Senaste nytt

Lynk & Co: delning/bilpool

Sir Lemon

Medlem
Jag har haft min Lynk&Co 01 laddhybrid i 10 dagar nu.
Appen är lanserad men fungerar inte för mig, bilen måste in på service för software reset (de hämtar bilen och ställer tillbaka inom ett dygn) då bilen och appen inte kommunicerar. Trist, för det vore bra att starta AC:n innan man hoppar in i bilen etc, men ett mindre problem.

Bildelning är inte live än och jag är skeptisk till hur relevant det kommer att vara i början, jag räknar inte med att använda det så mycket förutom att dela "gratis" till vänner och familj. Något som krävs om man vill att någon utanför hushållet skall köra bilen och täckas av försäkring.

Då till bilen. Den blå (som är mer blå-grön havsfärg) är snyggast, riktigt fin färg. Batteriet på 14.1kWh räcker minst 6 mil, om inte mer på landsväg. Bensinmotorn har inte använts förutom på en 35 mils motorvägsresa och efter totalt 80 mil med bilen är tanken fortfarande halvfull.

I stort har väl bilen det mesta jag kan önska. Det är som en lite bättre och lite större XC40 tycker jag. En nackdel är att dragkrok kostar 400/månad, så det skippade vi.
Tack för god rapport! Är lite avis på dig. Betalade just idag den sista avbetalningen på min Cooper och påbörjat längtan efter ngt nytt. Har du leasing eller köpt?
 

Morgan

Medlem
Känns som att Lync driver på en positiv mindre stelbent syn på Leasing. Tredjepartsaktören Gomore erbjuder tex liknande paket på Polestar 2/Tesla 3, all inclusive och 24-36 mån.

Min uppfattning är att traditionell privatleasing är utan vinterdäck, försäkring och service, vilket mest känns som sätt att få mer attraktivt pris, därför jag gillar Lyncs koncept!

Privatleasing Med GoMore | Leasing I Se våra erbjudanden →
 

Johanna

Medlem
Jag har haft min Lynk&Co 01 laddhybrid i 10 dagar nu.
Appen är lanserad men fungerar inte för mig, bilen måste in på service för software reset (de hämtar bilen och ställer tillbaka inom ett dygn) då bilen och appen inte kommunicerar. Trist, för det vore bra att starta AC:n innan man hoppar in i bilen etc, men ett mindre problem.

Bildelning är inte live än och jag är skeptisk till hur relevant det kommer att vara i början, jag räknar inte med att använda det så mycket förutom att dela "gratis" till vänner och familj. Något som krävs om man vill att någon utanför hushållet skall köra bilen och täckas av försäkring.

Då till bilen. Den blå (som är mer blå-grön havsfärg) är snyggast, riktigt fin färg. Batteriet på 14.1kWh räcker minst 6 mil, om inte mer på landsväg. Bensinmotorn har inte använts förutom på en 35 mils motorvägsresa och efter totalt 80 mil med bilen är tanken fortfarande halvfull.

I stort har väl bilen det mesta jag kan önska. Det är som en lite bättre och lite större XC40 tycker jag. En nackdel är att dragkrok kostar 400/månad, så det skippade vi.
tack, tror jag väntar ett tag. Dragkroken tycker jag med är en nackdel
 

Sir Lemon

Medlem
Har nu sett bilen live. Var ute söder på en camping söder om Jönköping och träffade lite vänner. Vi pratade bl a om Lynk och jag skärmdumpar Aftonbladets testkörning där de är lyriska över bilen. När vi kommer tillbaks till parkeringen står den där och lyser bredvid min egen Cooper Clubman. Efter nån minut kommer ägaren, en kines, som jobbar på Lynk och därför hade den som tjänstebil. Blev provkörning för både mig och min kompis. Självklart frågade vi ut vederbörande med omsorg också ;) Det är helt klart en stark kandidat till nästa bil.
 

