Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

dino_81

Medlem
Vad menar du med "okynnesresa"? Att man ska avstå från semesterresor generellt ("icke nödvändig resa") och alltså hålla sig hemma eller att barnfamiljer generellt ska avstå semesterresor och hålla sig hemma? Du är förstås fri att tycka vad du vill men varken UD eller Folkhälsomyndigheten avråder från semesterresor generellt inom EU - oavsett ålder.
Jag vill egentligen inte ta en diskussion pga att det är ett så laddat ämne där många (inklusive jag själv) berörs men känner att jag vill svara.

Jag menar att resandet under sommaren (trots ingen formell avrådan mot resande i sig) tyvärr har visat sig vara ytterst negativ ur ett smittspridningsperspektiv. Vidare har FHM avrått från ökade sociala kontakter, att hålla avstånd även utomhus och stanna hemma vid minsta symtom. Detta tre rekommendationer är inte helt lätt att hålla på en semesterresa.

Siffror som säger upp till 25% av de nya fallen kan härledas till utlandssemestrar har redovisats, då blir det väldigt tydligt att icke-nödvändiga resor inte är bra sett till smittspridning.

Framförallt är det icke-vaccinerade (där barn/tonåringar ingår) som löper risk att bli symptomatiskt sjuka och därmed mer troligt smitta andra.

Mitt svar gällde Tyskland och krav på test även för +12 år som ännu inte har vaccinerat sig och det tycker jag är bra.

Vi här på detta forum älskar att resa och gör det mer än gärna. Därför kanske var mitt uttryck om okynnesresande lite hårt. Vad jag vill komma fram till är om vi alla kollektivt och solidariskt håller oss på marken ett tag till så kommer världen fortare att öppna upp så att vi kan återstarta vår älsklingshobby på nytt!
 

Veratio

Medlem
Malmö landvägen över Stora Bält ner till Flensburg och tillbaka. Ingen koll någonstans annat än legitimation när man kom tillbaka till Sverige.

Hade utskrift av vaccinsintyg och var redo!
 

SK989

Medlem
EU avråder dock från såna resor genom att skapa regler som försvårar för barnfamiljer att resa. Vi kan därmed förutsätta att det är den gemensamma positionen hos medlemsländerna att den här typen av resor är okynnesresor. På det sättet slipper såväl UD som FOHM att rekommendera något.

Jag förstår dock inte fullt ut varför inte barnfamiljer kan testa sina barn? Obehagligt? Jaha? Dyrt? Jaha? Jag misstänker att det är något underförstått här som hänger ihop med det låga svenska testandet men vad vet jag...
EU bestämmer inte reglerna för inresa och vistelse - det gör medlemsländerna själva och hela spektrumet finns: från Estland som tillåter svenskar att resa in utan några krav alls till Malta som bara släpper in fullt vaccinerade (d.v.s. inte ens genomgången covid eller ett nytaget negativt PCR-test duger som alternativ).

Medlemsländerna gemensamma position är inte att avråda från turism generellt heller. Länder som Grekland och Kroatien må ha krav på covidtest m.m. för ovaccinerade men de snarare uppmuntrar till turism än avråder.

Att barnfamiljer inte skulle testa barn för inresa eller för att få flyga tror jag få generellt tycker och inte heller att det skulle vara gratis (vid hemkomsten är det i och för sig gratis). Klart det är krångligt men det får man ta om man vill resa. Mina barn gjorde covidtest innan vi åkte på semester utomlands och gjorde test när vi kom hem. Så jobbigt var det inte. Nästa vecka ska vi åka igen och krävs covidtest då till landet vi ska är det bara att gilla läget.

Att just utlandsturism i sig skulle bidra till ökat smittspridning har jag svårt att köpa. Resor till områden med stor smittspridning, ja. Men resor till länder med låg smittspridning? Sverige har klart större smittspridning än t.ex. Tyskland men ändå verkar en del tycka att det är bättre att ta båten till Gotland för att semestra än att ta båten till Tyskland för att semestra. Givetvis är det bättre ur smittspridningssynpunkt om ingen reser på semester alls och bara är hemma på orten man bor men rent krasst tror jag inte så många gör den uppoffringen utan starka påbud från myndigheterna.
 
