullvaccinerad? Kör en GF dag!

Från ARN finns det bara 1x per dag just nu, från CPH är det 2x. Man kan iofs åka 07:15 ut och 16:30 hem. Dock är det fortfarande stökigt att komma in i UK:

Amber list rules
What you must do if you have been in a country or territory on the amber list in the 10 days before you arrive in England.

Before travel to England
Before you travel to England you must:

You must do these things whether you are fully vaccinated or not.

On arrival in England
If you are fully vaccinated

After arrival in England you must take a COVID-19 test on or before day 2.

This applies if you’re fully vaccinated under either:

  • the UK vaccination programme
  • the UK vaccine programme overseas
  • an approved vaccination programme in Europe or the USA - not all are recognised in England
Find out how to prove you are fully vaccinated, which European countries this applies to and approved vaccination programmes for Europe and the USA.

It also applies if you are:

  • taking part in an approved COVID-19 vaccine trial in the UK or the USA
  • under 18 and resident in the UK, a UK Overseas Territory, the USA or one of the specified European countries
If you will be in England for less than 2 days you still need to book and pay for a day 2 COVID-19 test. You only need to take the test if you are still in England on day 2.

Red, amber and green list rules for entering England - GOV.UK

Sjukt dyr fika med test ut sen måste man ha ett test i UK trots att man inte använder det.
 

Ricci

Medlem
Ta en dagskryssning från Kapellskär i morg bitti och bunkra upp med lite god Champagne alt från Grisslehamn. :D:cool:
Jaja, jag fattar att det var med att flyga någonstans. Men att ha god Champagne hemma är ack så viktigt det oxå. ;)
Givet att du då flyger upp till Sthlm.
Tråkigt nog blev det "copy paste" AY business CPH - HEL ikväll och hem imorgon förmiddag.
Jag är imponerad att Finnair kör varm mat och ett bra utbud på alkoholvaror på denna nordiska linje.:)
 

trekker

Medlem
Från ARN finns det bara 1x per dag just nu, från CPH är det 2x. Man kan iofs åka 07:15 ut och 16:30 hem. Dock är det fortfarande stökigt att komma in i UK:

Amber list rules
What you must do if you have been in a country or territory on the amber list in the 10 days before you arrive in England.

Before travel to England
Before you travel to England you must:

You must do these things whether you are fully vaccinated or not.

On arrival in England
If you are fully vaccinated

After arrival in England you must take a COVID-19 test on or before day 2.

This applies if you’re fully vaccinated under either:

  • the UK vaccination programme
  • the UK vaccine programme overseas
  • an approved vaccination programme in Europe or the USA - not all are recognised in England
Find out how to prove you are fully vaccinated, which European countries this applies to and approved vaccination programmes for Europe and the USA.

It also applies if you are:

  • taking part in an approved COVID-19 vaccine trial in the UK or the USA
  • under 18 and resident in the UK, a UK Overseas Territory, the USA or one of the specified European countries
If you will be in England for less than 2 days you still need to book and pay for a day 2 COVID-19 test. You only need to take the test if you are still in England on day 2.

Red, amber and green list rules for entering England - GOV.UK

Sjukt dyr fika med test ut sen måste man ha ett test i UK trots att man inte använder det.
Nu har jag inte kollat nogrannare, men behövs tester om man är i transfer och aldrig går igenom passkontrollen?
 
Toppen