Senaste nytt

Söker: Bonus resa till Asien

hco

Medlem
1) Ny(a) ägare/nytt kapital. Kommer knappast starta First igen. Bästa alternativet.

2) Konkurs och försvinner. Sämsta alternativet.

3) Uppköpta av Korean Air. (Då blir Korea SkyTeam-land :(

Blev rättad av Ms_hco vid frukostbordet.

Alternativ 3 rullar redan: Korean Air receives bank greenlight for Asiana takeover

"Korean Air receives bank greenlight for Asiana takeover
On June 30, 2021, the biggest South Korean airline, Korean Air, got the green light from the Korean Development Bank (KDB) for the Asiana Airlines post-merger integration (PMI) plan with Korean Air. This marks another milestone in Korean Air’s purchase of Asiana Airlines. "
 

Thrilled

Medlem
@Doctor-X Stort tack för ett väldigt välgenomtänkt svar! Jag skall återkoppla lite med mina tankar.

Gällande Ishigaki så var det mest att det först behövdes ett flyg för att ta sig dit utöver hotellkostnader m.m. På många andra ställen behöver man inte flyga vidare för att hitta bra miljöer av tropiskt ytseende. T ex som du nämnde Bali där tar man sig vidare med bil transfer.

Gällande ANA - The Suites så verkar det verkligen vara ett bra val, det jag såg på lite videos då jag som nämnde A380 som hade en first class där du hade liksom en dubbelsäng och "rummet" var väggarna ändå upp till "taket" på flygplanet så det var verkligen lite mer isolerad känsla. Men det är ju min högst subjektiva känsla av att bara kolla på videos på youtube. Det som fångade mitt intress var en tråd här för ett par år sedan där det stod att det kanske skulle gå att få en första klass med Singapore Air A380 via CPH till Changi. Sen är ju detta inte längre ett val så jag skall inte snöa in på det :)

Asiana - Check då är dom ute ur bilden...

Har dom gjort om poängtabellen senaste åren? Jag vill minnas att jag kollade för två år sedan och då kostade det typ 220 000 poäng, men osäker på om det var öregioner jag kollade på då (och minnet kan ju faktiskt vara fel). Om vi snackar Bali, räknas inte det som en öregion i asien också och således 290 000 poäng? Lite svårt att se vad som ingår i vilken region :)

Gällande din fråga om jag åkt business klass förut så är svaret ja & nej... Jag för att den business klass jag åkt med hade bara lite bredare säten som inte gick att få i liggläge och lite mer service men absolut inget extravagant.

Om jag skall försöka få ner lite på alternativen så har jag insett följande:

# Japan/Filippinerna i första klass är uteslutet då jag inte kommer ha dom poängen som krävs om det är 290 000 poäng.
# Singapore verkar uteslutet också om det är 290 000 poäng dit med då jag trodde dom ingick i Sydostasien, Fastland.
# Bali - Går dom under Sydostasien Öregioner eller går dom under någon annan region? Oavsett så verkar det vara Turkish Airlines Business klass som är bästa alternativet i dessa fall?
# Seychellerna - Är definitivt ett alternativ men vad finns det för något att välja på då?
# Karibien - Finns det några trevliga alternativ hit?
# Hawaii - Såg att Hawaii ligger på 250 000 poäng vilket kan vara nåbart, är det ett alternativ.?
# Finns ANA - The Suites bara på flygningar till Tokyo?

Gällande Covid så är jag helt enig med dig kring osäkerhet kring detta (även om jag tror världen behöver nog inse att detta är något vi kanske får lära oss att leva med i framtiden, med kompletterande vaccinations doser m.m för jag tror inte det kommer "försvinna" helt)

Ber om ursäkt för den långa texten och frågeställningarna :)

MVH

/Micke
 

palmen

Moderator
Det har aldrig varit möjligt att boka nya suites på Singapore A380 annat än intra Asien precis innan pandemin bröt ut (gick att boka på Shanghai-Singapore). De A380 som var möjliga en kort stund var där det fanns gamla versionen av First på A380.

SAS ändrade poängtabellerna för ett tag sedan där Sydostasien delades om i fastland och "öar" och då Singapore hamnade i ö-regionen. Man höjde samtidigt priser till Oceanien.

Hawaii kan du troligtvis glömma om inte sas börjar tillåta flyg via Japan, då kan du åka ana first dit. Via USA blir det business till USAs västkust eller Vancouver och sen med största sannolikhet bara ekonomi till Hawaii som dock är extremt svårt att få som award. Bättre att boka business is till USA och köpa en biljett till Hawaii istället.

Jag är tyvärr pessimist vad gäller möjligheter till resa till Asien, tror det kan ta år innan det blir möjligt. USA har jag lite förhoppning på att det öppnas inom ett halvår, men senaste rapporterna är ju inte så lovande tyvärr.
 

Thornado

Medlem
# Japan/Filippinerna i första klass är uteslutet då jag inte kommer ha dom poängen som krävs om det är 290 000 poäng.
# Singapore verkar uteslutet också om det är 290 000 poäng dit med då jag trodde dom ingick i Sydostasien, Fastland.