Last edited:

Wipe75

Medlem
Är det någon som åkt hem (till Sverige) via CPH från Spanien senaste dagarna? Skall ju enligt uppgift inte kräva några tester/intyg men verkar ju ändras fort
 

JAM(1)777

Medlem
Är det någon som åkt hem (till Sverige) via CPH från Spanien senaste dagarna? Skall ju enligt uppgift inte kräva några tester/intyg men verkar ju ändras fort

Stämmer, vi åkte 29:e juli PMI-CPH. Inga frågor i incheckning, hänvisade till ”Transfer directly to boarder region”. På Coronasmitte, är vi undantagna från test
 

Attachments

  • 15E020B4-9568-4425-A076-1816672C120E.png
    15E020B4-9568-4425-A076-1816672C120E.png
    177,7 KB · Visningar: 83

toer00

Medlem
Jag vill egentligen inte ta en diskussion pga att det är ett så laddat ämne där många (inklusive jag själv) berörs men känner att jag vill svara.

Jag menar att resandet under sommaren (trots ingen formell avrådan mot resande i sig) tyvärr har visat sig vara ytterst negativ ur ett smittspridningsperspektiv. Vidare har FHM avrått från ökade sociala kontakter, att hålla avstånd även utomhus och stanna hemma vid minsta symtom. Detta tre rekommendationer är inte helt lätt att hålla på en semesterresa.

Siffror som säger upp till 25% av de nya fallen kan härledas till utlandssemestrar har redovisats, då blir det väldigt tydligt att icke-nödvändiga resor inte är bra sett till smittspridning.

Framförallt är det icke-vaccinerade (där barn/tonåringar ingår) som löper risk att bli symptomatiskt sjuka och därmed mer troligt smitta andra.

Mitt svar gällde Tyskland och krav på test även för +12 år som ännu inte har vaccinerat sig och det tycker jag är bra.

Vi här på detta forum älskar att resa och gör det mer än gärna. Därför kanske var mitt uttryck om okynnesresande lite hårt. Vad jag vill komma fram till är om vi alla kollektivt och solidariskt håller oss på marken ett tag till så kommer världen fortare att öppna upp så att vi kan återstarta vår älsklingshobby på nytt!

Festande (ovaccinerade) ungdomar i grupp förstör för oss övriga.
Tror inte de bryr sig det minsta om att testa sig vid hemkomst alt. hålla sig i karantän vid symptom mm
 

Hachans

Medlem
Festande (ovaccinerade) ungdomar i grupp förstör för oss övriga.
Tror inte de bryr sig det minsta om att testa sig vid hemkomst alt. hålla sig i karantän vid symptom mm

Det man inte riktigt har hajat i Sverige är att testning måste vara lättillgänglig. Ingen millennial kommer sitta i telefonkö till sin vårdcentral för att boka ett test när de kommit hem från en resa om de inte redan känner sig kassa (och knappt då).

Ta ett blad ur Tysklands bok. Teststationer överallt. Drop in om det behövs. Och se till att teststationerna på flygplatserna är öppna (eller existerar) så att testandet blir en naturlig del av resandet. Gör det jobbigt att undvika och otroligt lätt att testa. Att stationerna på Arlanda stänger 19 är ju pinsamt.

Jag tror faktiskt att folk stannar hemma - om de vet att de är positiva. Men det är det steget som måste till.
 
Det man inte riktigt har hajat i Sverige är att testning måste vara lättillgänglig. Ingen millennial kommer sitta i telefonkö till sin vårdcentral för att boka ett test när de kommit hem från en resa om de inte redan känner sig kassa (och knappt då).

Ta ett blad ur Tysklands bok. Teststationer överallt. Drop in om det behövs. Och se till att teststationerna på flygplatserna är öppna (eller existerar) så att testandet blir en naturlig del av resandet. Gör det jobbigt att undvika och otroligt lätt att testa. Att stationerna på Arlanda stänger 19 är ju pinsamt.

Jag tror faktiskt att folk stannar hemma - om de vet att de är positiva. Men det är det steget som måste till.
+1 alla som landar på ARN eller GOT borde kunna testa sig direkt, i väntan på bagaget, oavsett vilken region man bor i.
 
Toppen