Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Nej som svensk kan du aldrig nekas hemresa till Sverige. Men ni ska testa er när ni kommer hem enligt reglerna nu.

Tekniskt sett kan flygbolag ha egna krav, och det kan också föreligga testkrav för transfer om man har någon mellanlandning (som det var i tex Frankfurt tidigare i år).

Inget transportbolag har någon som helst skyldighet att acceptera någon resenär, men gränspolisen kommer inte stoppa dig när du kommer fram.

Det är kanske teknikaliteter, men det är ju inte otänkbart att exempelvis en charterarrangör ställer såna krav.
 

CardKing

Medlem
Vad är era erfarenheter av CovidPasset då?


Jag är i 30-års åldern och ska ta min andra dos den 17 augusti.
Det ska ta upp till en vecka att få vaccinationen registrerad i sitt digitala bevis.
Enligt 1177 mfl källor.


Den 28:e tänkte jag därför flyga från CPH.

Kan det dröja längre än en vecka?
Hur snabbt var det i din region?
 

011430121

Medlem
Vad är era erfarenheter av CovidPasset då?


Jag är i 30-års åldern och ska ta min andra dos den 17 augusti.
Det ska ta upp till en vecka att få vaccinationen registrerad i sitt digitala bevis.
Enligt 1177 mfl källor.


Den 28:e tänkte jag därför flyga från CPH.

Kan det dröja längre än en vecka?
Hur snabbt var det i din region?
Du måste tänka på att du först är full vaccinerad 14 dagar efter andra sprutan
Passet kan du nog redan efter någon dag ha info om att du har fått båda sprutorna.
 

Senator

Moderator
Vad är era erfarenheter av CovidPasset då?


Jag är i 30-års åldern och ska ta min andra dos den 17 augusti.
Det ska ta upp till en vecka att få vaccinationen registrerad i sitt digitala bevis.
Enligt 1177 mfl källor.


Den 28:e tänkte jag därför flyga från CPH.

Kan det dröja längre än en vecka?
Hur snabbt var det i din region?

Min sambo iofs i Stockholm fick svar 48t efter andra dos.

Du måste tänka på att du först är full vaccinerad 14 dagar efter andra sprutan
Passet kan du nog redan efter någon dag ha info om att du har fått båda sprutorna.

Det beror på destination. Norge är det sju dagar men de flesta EU-länder är det 14 dagar.
 

ekf

Medlem
Vad är era erfarenheter av CovidPasset då?


Jag är i 30-års åldern och ska ta min andra dos den 17 augusti.
Det ska ta upp till en vecka att få vaccinationen registrerad i sitt digitala bevis.
Enligt 1177 mfl källor.


Den 28:e tänkte jag därför flyga från CPH.

Kan det dröja längre än en vecka?
Hur snabbt var det i din region?
Som 011 påpekade ovan så måste det gå 14 dagar innan du anses vara fullvaccinerad i de flesta EU-länder. Jag skulle därför råda dig att inte planera inresa någonstans förrän tidigast den 1 september.

Jag fick mitt uppdaterade covidbevis två dygn efter dos 2.
 

JacobGBG

Medlem
Någon med erfarenhet av inträde till Ungern (BUD) under den senaste tiden? Deras restriktioner är *surprise surprise* otydliga och motsägelsefulla om vad som gäller.
 
Toppen