Nu ger jag inte så mycket för dessa analyser som presenteras. Det är ändå bara kvalificerade gissningar som de flesta på detta forum kan göra på egen hand. SAS är ett välrenommerat flygbolag som inte kommer att hamna i lågpristräsket. Se på Finnair dessa håller genomgående en bra standard och har en business värd namnet.
Jag håller med
@ulagun att det måste finnas de som vill betala extra för en bekvämare flygresa. Det är ju inte märkvärdigare än att jag betalar extra för ett bättre hotell än ett sunkigt ställe. Jag kan betala ytterligare extra för att bo med tillgång till lounge med drycker och lite mat på hotellet. Varför då inte för flygbiljetten?
Jag tror för egen del att man kan förbättra servicenivån även för resor inom Europa inkl medelhavsområdet, det tar i alla fall 4 timmar dit.
SAS Plus är ju dessutom redan en lågprisvariant. Det finns ju biljetter med SAS till Las Palmas för ca 3000kr t o r, inte så konstigt att man då får den dåliga Plus produkten. Höj istället priset med några tusenlappar och inför en riktig business klass.
Med tanke på att blivande Vd har ett förflutet på KLM tror jag inte på lågprisvarianterna för ett nytt SAS. Man kommer visserligen att tappa affärsresenärer eftersom digitala möten kommer att ersätta många resor. Jag tror det går att få privatresenärer att betala mer för en flygbiljett om man får en bättre flygstandard. De flesta har råd, det är bara en inbyggd snålhet som gör att en flygresa skall vara billig.