Attachments

  • FFDC8AD9-CD5B-41A1-BA71-11014C359F67.jpeg
    FFDC8AD9-CD5B-41A1-BA71-11014C359F67.jpeg
    96,2 KB · Visningar: 227
  • E35AAB04-3963-43D6-9C3A-75F295067C89.jpeg
    E35AAB04-3963-43D6-9C3A-75F295067C89.jpeg
    86,3 KB · Visningar: 238

And Ve

Ny medlem
Liten uppdatering angående eldrivnan.

Idag körde vi runt i sydöstra Skåne till ett par ställen, mestadels 70-väg med lite 40km/h genom småorter, blandat med krypkörning där det är extra populärt.

68,3 km kört
Snittfart 43km/h
Snittförbrukning 0.4l/100km

Detta tog batteriet från 100% ned till 14%, inte illa alls enligt mig. Jag körde uteslutande på drive mode ”pure” som är ren el, men om man trycker plattan i mattan för att köra om en traktor eller liknande så kör bensinmotorn igång, så jag antar att de 0.27 litrarna bensin kom därifrån. Jag har också haft växeln i B, istället för D. Vad B står för vet jag inte men det är i princip KERS, men jag gillar när bilen bromsar lite försiktigt när jag släpper gasen.

Har också noterat att bensinmotorn envisas med att fortsätta användas om man väl fått igång den, även om drive mode ligger kvar i pure. Inte helt 100 på hur man ska göra men om jag släpper gasen ett tag och bara cruisar så är det återigen elmotorn som jobbar. Möjligt att jag legat och kört på bensinmotorn ett par kilometer utan att veta om det.

Slutsatsen är trots allt att man absolut kan få ut 70 km på elmotorn om man svänger runt på landsvägar under sommaren.
 

Sir Lemon

Medlem
Liten uppdatering angående eldrivnan.

Idag körde vi runt i sydöstra Skåne till ett par ställen, mestadels 70-väg med lite 40km/h genom småorter, blandat med krypkörning där det är extra populärt.

68,3 km kört
Snittfart 43km/h
Snittförbrukning 0.4l/100km

Detta tog batteriet från 100% ned till 14%, inte illa alls enligt mig. Jag körde uteslutande på drive mode ”pure” som är ren el, men om man trycker plattan i mattan för att köra om en traktor eller liknande så kör bensinmotorn igång, så jag antar att de 0.27 litrarna bensin kom därifrån. Jag har också haft växeln i B, istället för D. Vad B står för vet jag inte men det är i princip KERS, men jag gillar när bilen bromsar lite försiktigt när jag släpper gasen.

Har också noterat att bensinmotorn envisas med att fortsätta användas om man väl fått igång den, även om drive mode ligger kvar i pure. Inte helt 100 på hur man ska göra men om jag släpper gasen ett tag och bara cruisar så är det återigen elmotorn som jobbar. Möjligt att jag legat och kört på bensinmotorn ett par kilometer utan att veta om det.

Slutsatsen är trots allt att man absolut kan få ut 70 km på elmotorn om man svänger runt på landsvägar under sommaren.
Många tack för rapporten!
 

Morgan

Medlem
trots allt att man absolut kan få ut 70 km på elmotorn om man svänger runt på landsvägar under sommaren.

14 kWh i användbart batteri (av 16,8) gör att man definitivt bör kunna få ut 7 mil. En vanlig elbil körd snålt förbrukar 1-1,5 kWh/mil och min förra laddhybrid (BMW 225xe) förbrukade ungefär 2 kWh/mil när man körde halvsnålt!
 

Sir Lemon

Medlem
14 kWh i användbart batteri (av 16,8) gör att man definitivt bör kunna få ut 7 mil. En vanlig elbil körd snålt förbrukar 1-1,5 kWh/mil och min förra laddhybrid (BMW 225xe) förbrukade ungefär 2 kWh/mil när man körde halvsnålt!
Fick du ut över 7 mil på enbart el på BMW:n?
 
Toppen