Fast om du har 220k poäng nu och dina poäng inte går ut förrän 2023 (och det ändå är "säkrare" att boka lite längre fram pga covid) så är det ju ingen omöjlighet att hinna få in de återstående 70k poängen innan dess. Värva några personer till Amex så är ni nästan där.
 

J1981

Medlem
@Doctor-X

Gällande Ishigaki så var det mest att det först behövdes ett flyg för att ta sig dit utöver hotellkostnader m.m. På många andra ställen behöver man inte flyga vidare för att hitta bra miljöer av tropiskt ytseende. T ex som du nämnde Bali där tar man sig vidare med bil transfer.

/Micke

Nu var det inte aktuellt, men man kan ha upp till 8 segments per resa. Så du behöver inte ha tex Tokyo som slut destination, utan kan flyga tex arn-lhr-hnd-isg. Du kan även göra layovers under 24h på mellanlandningar.
 

Mikado

Medlem
Om du aldrig flugit ”riktig business” tidigare skulle jag inte lägga så mycket energi på att jaga first-platser. Hellre flyga business med bra bolag, ”bara” det är ju en upplevelse (med det sagt: jag har aldrig flugit first, kanske har missat något). Singapore airlines är i topp av de jag provat men går inte att boka med eurobonus just nu (om de inte öppnat upp igen?). Jag gillar även SAS och Turkish.

Vi gjorde en underbar resa för några år sedan till Singapore, flög revenue därifrån till Langkawi och tog färja till Koh Lipe. Några dagar på Koh Lipe och några på Langkawi. Rekommenderas. Även Bali är ju fint men på själva bali är det inte direkt paradisstränder utan då måste man till öarna utanför. Precis innan corona bröt ut var vi i Seychellerna, helt magiskt men dyrt och enklast att hitta biljetter med Ethiopian som är helt okej men inte i klass med många andra. Dock billigt med eurobonus! Så då kanske du kan åka på två resor istället för en :)
 

ekf

Medlem
Gällande Ishigaki så var det mest att det först behövdes ett flyg för att ta sig dit utöver hotellkostnader m.m.
Ett tips om just inrikesflighter i Japan är ANAs "Visit Japan Fare" som man kan nyttja om man ankommer Japan med med ett *A-bolag och inte är bosatt i Japan. När jag nyttjade det häromåret för en tripp NRT-OKA-HND så var det markant billigare än att köpa flighterna på normalt vis.
https://www.ana.co.jp/en/vn/plan-book/promotions/special-fares/

De har även något som kallas "Experience Japan Fare" som kan vara fördelaktigt i vissa fall...
 

Thrilled

Medlem
Hej igen!

Ännu en gång stort tack för all bra svar!

@ekf Grymt bra tips gällande Visit Japan Fare!

@Mikado Som det ser ut nu blir det mer och mer åt business class hållet pga av omständigheterna iaf. Vi har faktiskt gjort en liknande trip som dig när vi gifte oss. Vi åkte dock till Penang i Malaysia och var där i en vecka och sen åkte vi till Langkawi för att ta färjan till Koh Lipe och var där en vecka. Koh Lipe är än idag en av mina favoritplatser som jag besökt!

Gällande poängen så har jag 193 000 just nu sådom 220 000 som jag skrev var en grov beräkning av vad jag skulle ha vid tidigaste resetillfället. Det blir mer och mer klarhet i vad poängen kommer räcka till.

Dom som jag nu vet kan funka eller inte sett något svar kring:

* Bali - Turkish Airlines (Den går att hitta resor till). Enda frågan här är hur mycket poäng går åt för att ta sig dit?
* Seychellerna - Ethiopian Airlines (är dom det enda bolaget?)
* Singapore/Tokyo/Filippinerna - Går att ta sig till dock endast med Business Class om poängen skall räcka till. Vilka bolag rekommenderar ni isåfall. Är ANA Business Class också bra med tanke på att ni säger att ANA The Suites är riktigt bra?
* USA - Vad finns det för alternativ här?
* Mexico - Finns det några alternativ som är bra?
* Karibien - Ett favoritresemål där vi vart ett par gånger mer kryssningar. Finns det något vettig hit? Ie jag tänker att Holland/Frankrike mfl har öar där

Ännu en gång ett stort tack på förhand!

MVH

/Micke
 

intuition

Medlem
Om du aldrig flugit ”riktig business” tidigare skulle jag inte lägga så mycket energi på att jaga first-platser. Hellre flyga business med bra bolag, ”bara” det är ju en upplevelse (med det sagt: jag har aldrig flugit first, kanske har missat något).
...
Det tycker jag är ett bra råd.
Det är roligare att först "köra skiten ur" business och sedan toppa det med en resa i first. Om man börjar i first kommer man aldrig riktigt att njuta av business.
Nu är skillnaden mellan busines och first inte vansinnigt stor, men man uppskattar nyanserna mer när man vet fullt ut vad business innebär. Tex skillnaden i personaltäthet, att service verkligen är on-demand och exakt som man ber om.
 
Toppen