Senaste nytt

SAS nya vd Anko Van der Werffs utmaningar

ulagun

Medlem
Intressant.
Har länge funderat på kopplingen "nöjesresenärer" och lågprisflyg. är det någon sorts självuppfyllande proftia inom flyget att dessa resenärer utsätter sig vad som helst bara det är billigt?
I så fall borde konsekvensen vara samma tankesätt på semesterorterna, endast vandrarhem samt snabbmatställen.
Är ju tvärtom, lyxiga hotell med pooler span golfbanor mm
Likaså flotta restauranger och häftiga barer.
Ser man
själva resan som något "nödvändigt ont" man inte vill lägga en krona extra på.
Däremot unna sig en räkmacka och öl på Arlanda för i stort sett samma pris som en Ryanbiljett till London.
OBS.
Detta är inte ironi utan som sagt ett fenomen jag grunnat länge på
Vi har relativt välbärgade bekanta som aldrig förstått hur vi kan slösa någon extra 1000-lapp på flyga business med Swiss när de kommer lika snabbt med t.ex Ryan air.
Slutligen spännande att se vilken inriktning SAS och nya VDn väljer framöver. Något mitt i mellan läge tror jag vore sämsta alternativet.
 

Sir Lemon

Medlem
Intressant.
Har länge funderat på kopplingen "nöjesresenärer" och lågprisflyg. är det någon sorts självuppfyllande proftia inom flyget att dessa resenärer utsätter sig vad som helst bara det är billigt?
I så fall borde konsekvensen vara samma tankesätt på semesterorterna, endast vandrarhem samt snabbmatställen.
Är ju tvärtom, lyxiga hotell med pooler span golfbanor mm
Likaså flotta restauranger och häftiga barer.
Ser man
själva resan som något "nödvändigt ont" man inte vill lägga en krona extra på.
Däremot unna sig en räkmacka och öl på Arlanda för i stort sett samma pris som en Ryanbiljett till London.
OBS.
Detta är inte ironi utan som sagt ett fenomen jag grunnat länge på
Vi har relativt välbärgade bekanta som aldrig förstått hur vi kan slösa någon extra 1000-lapp på flyga business med Swiss när de kommer lika snabbt med t.ex Ryan air.
Slutligen spännande att se vilken inriktning SAS och nya VDn väljer framöver. Något mitt i mellan läge tror jag vore sämsta alternativet.
+ 1 på resonemanget om i övrigt kapitalstarka människors beredvillighet att flyga med klass. Har verkligen personligen svårt att förstå att inte fler väljer att se resan som en del av målet. För mig är det halva nöjet med resan att lägga tid och energi på att planera flyget för att njutningsmaximera, likväl som optimering av resmålets boende och tilltugg.
 

Homer

Medlem
Intressant.
Har länge funderat på kopplingen "nöjesresenärer" och lågprisflyg. är det någon sorts självuppfyllande proftia inom flyget att dessa resenärer utsätter sig vad som helst bara det är billigt?
I så fall borde konsekvensen vara samma tankesätt på semesterorterna, endast vandrarhem samt snabbmatställen.
Är ju tvärtom, lyxiga hotell med pooler span golfbanor mm
Likaså flotta restauranger och häftiga barer.
Ser man
själva resan som något "nödvändigt ont" man inte vill lägga en krona extra på.
Däremot unna sig en räkmacka och öl på Arlanda för i stort sett samma pris som en Ryanbiljett till London.
OBS.
Detta är inte ironi utan som sagt ett fenomen jag grunnat länge på
Vi har relativt välbärgade bekanta som aldrig förstått hur vi kan slösa någon extra 1000-lapp på flyga business med Swiss när de kommer lika snabbt med t.ex Ryan air.
Slutligen spännande att se vilken inriktning SAS och nya VDn väljer framöver. Något mitt i mellan läge tror jag vore sämsta alternativet.


Finns nog marknad för annat än billigaste fulflyget, hur stor den är är en annan sak.
Folk tar sig ju till flygplatsen på många olika sätt och till väldigt varierande kostnad.
Kollektivtrafik, taxi, limousine osv. alla väljer inte det billigaste alternativet även om de har möjlighet
utan betalar lite extra för komfort.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant.
Har länge funderat på kopplingen "nöjesresenärer" och lågprisflyg. är det någon sorts självuppfyllande proftia inom flyget att dessa resenärer utsätter sig vad som helst bara det är billigt?

