Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

John Rambo

Medlem
Rapport från Albanien: Här använder nära nog ingen mask. Inga krav alls för inresa, inga kontroller någonstans.
Social distansering verkar vara ett okänt begrepp, handsprit en okänd vätska etc. etc.
Dock så har vi inte sett någon till synes förkyld sedan vi anlände, något som vi däremot reagerade på under föregående sommar i Italien, där folk nös och hostade bakom sina masker. För den covid-försiktige hade jag inte rekommenderat detta land, men för oss odödliga unga funkar det bra nog. (Sedan är ju klart service och kvalitet i övrigt här i linje med landets fattigdom - katastrofal :rolleyes:)
 

LarsCph

Medlem
Rapport från Albanien: (.....)
Dock så har vi inte sett någon till synes förkyld sedan vi anlände, något som vi däremot reagerade på under föregående sommar i Italien, där folk nös och hostade bakom sina masker. För den covid-försiktige hade jag inte rekommenderat detta land, men för oss odödliga unga funkar det bra nog. (Sedan är ju klart service och kvalitet i övrigt här i linje med landets fattigdom - katastrofal :rolleyes:)

Jeg vil 100% foretrække at rejse til et land hvor folk bliver hjemme når de er syge i forhold til et land hvor man går ud med masker og så hoster/nyser i dem. Men jeg er også skeptisk overfor hvor stor beskyttelse masker i praksis giver, når man er hvordan de typisk (gen)anvendes.
 
Rapport från Albanien: Här använder nära nog ingen mask. Inga krav alls för inresa, inga kontroller någonstans.
Social distansering verkar vara ett okänt begrepp, handsprit en okänd vätska etc. etc.
Dock så har vi inte sett någon till synes förkyld sedan vi anlände, något som vi däremot reagerade på under föregående sommar i Italien, där folk nös och hostade bakom sina masker. För den covid-försiktige hade jag inte rekommenderat detta land, men för oss odödliga unga funkar det bra nog. (Sedan är ju klart service och kvalitet i övrigt här i linje med landets fattigdom - katastrofal :rolleyes:)
Rapportera gärna mer om Albanien här på BC, vart ni bodde och så. Det är ett spännande land som jag tror kommer bli lika populärt som Kroatien om 5-10 år.
 

Mirakaz

Medlem
Nån som fattar reglerna för resa till Norge från Stockholm (orange zon from idag)?

Norska myndigheternas sida är inte lätta att förstå.
 

Hachans

Medlem
Nån som fattar reglerna för resa till Norge från Stockholm (orange zon from idag)?

Norska myndigheternas sida är inte lätta att förstå.

Vad är krångligt?

Du kan som grund inte resa in i Norge om du bor i eller passerar genom ett orange område på vägen till Norge (gäller även flygtransfer, du kan alltså inte ovaccinerad flyga till Norge från Arlanda eftersom du då blir diskvalificerad eftersom du använder flyg som är en offentlig transport och du är i närkontakt med andra du inte bor med). Undantag gäller för den som är fullvaccinerad, då går det bra att resa även från orange länder.

Fler undantag finns här, såsom familjerelationer etc:
Bosatt i EU/EØS/Schengen eller Storbritannia - UDI
 
  • Gilla
Reactions: ekf

M.K

Medlem
Det går faktiskt bra att passera gult/orange område med bil innan ankomst tlll Norge. Inga stopp där dock och bilrutorna skal hållas stängda hela tiden i kontaminerat område. Det kanske kan flyga in lite Corona på motorvägen? :rolleyes:
 

Hachans

Medlem
Det går faktiskt bra att passera gult/orange område med bil innan ankomst tlll Norge. Inga stopp där dock och bilrutorna skal hållas stängda hela tiden i kontaminerat område. Det kanske kan flyga in lite Corona på motorvägen? :rolleyes:

Poängen är väl att man inte ska ha stannat. Det blir väldigt snabbt ohållbart om man ska börja fråga folk ifall de stannat med bilen på någon obemanna mack eller om det var en bemannad mack, fanns det kö? Kissade ni längs vägen? Var det mycket folk där?

Bättre att säga att man inte får ha stannat helt enkelt.
 

toer00

Medlem
Det går faktiskt bra att passera gult/orange område med bil innan ankomst tlll Norge. Inga stopp där dock och bilrutorna skal hållas stängda hela tiden i kontaminerat område. Det kanske kan flyga in lite Corona på motorvägen? :rolleyes:
Så kör inte ned cabbat… då kommer du inte in…?
Och ingen soppa påfyllning i kontaminerat område
 

M.K

Medlem
Ja jag fattar varför, enkelt och greit. Danmark kör väl samma regel med egen bil? Jag vill minnas det.

@toer00 Nej nedcabbat är bara att glömma här. :D
 
Toppen