Senaste nytt

Resor med öl

Lauda 777

Medlem
Vårens andra direkt nödvändiga resa var ett faktum, styvt 30 mil i bil senare så når jag turligt nog Nora. Nora har säkert sina stunder men framför allt så finns Apex Brewing Company här. Och även om den huvudsakliga agendan för denna resa är helt andra saker än öl så fanns lite utrymme för hopp och lek. Så...

Stegen styrdes mot Bryggerikrogen i Nora som med en aningens god vilja kan kallas för Apex tap room. Tur som en tokig hade man också, det var öppet i dessa speciella tider.

Visa bifogad bild 118389

Menyn visat en bråkdel av vad som fanns tillgängligt.
Visa bifogad bild 118390

Verkligheten var en annan, räknade jag rätt fanns det 39 olika burkar från Apex, mittenhyllan i bilden, plus en på tapp.
Visa bifogad bild 118391

Stört omöjligt att välja med andra ord. Men om jag ändå tagit mig hit så varför inte välja det nyaste av nya, två DIPA tappad på burk denna vecka, till vänster Doomrider, till höger New Pyramids.
Visa bifogad bild 118392

Och i glaset såg de ut så här.
Visa bifogad bild 118393

Två finfina DIPA med plustecknet till New Pyramids. Men då formen var god och då detta var en chans utöver det vanliga så gick jag all in. Så... Det fick bli en beställning till, denna gång två TIPA. Till vänster Abbath, till höger Idiosyncratic.
Visa bifogad bild 118394

Och i glaset vart det så här.
Visa bifogad bild 118395

Abbath var bra men tryckte inte riktigt på gasen. Idiosyncratic tillhör toppskiktet av TIPA jag druckit. En aningens sponken i den annars alldeles enastående.

Apex kan verkligen sin IPA men jag har en utmaning med Apex och det är att jag har svårt att skilja deras öl åt. Jämför med Oppigårds som mer får till en unik smak i varje IPA de släpper. I alla fall enligt mig

Men på det stora hela taget en superfin kväll i ett försommarvarmt Nora.

Trevligt! Har också Nora och bryggerikrogen på sommarlistan i år. Tycker att Apex just nu är bäst i Sverige på torrhumlad IPA. Helt grymma!

Ett tips om man är i Nora är att gå in på Systembolaget. Dom har ett bra apexsortiment på hyllan. Ett tiotal i alla fall sist jag kollade.
 

Mimer

Medlem
Trevligt! Har också Nora och bryggerikrogen på sommarlistan i år. Tycker att Apex just nu är bäst i Sverige på torrhumlad IPA. Helt grymma!

Ett tips om man är i Nora är att gå in på Systembolaget. Dom har ett bra apexsortiment på hyllan. Ett tiotal i alla fall sist jag kollade.

Kan bekräfta detta, när jag var på besök i Nora i mitten av maj så räknade jag in 12 olika burkar Apex på hyllorna på Bolis där. (Och efter Bolis så är Nora glass vägg i vägg väl värt ett besök...)
 
Last edited:

Valley

Medlem
Så blev det till slut dags för något från lilla Sideburn Brewery i metropolen Gnarp.

ED68CD2F-C88A-4DCE-BE96-3C1F28779C5A.jpeg

Varje gång jag varit på väg har alltid något satt stopp.
Men nu så. Till slut har de fått in några sorter på systemets beställningssortiment.
Byxljummen Stout är inte precis min favorit. Men jag fixade inte att vänta.
Den får OK men står inte upp mot t ex Grebbestads Ostron…. eller Youngs Double

Bittern testas om ett tag
 
Toppen