Vi har relativt välbärgade bekanta som aldrig förstått hur vi kan slösa någon extra 1000-lapp på flyga business med Swiss när de kommer lika snabbt med t.ex Ryan air.

Håller med dig fullständigt, samtidigt svarar du ju på frågan själv ovan. Så svaret är tydligen "Ja"...

Jag tror det största problemet när man argumenterar för "finflyg" är att övertygande kunna förklara varför man ska betala mer för att flyga t.ex. 2 + 2 timmar till nån destination vid Medelhavet som går att nå med fulflyg på bara 3 timmar direkt. Det är bara flyggalna som ens överväger den dyrare rutten med byte.

På longhaul tror jag däremot definitivt att business med lie-flat har en god framtid även helt borträknat affärsresenärer. Ingen vill komma fram eller hem helt mosad efter en natt på mittsäte i economy om de har råd att välja ett bättre alternativ.

Vad SAS ska välja för väg här...ingen aning, man är ju enormt profilerad på affärsresenärer vad gäller longhaul. Ska bli intressant att se vad nye VD väljer för väg.
 

Alf

Medlem
Nu ger jag inte så mycket för dessa analyser som presenteras. Det är ändå bara kvalificerade gissningar som de flesta på detta forum kan göra på egen hand. SAS är ett välrenommerat flygbolag som inte kommer att hamna i lågpristräsket. Se på Finnair dessa håller genomgående en bra standard och har en business värd namnet.

Jag håller med @ulagun att det måste finnas de som vill betala extra för en bekvämare flygresa. Det är ju inte märkvärdigare än att jag betalar extra för ett bättre hotell än ett sunkigt ställe. Jag kan betala ytterligare extra för att bo med tillgång till lounge med drycker och lite mat på hotellet. Varför då inte för flygbiljetten?

Jag tror för egen del att man kan förbättra servicenivån även för resor inom Europa inkl medelhavsområdet, det tar i alla fall 4 timmar dit.

SAS Plus är ju dessutom redan en lågprisvariant. Det finns ju biljetter med SAS till Las Palmas för ca 3000kr t o r, inte så konstigt att man då får den dåliga Plus produkten. Höj istället priset med några tusenlappar och inför en riktig business klass.

Med tanke på att blivande Vd har ett förflutet på KLM tror jag inte på lågprisvarianterna för ett nytt SAS. Man kommer visserligen att tappa affärsresenärer eftersom digitala möten kommer att ersätta många resor. Jag tror det går att få privatresenärer att betala mer för en flygbiljett om man får en bättre flygstandard. De flesta har råd, det är bara en inbyggd snålhet som gör att en flygresa skall vara billig.
 
Utan att några detaljer och analyser så tror jag vi ofta missar en sak när vi pratar om att resa med klass. De senaste åren så har private jet expanderat otroligt mycket, priset gott ner, alternativen up och detta gör att man tar bort en stor del av de som är villiga att flyga Business Class och betala fullt pris. Detta är speciellt märkbart när hela familjen skall åka, då priset inte blir jätte stort samt att man får en bekvämlighet som reguljärt inte kan matcha

Det kanske vore bättre att satsa på en modell som Delta och Wheels Up i USA, där man kan använda båda inom samma system, man tar det som passar bäst vid varje tillfälle.

Så jag tror Anko har både en möjligheter med lågpris varianter samt även när det gäller att kombinera med olika Private Jet möjligheter.
 
@ulagun du har väl hört talesättet: Det är inte inkomsterna utan utgifterna som skapar förmögenheten.

Det är bla min fars favorit talesätt som fungerar utmärkt enligt honom. Han skulle aldrig frångå detta vid tex flygresor trots medlen för att flyga ”fint”.

Jag tror inte att många av oss här är representativa för hur den stora mängden resenärer resonerar vid inköp av flygbiljetter faktiskt.
 

Alf

Medlem
@ulagun du har väl hört talesättet: Det är inte inkomsterna utan utgifterna som skapar förmögenheten.

Det är bla min fars favorit talesätt som fungerar utmärkt enligt honom. Han skulle aldrig frångå detta vid tex flygresor trots medlen för att flyga ”fint”.

Jag tror inte att många av oss här är representativa för hur den stora mängden resenärer resonerar vid inköp av flygbiljetter faktiskt.
Jag som säkert är i din fars ålder eller äldre, kan hålla med om talesättet. Men om man nu har skapat förmögenheten, varför inte använda den. Rikast på kyrkogården kan ju inte vara ett mål.

Jag tycker nog din far skall börja nalla på förmögenheten:)
 
Toppen